Hej!
Har fått en spricka i slangen som är markerad på bilden men hittar inget namn på skiten?
Vart kan man få tag på en sådan!
Hej!
Har fått en spricka i slangen som är markerad på bilden men hittar inget namn på skiten?
Vart kan man få tag på en sådan!
Jag har problem med samma slang. har hittat artnr på slangen/röret som är 5330451.
Maptun säljer den. http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi ... cg=&car=93
Kör en stålgrå SAAB 9-3 Aero 02 med 2,3T Biopower under huven...
Jag har ochså haft läckage från min, Saab var hutlöst dyra vill jag minnas eftersom det är med hela röret. Tog bort röret och lämna in den till en slangfirma som pressa en ny för runt 170 tror jag.
MVH Per
// 9-3 Aero -01
Jag var på skroten och skaffade mig en bättre begagnad för 50:- krångligt att få ur donatorbilen, så jag funderar oxå på att åka till en slangfirma istället. Lättare att leda en gummislang än att tråckla med rören.
Kör en stålgrå SAAB 9-3 Aero 02 med 2,3T Biopower under huven...
Byter ni ut original rör/slang bör ni tänka på att i originalslangen ligger ett flexibelt rör (ca 2-3 dm lång och ser ut som en smal duschslang av den rostfria böjbara sorten). Detta flexibla rör har en strypande funktion tror jag och hindrar (tror jag igen) att det uppstår slag i hydraulsystemet när man svänger.
Jag bytte ut den korta slangen ( viewtopic.php?f=4&t=308252&p=2105940&hilit=styrser vo#p2105940 ) och när jag drog bort originalslangen från rör respektive skruvanslutning råkade jag dra bort spiralröret och fick inte tillbaks det igen. Jag struntade då i detta spiralrör och får nu rätt ofta slag i hydraulsystemet. Det låter rätt illa men hittills har inget gått sönder av slagen. Men jag rekommenderar starkt att behålla detta spiralrör i hydarulsystemet.
Här kan ni se hur denna spiralslang ser ut:
http://www.ladda-upp.com/bilder/55931/s ... saab-og9-3
http://www.ladda-upp.com/bilder/55932/s ... saab-og9-3
http://www.ladda-upp.com/bilder/55933/s ... saab-og9-3
http://www.ladda-upp.com/bilder/55934/s ... saab-og9-3
Per L
Jag monterade min begagnade slang idag och nu är slabbet med servoolja i motorrummet över. Det var ett jäkla jobb att byta slangen/röret. Fick lossa en hel del för att komma åt och för att kunna lirka ut allt och sen göra det omvända. men ca 1800 kr för en ny slang plus arbete eller 50 kr för en fin begagnad pick and pay-slang och sen några timmars arbete på garageuppfarten var det värt.
Kör en stålgrå SAAB 9-3 Aero 02 med 2,3T Biopower under huven...
Hej, vad behöver jag för verktyg med mig till skroten för att plocka av den?Ursprungligen postat av xmarcusx
9-3 B205L 2.0t 2001
Hej. Jag hade med mig en bågfil av kompakt modell ,skiftnyckel x2 för att lossa själva slangen och rören. Sen är det ett jäkla krångel att lirka ur den ur bilen. Den sitter väldigt dumt till. Tänk på att det ofta är servovätska kvar i systemet så när du lossar slangen så kommer det rinna ut en hel del.Ursprungligen postat av Svensk bil
Kör en stålgrå SAAB 9-3 Aero 02 med 2,3T Biopower under huven...
Tack, jag får hoppas jag hittar en på skroten som de tagit motorn urUrsprungligen postat av xmarcusx
9-3 B205L 2.0t 2001
En annan fråga, behöver man avlufta systemet efter man bytt slangen och hur gör man då?
9-3 B205L 2.0t 2001
fyll olja och starta, vrid sedan hjulen i ytterlägena några gånger så sjunker nivån undan och du efterfyller. Skummar det så avvaktar du så försvinner det och kolla nivån igen.
Luftar sig gör den alltså själv när oljan cirkulerar runt.
Tjena! Undrar hur man får ut denna slang på enklast sätt, gäller den röda slangen på bilden. Har lossat den i båda ändarna men som ni kanske vet sitter den lite knepigt
/ Daniel
servoslang.jpg
hej alla
kan man byta bara slangen utan att byta hela med metallrör osv.
lagt upp en bild på den slangen jag menar hoppas ni ser. tänkte om man kan åka till skroten och kapa den del man behöver och sätta på utan att byta allt det verkar vara ett jävla jobb. eller kan man täta den på något sätt?
MVH
Nej. Det är i pressningen det har släppt.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
aaa så då måste man byta hela med andra ord det suger..... aja tur man har en olja liter i bilen. kör tills det blir värre . jag har oturen att redan lagt mer än vad bilen är värd iår på lagningar så länge det bara droppar så är det bara att köra. tack för svar ändå
fick ett fast pris på verkstaden 6000 låter mycket för en slang.
Röret är inte dyrt, jobbet som kostar. Ta ner fronten så går det mkt enklare och framför allt fortare att byta.
För att byta den övre delen så behöver inte fronten demonteras.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
finns det någon guide eller Youtube klipp som visar
Nä, det vet jag men tänkte att han kanske vill byta även det nedre när man ändå är igång.