Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta till nivomat på OG9-5, saknar dammskydd

  1. #1
    Sugmotor maccalls avatar
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Norra Sorunda
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11058

    Byta till nivomat på OG9-5, saknar dammskydd

    Jag funderar på att montera Orios nivåregleringskit (32025655) på min hängiga 9-5 SC från 2006. Allt man behöver kommer med i kitet - utom dammskydden till dämparna. Dessa förväntas man flytta över från sina gamla dämpare. Men jag har ju standardchassie utan nivåreglering idag så mina gamla skydd kan väl inte passa på de mycket knubbigare reglerdämparna, eller?

    Ett annat kit som en gång i tiden innehöll även ett dammskydd (400111845) har sedan länge utgått, dammskyddet som lös artikel (4835930) har blivit ersatt med (90539510) men inte heller det numret ger någon sökträff.

    Har också tittat hos många av billighetsförsäljarna i Tyskland, men de som kanske för sådana har dem i alla fall inte i lager, eller så verkar de egentligen vilja skicka genomslagskydd i stället för dammskydd...

    Kan någon vänlig själ hjälpa mig med var jag antingen får tag i lämpliga dammskydd till Orios kit, eller om det kanske finns bättre och/eller billigare kompletta grejor från någon annan? En länk eller ett bättre artikelnummer skulle uppskattas mycket!

    Å innan någon undrar "Nivomat..?": Jag har ofta mycket folk och last i, drar både släp och båtkärra, vill inte ha bilen till att uppföra sig sportigare eller få lägre look på den (det har jag ju redan...), jag vill bara att den skall sluta se ut som en för klent bestyckad båt som aldrig tar sig upp i planing bara för att jag har 3 liter mjölk i bakluckan. Å så vore det inte heller dumt om bakändan slutade byta fil åt vänster vid varenda broskarv på Essingeleden...

    Är det förresten någon belastning på dessa skydd, eller skulle man kunna kapa till ett tomt Pringlesrör tro? Eller en bit pex-slang... Eller köra utan, jag har sett flera trådar här där folk plötsligt upptäckt att de kör runt med bara ett skydd, är det nåt nytt rön att dessa skydd egentligen inte behövs..?
    Senast redigerat av maccall den 2019-12-22 klockan 13:41. Anledning: Lade till den sista 5:an som jag missat i det sista artikelnumret...
    Min egen: 9-5 2.0t BioPower Vector SC 2006, automat - 25 200 mil (på 97% E85 från 17 200), ljusgrå
    Hustruns: 9-5 2.0t BioPower Linear SC 2008, automat - 15 500 mil (på 97% E85 från 8 800), svart
    Dotter 1: Citroën C3 II 1,4 e-HDI 2014, EGS - 5 800 mil (HVO100), silver
    Dotter 2: Peugeot 307 XS 1,6 2006, automat - 6 300 mil (B95), knallblå

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Kör inte utan dammskydd, det kommer lägga sig smuts som skaver på kolvstången och tillslut skapar rost som sen gör att packboxar och o-ringar i dämparen förstörs och den börjar läcka olja och då är det bara att slänga.

    Det ligger ingen direkt "last" på dammskyddet annat än att det skall matcha diametern på dämparen samtidigt som ytterdiametern på skyddet inte är såpass stort så det skaver mot fjädern. Längden på skyddet är inte jättenoga så länge det täcker hela kolvstången när bilen är i nedsänkt på marken men se till att det inte är så långt så det tar i

    Någon typ av flexibel men ändå relativt grov utsugsslang/ventilationsslang skulle säkert funka

    http://www.torkpapper.com/maskiner-t...ang-32-mm.html


    Det kommer INTE se snyggt ut... men det är kanske sekundärt så att säga

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    57
    Jag använde stuprör av plast och lite VVS övergångsmuffar för avlopp för att bygga dammskydd när jag hade samma problem i våras. Tror det var 75mm rör och jag har för mig att det var lite för grovt längst upp där fjädern smalnar av. Så övergångsmuffarna sattes i steg tills fjädern hade full bredd sedan rör så att det täckte ett par cm över kolvstången vid full utfjädring.

    Kanske inte jättesnyggt men borde skydda bra mycket bättre än att åka utan.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    maccall>> Du har PM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    https://spareto.co.uk/oe/4835930

    "dispatch on next business day". Ingen aning om vad det är för sida och om lagersaldo är uppdaterat, men det ser ju beställningsbart ut.

    Samtliga träffar man får på det artikelnumret verkar peka på tillverkare autofren seinsa och produkt d5055 och verkar ha förekommit även på opel. Googlar man då vidare hittar jag t.ex.:
    https://www.trodo.se/dammskyddsats-s...SABEgIy8_D_BwE

    Sedan hittar man ju ytterligare tredjepartstillverkare och modellnamn (att googla vidare på) här:
    https://www.autodoc.se/reservdelar/oem/90539510

  6. #6
    Sugmotor maccalls avatar
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Norra Sorunda
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11058
    OK, tack för hjälpen alla!

    Jag var jäkligt sugen på att göra egna och faktiskt kapa till något slangliknande i stil med den ovan för att lösa saken när jag nu inte hittade något själv på nätet (mitt svarta bälte i googling har tydligen blivit återkallat...), men noterar att samtliga tre länkar ovan också borde ha kunnat lösa saken. En av dem hade inget i lager när jag tittade först, men denne har uppdaterat sedan dess och alla tre verkar faktiskt tom. sälja exakt samma märke.

    Jag fick dock hjälp av en medlem som hade två begagnade skydd liggandes (Tackar!) och de ligger nu tillsammans med dämpar-kitet och väntar på en dag när jag får skruva i stället för att julpynta och städa hemma...
    Min egen: 9-5 2.0t BioPower Vector SC 2006, automat - 25 200 mil (på 97% E85 från 17 200), ljusgrå
    Hustruns: 9-5 2.0t BioPower Linear SC 2008, automat - 15 500 mil (på 97% E85 från 8 800), svart
    Dotter 1: Citroën C3 II 1,4 e-HDI 2014, EGS - 5 800 mil (HVO100), silver
    Dotter 2: Peugeot 307 XS 1,6 2006, automat - 6 300 mil (B95), knallblå

  7. #7
    Hur har det gått? Jag funderar själv på att montera nivomat på min Saab 9-5 SC 2009. Har samma problem med att hitta dammskydd. Är det någon som med säkerhet kan bekräfta att de som länkas ovan är exakt lika som originaldammskydden?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-12 klockan 11:37. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen

  8. #8
    Den som söker §2.2 skall finna svar...
    (tråden markeras som LÖST och låses då mycket information finns i länkad tråd)
    Svårt att få tag på nivåreglering+sportchassi, alternativ? OG9-5 SC


Liknande ämnen

  1. Fjäder eller komplett fjäderben till 9-5 -08 med nivomat OCH sportchassi?
    Av purrep i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-09-06, 12:35
  2. Nivomat eller lastfjädrar??
    Av Sword i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 22:12
  3. Dammskydd till slavcylinder. saab 9000 1995-
    Av sebb898 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 23:19
  4. Byta dammskydd på bromsok?
    Av Tolan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •