Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Körsätt för bästa livslängd på turbo

  1. #1

    Körsätt för bästa livslängd på turbo

    Ja har läst lite allt möjligt om detta, men vad är optimalt för att spara på turbon ? Bör man vänta 30 sek innan man kör iväg eller köra iväg och hålla sig på låga varv (under 2000) tills motorn är varm ?

    Och hur långt ska man åka innan man ska låta den stå och vila i 5 minuter eller bör man göra detta varje gång man kört låt oss säga 3 mil kanske ? Eller kan man köra lugnt i 5 minuter och stänga av direkt.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Köra med turbo

    På en nyare turbo bil så kan du väl i alla fall försöka hålla dig ifrån att ge fullgas innan värmen har börjat komma upp på mätaren. O har du kört inspirerat så är det ju en god ide att låta den gå lite på tomgång o hämta sig lite innan du stänger av.
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  3. #3

    Re: Köra med turbo

    Tänkte mig nu lite senare har en -99:a själv där turbon kan vara ett problem lite mer även om jag nu har uppdaterad vevhus vent

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Köra med turbo

    Med nyare menar jag ju bara om det även finns vattenkylning på turbon. Vilket det gör nu mer på dom flesta. Om det inte är en diesel.
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Köra med turbo

    Man kan ju vänta med att gasa hårt tills tempen börjar klättra uppåt mitten. Jag tycker att det låter lite halvilla, "murrigt", från motorn på turbobilar om man gasar hårt med kall motor. Händer väl att man råkar gasa till för mycket på någon hög växel ibland, då kommer ju laddet rätt snabbt.

    Kör du inte med fullt ladd ända in till parkeringen utan åker en bit på låga varv innan du kommer fram kanske du inte behöver låta bilen stå på tomgång alls?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  6. #6

    Re: Köra med turbo

    Du verkar väna om din bil, bra

    Själv har jag fått reda på detta innan jag skaffade turbobil, är nog lite överdriven nu, men better safe than sorrow, eller vad det heter.

    Låter min gamla lättryckare stå en rätt bra stund, man får ju lyssna på 3"-mullret längre då

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Köra med turbo

    Citat Ursprungligen postat av malaguti_fabbe
    Du verkar väna om din bil, bra

    Själv har jag fått reda på detta innan jag skaffade turbobil, är nog lite överdriven nu, men better safe than sorrow, eller vad det heter.
    Nästan. Better safe than sorry
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8

    Re: Köra med turbo

    Tänkte skriva det först, men lät fel :P

  9. #9
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Köra med turbo

    Gäller ju inte bara turbon, alla delar "rör sig" när det blir varmt och olika tjocklek olika fort! " kort sagt"
    Ex kolvarna är inte kul om de nyper för att man tokkör en kall bil..

    Men 1-2 min är inte fel att låta en varm turbobil vila efter körning, om inte miljönissarna lägger sig i!
    Och som sagt aldrig full gas innan uppnådd motortemp, det står i skolboken på varje motor!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Köra med turbo

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Men 1-2 min är inte fel att låta en varm turbobil vila efter körning, om inte miljönissarna lägger sig i!
    Och som sagt aldrig full gas innan uppnådd motortemp, det står i skolboken på varje motor!
    Det räcker att köra i lugnt tempo sista kilometern eller två, man kör ju normalt inte full speta ända hem så helt normal körning sista biten räcker mer än väl!

    Citat Ursprungligen postat av Missanpassad
    men vad är optimalt för att spara på turbon ?
    Se till att du har en bra olja med rätt klassning & byta den ofta... var 1000:e mil!

Liknande ämnen

  1. Livslängd? OG9-5
    Av Olympz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-09-04, 10:53
  2. Turbo livslängd? 9-3 og -99
    Av Eltejp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-02-18, 01:52
  3. Turbo livslängd 9-5 Aero
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-09, 16:55
  4. Hur köra en Turbo SAAB för bästa bensinförbrukning?
    Av jokke holmkvist i forum Allmänt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 02:36
  5. Hur lång livslängd på turbo
    Av ctg_putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •