Sidan 4 av 12 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 233

Ämne: Varför rasar turbon var 300mil?

  1. #61
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 781
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Lite svårt att se på ventilerna om de är täta och så. Vet inte om man kan trycktesta dem på något sätt?
    Jodå det går.

    Den seriösa varianten är att koppla på en vakuumpump och suga i kanalen så ser du på utslaget hur täta de är.

    Den lite mer oseriösa, men som också funkar är att hälla T-röd i kanalerna och låta det stå en dag.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  2. #62
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 990
    Har du kollar så inte någon dämpare eller kat sitter igen, Hade samma problem som dig på min gamla 900set. Den bluddrade och misstände och problemet var en igensatt dämpare.

    MARKUS

  3. #63
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Nu har jag fått i hop skrotet. Skall ta en lättare provtur innan jag går å lägger mig.

    Blir fundersam varför bilen misständer så mycket. Ligger jag och gasar runt 2000vrv utan belastning (friläge) så smäller det till likt små misständningar varje sekund

    Gjorde likadant med den andra toppen men inte riktigt lika mycket.

  4. #64
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Efter en liten provtur kunde jag konstatera att det inte trycker ut någon olja ur olje påfyllningsröret, men bluddret finns kvar som jag befarade.

    Skall göra ett kompprov och trycktest av systemet i dag.

    En iaktagelse jag gjort som jag glömt skriva om är när det väl bluddrar och man växlar så kan bluddret ligga kvar om man gasar på direkt efter.

    Kan tänka mig att det är kvar för mycket bränsle i förbränningrummen efter misständningarna.

  5. #65
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 781
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Efter en liten provtur kunde jag konstatera att det inte trycker ut någon olja ur olje påfyllningsröret, men bluddret finns kvar som jag befarade.

    Skall göra ett kompprov och trycktest av systemet i dag.

    En iaktagelse jag gjort som jag glömt skriva om är när det väl bluddrar och man växlar så kan bluddret ligga kvar om man gasar på direkt efter.

    Kan tänka mig att det är kvar för mycket bränsle i förbränningrummen efter misständningarna.
    Det är ingen spridare som fått för sig att läcka?

    Men det verkar helskumt det där, vad säger leverantören av programvaran?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #66
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Efter en liten provtur kunde jag konstatera att det inte trycker ut någon olja ur olje påfyllningsröret, men bluddret finns kvar som jag befarade.

    Skall göra ett kompprov och trycktest av systemet i dag.

    En iaktagelse jag gjort som jag glömt skriva om är när det väl bluddrar och man växlar så kan bluddret ligga kvar om man gasar på direkt efter.

    Kan tänka mig att det är kvar för mycket bränsle i förbränningrummen efter misständningarna.
    Det är ingen spridare som fått för sig att läcka?

    Men det verkar helskumt det där, vad säger leverantören av programvaran?
    Bla därför som Nordic inte använder sig av "Gröna Jätten" spridarna.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  7. #67
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 713
    Är "grönisarna" känsliga på ngt sätt?


    Mvh

  8. #68
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Är "grönisarna" känsliga på ngt sätt?


    Mvh
    Lite dryga att få en fin gång på..
    Men på fullgas går det ju..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  9. #69
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 166
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Är "grönisarna" känsliga på ngt sätt?


    Mvh
    Lite dryga att få en fin gång på..
    Men på fullgas går det ju..
    Har inte haft några som helst problem med mina .. än så länge ivarje fall ..

    /P
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  10. #70
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Är "grönisarna" känsliga på ngt sätt?


    Mvh
    Lite dryga att få en fin gång på..
    Men på fullgas går det ju..
    Har inte haft några som helst problem med mina .. än så länge ivarje fall ..

    /P
    Lite dryga sa jag.
    Om dom nu är bra varför har han detta problemet då.?
    Antingen får den för mycket soppa eller för lite soppa....
    Lite svårt o få till det 100% med dom spridarna ibland. Det är ju traktor spridare liksom.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  11. #71
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 713
    Mina är inte heller dryga på ngt vis. Men om man jämför
    originalspridare så kan det vara en hårfin skillnad.


    Mvh

  12. #72
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Jag har ju provat att byta till helt nya spridare utan någon som helst skillnad. Så att det är något fel på dem är nog uteslutet.

  13. #73
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Jag har ju provat att byta till helt nya spridare utan någon som helst skillnad. Så att det är något fel på dem är nog uteslutet.

    Oki..
    Helt nya Gröna.?
    Hmm.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #74
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 343
    Det är inte bränsle trycket som spökar för dig då?
    Har du kollat vad du har för tryck och vad det ska vara för tryck?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #75
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Har du bytt till en oklämd regulator Rickard? Bör ju va en bra början iaf.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  16. #76
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Har du bytt till en oklämd regulator Rickard? Bör ju va en bra början iaf.
    Den va ju bra som den va tydligen och då funkade det ju inte heller.

    Enligt Johnny och Fredrik skall det inte spela någon större roll om den ger 0,25bar mer vid noll last.

  17. #77
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    oki. Gissar att du testat ett gäng DI-kasetter?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #78
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Kollade nu igen och nu har faan bilen tryckt ut lite olja ur påfyllningen.

    Verkar som den gör det när den är kall. För igår när jag kört ordentligt hade den inte tryckt ut något.

    Men idag har jag bara kört riktigt kortkörning. 2ggr 400m

  19. #79
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 658
    Läste tråden för första gången idag och läste igenom hela. Kommer följa detta med spänning, verkar ju helskumt

    Efter att ha läst alla teorier och vad som bytts ut osov så känns det ju som det har något med bränslet att göra, kanske...

    Gröna spridare sa någon inte var så bra? Det är väl många här inne som åker med grönisar utan problem? Det känns som det är det "naturliga valet" för de flesta som ska över 300 hk?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  20. #80
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Har provat lite till idag!

    Och det verkara vart HELT bortkastade pengar att byta topp.
    Bilen trycker fortfarande ur sig olja, Blåryker mer vid gassläpp då man laddat på lite. Och nu snackar vi ett moln av blårök.
    Turbon har inga missljud mer än det svaga ringande ljudet precis när den börjar ladda kan man säga.

    Trycktestade och det va okej.

    Komptestade

    1:an = 9
    2:an = 9
    3:an = 9,8
    4:an = 10,5

    Kollat spikningar och det är i stort sett obefintligt.

    Misständningar kommer däremot vid låglast dvs undertryck.
    Inga missar på högre vrv förutom bluddret från 5500>

    Insugstempen verkar ovanligt hög vid landsvägskörning runt 22grader
    Fullast max 47grader. Rådande temp var 17grader enligt tempmätaren i bilen. Provade även med en ny tempgivare på tryckröret, men den visade samma.

    Nu är i alla fall bilen till SALU på riktigt för 150 000:- till någon med mer tålamod och pengar än mig.

    070-2012690

Liknande ämnen

  1. Orsak till att Turbon rasar?
    Av saigon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 15:33
  2. Turbon överladdar ibland och går ner i safemode..varför?
    Av Uffe6y i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 23:05
  3. När laddar turbon, varför rycker det?
    Av mytho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 19:24
  4. Varför rasar så många turbo på 9-5???
    Av pontuz999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •