Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur bökigt är det att byta spridare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    27

    Hur bökigt är det att byta spridare

    Vet att det inte finns dumma frågor, men undrar ändå om inte detta är en sån :-)

    Jag ska byta alla fyra spridarna på min 9000 90:a (2.3i) med Jetronic och undrar hur bökigt det egentligen är. Finns några fallgropar? Någon som har lust att ge en liten beskriving över hur man gör detta på enklast möjliga sätt?

    M v h

    Daniel

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637
    man tar väll bort allt som sitter ihop med bränsleröret som spridarna sitter i och lyfter upp allt i en enhet.

    man brukar förstå när man tittat ett tag.
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    27
    (* garv *),

    Jo, jag kommer nog att stirra en stund på härligheten. Men undrar bara om man inte kan göra något för att minimera bensinsprut när man väl tar bort slangarna?? Eller är det ingen fara?

    M v h

    Danne

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Det du kan göra för att sänka soppatrycket en del i alla fall är att stå med motorn igång, friskt varvat hälften skuret. Sedan drar du ur säkringen till bränslepumpen och gasar vidare tills bilen självdör. Observera att det fortfarande finns ett visst tryck kvar i systemet i alla fall men det är åtminstånde lägre...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Vet inte om det finns likheter på din vagn och min 9-5 men jag bytte spridare igår och visst finns det några små knep för att underlätta.

    Viktigast av allt är dock!! gör det med kall motor och bra ventilation.
    Du vill ju inte göra brasa av vagnen före valborg.

    Blås även rent runt spridarna med tryckluft om du har möjlighet för att slippa smuts på fel ställe. Och en gnutta olja på o-ringarna så går de nya spridarna i lättare och med mindre risk för skador på dito.
    EDIT ** Lägg en ren trasa runt/vid varje spridare för att ta vara på spillbensinen lite kontrollerat och släng den ut den när trycket väl är ute för att spara lite på hjärncellerna (En del har ju redan förkrympt cellpaket )

    Efter bytet slå på tändning så att soppapumpen går och kontrollera tätheten noga, starta motorn, kontrollera igen.
    Lycka till
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Bökigt att lägga in golvvärme i badrummet?
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-30, 17:53
  2. Bökigt att byta fjädrar på en 9-3ss cab?
    Av pumpe3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 23:57
  3. Demontera strålkastare 9-5, bökigt?
    Av Idlewild i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 17:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •