Sidan 3 av 12 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 233

Ämne: Varför rasar turbon var 300mil?

  1. #41
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Skall plocka ner oljefällan och kolla över denna inkl slangar idag.
    Även koppla in laddtrycksmätare för att se vad det verkligen är för laddtryck.

    Vågar inte koppla in mätaren på den lilla kretsen på vevhusventilationen.
    Tror inte att mätaren uppskattar eventuell olja.

  2. #42
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Idag har jag demonterat ventilkåpan och efterdragit toppen samt rengjort rören till oljeavskiljaren, men jag har aldrig sett en så ventilkåpa tidigare faktiskt.

    Har även kollat över backventiler, slangar och oljefällan. Inget konstigt hittades.

    Bytte även stiften (BCPR7ES-11), de såg ut såhär.



    Nr:2 ser ut att ha fått gonorré eller något då den va sammets-lik och hade en vit beläggning. Vad kan det tyda på?

    Såg även en oljedroppe i 4:ans cylinder.



    Jag tycker mig kunna härleda detta till en kass topp?!
    Blårykandet kan ju bero på detta och även oljedroppen på kolven.
    Kanske kan vara ventiltätningarna som är dåliga. Kan detta medföra högt vevhustryck tro?

    Kopplade även in en laddtrycksmätare för att se grundladdtrycket och det pikar på 1bar för att sedan sjunka till 0,8bar efter någon sekund. Grundladdet skall ligga på 0,8bar enligt Maptun.

    Men när jag kollade maxladdet blev jag förvånad. det pikade på 1,6bar och på höga växlar låg det kvar där flera sekunder
    Annars låg det på runt 1,3-1,4bar för att vid 5000vrv sjunka till 1,2bar fram till 6000vrv. Men detta kunde jag inte kolla så mycket p.g.a. bluddrandet.

    Monterade i en ny DI-kasette igen och nya BCR8ES och tog en runda. Efteråt såg de ut såhär.
    Fullt normalt , eller?



    Men det va ju mitt misstag att ta ur dem och kolla för när jag skulle montera igen tog inte 2:ans jängor

    Petade med en mejsel och vad får jag upp om inte någon j-a helicoilskit.

    Nu har jag fått ännu mer bekräftat att den som ägde motorn innan mig va en j-a klåpare. Så just nu behöver jag en Topp, helst T7, men T5 funkar i värsta fall.

    Sedan va det ju detdär med att den trycker ur sig olja.
    Såhär kan det se ut efter lite körning, bara om man kör lite hårdare.



    Jag vill ju tro att det är toppen som är problemet, men kan inte se sambandet med turborasen. Bluddrandet kan ju kanske komma om det läcker olja i förbränningsrummet. Visst det blir varmt som faan, men nu har jag ju undvikit detta bluddret med undantag från någon enstaka gång då jag testat.

    Tips och ideér samt sponsring mottages tacksamt

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Verkar vara ett klurigt problem att lösa om man inte kan logga och analysera allt intressant. Alla intressanta tryck temper samt turbinvarvtal m.m.

    Jag vet inte om du har berättat eller visat någon bild på hur kompressorhjulet ser ut efter haverierna?

    Men en sak som jag klurar på, även om jag inte alls är säker, är att det kanske kan vara övervarvning av turbon!? Fast sa du inte att det rasade även om du körde lungt...?

    Hur som helst, min hjärna knackar mig i pannan med lite lösa teorier.

    Om man ligger på med rejäl last så kan man anta att turbovarvtalet är väldigt högt för det aggregatet med den trimgrad du har. Bluddringar är ju en variant av misständningar, och sådant kan ju ge en rejäl skjuts på avgaserna ungefär som launch control. Detta kan göra att det redan höga turbinvarvtalet skenar upp i oförlåtliga höjder korta stunder. Vilket kan få t ex. kompressorhjulet att på sikt drabbas av materialutmattning och tillslut ge upp.

    Övervarvning kan ibland se ut som materialsläpp på kompressorbladens kanter mot inloppsvägarna, eller om det uppstått skumma "pulsationer" och kaviteringar runt vingbladens kant som ska "skära" luften, se ut nästan som om det drabbats av inkommande particklar.

    Tänk på att det i inloppet strax före kompressorn kan närma sig överljudsfart, och då kan luften bli hård som sten.

    Om detta är felet vet jag inte, det känns en smula långsökt. Men har du oljeöverdrag i någon cylinder så kan det skapa bludder som kan......

    Jag tycker förresten att stiften dina såg en smula för ljusa ut, inte mycket men lite mer än jag förväntade mig.

    De som du bara kört en stund med säger inte så mycket då dagens motorer går så rent att det inte hinner bli nåpgon färg på dem på bara en kort stunds körande. Annat var det på "min" tid, då räckte det med ett varv runt kvarteret så såg stiften ut som de gör efter flera tusen mil i dagens bilar.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #44
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Tony: du är inne på rätt spår.
    Dom stiften såg inte alls bra ut.
    Nästan så dom är för hårda känns det som eller är nått annat som inte står rätt till.
    Om du kan återställa bilen som den va innan trimning och se om det hjälper.

    Men jag skulle istället säga att det kan vara vvn som släpper igenom olja som i sin tur kan förstöra bladen i turbon.
    Den laddar ju på för mycket är ju helt klart.
    GlT ska du sjustera ner så det inte kommer över 0,8 bar.
    det kan hjälpa.
    Annars är det troligen kolvar som behöver bytas.
    Tror inte det är toppen!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #45
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Tony: du är inne på rätt spår.
    Dom stiften såg inte alls bra ut.
    Nästan så dom är för hårda känns det som eller är nått annat som inte står rätt till.
    Om du kan återställa bilen som den va innan trimning och se om det hjälper.

    Men jag skulle istället säga att det kan vara vvn som släpper igenom olja som i sin tur kan förstöra bladen i turbon.
    Den laddar ju på för mycket är ju helt klart.
    GlT ska du sjustera ner så det inte kommer över 0,8 bar.
    det kan hjälpa.
    Annars är det troligen kolvar som behöver bytas.
    Tror inte det är toppen!
    Tur vi har ett proffs här
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    mans er på bilden innan att de stiker ut jängspån från ett av stifthålen .. vad ajg funderar på e veö om han drar i sig så mycket olja igneom vevhusvätnilatoenne att turbon rasar och ahn desutom har hökt vevhustryk .. men inse cobra osv e rent så låter de kosntigt .. tror nog emr på en spruken kolv elelr att något iten står rätt till i toppen .. aknse en elelr flera ventiltätningar som hsr givit sig .. vet att d ee extremt ovanligt .. men ajg skuel nog ha lyft på mössan på den spisen .. nya mössor fins u förövrigt på maptun om inte annat
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Nu vill jag verkligen veta ditt tryck i vevhuset rickard, kom hit så ska du få låna en mätare som tål oljan. Kan inte släppa denna teori riktigt än, och bilden med ditt smetiga påfyllningslock får mig i självspinn...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Har du kollat kompet i motorn? Det kan ju avslöja nått med lite tur.

    Den ska inte trycka ur sig olja ur påfyllningen, inte ens när du belastar den. Nått är galet

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    343
    Har en teori med en del frågetecken.
    1. vatten hamnar på något vis i vevhuset. (här är frågetecknet. "vilken väg?"
    2. ångar av vid lite högre värme i vevhus (skapar övertryck som kan trycka ut oljan.
    3. ånga följer med VV och hamnar i inloppsröret till kompressorn och här kondenserar den pga kall luft och går sedan in i kompressorn som små vattendroppar = demolerar turbon

    Anledningen till teorin är att VV tycks vara helt ren. Och att även lite vatten kan ge övertryck pga expansionen som vatten-->ånga medför.
    Rätta mig om jag har fel men är det inte 1 liter vatten som blir ca 1650 liter ånga.
    Och som nämnts tidigare i tråden så tar turbiner mm skada av vätskedroppar.

    Har bilen dragit nått vatten rickard?
    Komptesta motorn också ett väldigt litet läckage ner i vevhuset från förbränningskammaren ger ju en del ånga som går ner.

    Sen är det upp till er att helt avfärda teorin eller fundera ut hur vattnet hamnar i vevhuset.

    /Turbostar
    900NG SET

  10. #50
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Skall komptesta bilen på måndag.

    Har inte vatten i vevhuseventilationen i så fall skulle det vara vitt och kleggigt i oljefällan och det finns ingen tillstymmelse till det där.

    Drar inget vatten och inte nämnvärt mycket olja heller.

    Skall byte topp så fort jag får tag på en.

    Sedan skall tilläggas att det där "bluddrande" ljudet inkl katalysatorskadliga misständningar funnits även innan jag bytte motor.

    Så teorin med bludderljud och oljeläckage in till förbränningsrummet blir ju lite mer avlägsen.

    Tycker det känns som att jag har 2st olika fel med motorn.

    1. att turbon rasar och misständningar på höga vrv
    2. att motorn trycker ur sig olja ur oljepåfyllningslocket, och blåryker vid motorbroms då jag laddat på för fullt (inte annars)

  11. #51
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Har du högt tryck i motorn så finns det även risk för att trycks ut olja via tätningarna i turbon.
    Sen så har vel inte du onorlmalt högt GLT de blir alltid så med dom dära mitsusnurrorna men de bruka inte vara några problem hade själv 0,6 som övade till 0.8@maxRPM med en trycklocka o 0.8 som ökade till 1bar@maxRPM.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Ta bort spridarna och kolla spridarbilden, eftersom tvåans stift såg annorlunda ut så kan det vara smuts i spridaren så den har dålig/svag spridarbild och bluddrar på höga varv.

    lycka till!
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  13. #53
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Ta bort spridarna och kolla spridarbilden, eftersom tvåans stift såg annorlunda ut så kan det vara smuts i spridaren så den har dålig/svag spridarbild och bluddrar på höga varv.

    lycka till!
    Har ju bytt plats på spridare och även bytt till helt nya redan.

    Och har haft samma problem efter det.

  14. #54
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    Jag kanske har missat ngt från början men om ni har något emot Fredrik.J's förslag, så skriv det istället i klartext eller ta det med honom via PM istället för massa småpikar hela tiden. Hoppande smileys posts raderas och annat som inte har direkt med tråden att göra = hjälpa Rickard med hans problem.

  15. #55
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Har beställt et splojtans nytt cylinderhuvud nu.

    Skroten skulle ha mer än vad det kostade nytt trots att jag berättade det nya prissänkta priset för dem.

    Priset på en 2,0 topp var "endast" 4600:- MEN jag blir ju tvungen att byta ventiler till B235R och de kostar 416:-/st

    En topp till en B235R kostade bara 14 421:-

    Det är tur att man har lite rabatt.

    Hoppas verkligen att jag får lite mer skillnad med denna toppen monterad.

    Skall försöka få på den i morgon kväll.

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    95
    Läst igenom tråden och klurar en hel del, många med fler har haft gett många jättebra förslag och du har ju in princip byt allt som går att byta...

    Tror att det måste vara något som är relaterat av flera olika saker, oljan som trycks ut runt påfyllningsröret kan ju ibland härledas till höga vevhustryck. Och kompressorhjulet ser för mig ut som en övervarvad turbo alt "kavitation" som uppsått av tex vatten eller taskig rening av inkommande luft.

    Min rek

    * Provtryck IC med rör hela vägen runt.
    * Kolla komp (redan fixat kanske)
    * kolla vehustrycket så du inte har ngt kopiöst övertryck
    * Och slutligen oljetrycket, ovanligt högt? lågt?
    "A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty." /Winston Churchill

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Vad sitter det för kammar i bilen? Är de korrekt justerade?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #58
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Citat Ursprungligen postat av 007
    Min rek

    * Provtryck IC med rör hela vägen runt.
    * Kolla komp (redan fixat kanske)
    * kolla vehustrycket så du inte har ngt kopiöst övertryck
    * Och slutligen oljetrycket, ovanligt högt? lågt?
    Har provtryckte systemet från LMM och frammåt flera gånger.

    Kompet är kollat och det va lite lågt men det blev ingen skillnad av att fylla på lite olja i förbränningsutrymmena, vilket tyder på att toppen är boven, troligen i alla fall.

    Vevhustrycket har jag inte kollat, hade ju gjort den senaste modiffen vilket medförde att den drack 1l olja på 100mil , men när jag satte tillbaks den lilla kretsen på "originalplats i stället för oljepåfyllningsröret så slutade den dra så mycket olja. Turbos hatr rasat med bägge varianterna på vevhusventilationen.

    Oljetrycket har jag kollat för länge sedan och då va det normalt.

    KK>>> De sitter B204 kammar i och de är rätt inställda. Kollade senast idag


    Jag har i alla fall fått ur toppen och inspekterat kolvarna. De ser okej ut, men det är lite "kletigt" sot på dem.

    Lite svårt att se på ventilerna om de är täta och så. Vet inte om man kan trycktesta dem på något sätt?

    Jaja i morgon åker i alla fall den nya toppen i, och jag hoppas verkligen det är den sista stora utgiften jag får på bilen på väldigt länge.

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106
    hmm jag måste fråga nu när du har toppen av ..

    kollat kolvar efter sprickor ? svårt o se men kolla kan vara värt
    ( har läst hela tråden om allt du gjort men jag kan inte minnas ngt om bytta kolvar .. hur mkt varvar motorn ? om de e orginalkolvar och den varvas hårt kan man få problem me orginalkolvringarnas tätningsförmåga .. eftersom dem inte e gjorda för o varvas så mkt .. minns inte va dilemmat kallas nu bara...

    (på min mopedtid upptäckte jag problemet när orginalkolven inte pallade med varvtal över 12 000 helt okörbart men ack va skoj )


    (förr i tiden när man testade om ventiler va täta satte man i ventilerna i sätena dvs helt löst utan fjädrar, vänder toppen upponer o häller i lite T-röd i förbränningsutrymmena.. om de läcker så läcker de .. typ .. men de va innan de fanns hårda ventilsäten .. vet inte riktigt om detta bonnknepet funkar tillfredsställande idag .. men de kanske ngn annan kan svara på )

    hoppas du får ett slut på detta ....


    mvh ahlis

  20. #60
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Kolvarna är ju T5 kolvar som varvas som mest 6700vrv men jag har knappast hunnit komma upp i de varven förrän faanskapet bluddrar.

    Har kollat kolvarna och inte hittat några sprickor.

    En annan observation jag gjorde va att turbon va blöt av olja på undersidan. Det lustiga är att det verkar vara ett läckage i skarven på kompressorhuset och core. Skulle turbon i sig orsaka läckaget är väl inte det det första ställe det kommer ut olja på.

    Verkar ju som om det kommer väldigt mycket olja från "vevhusvägen"

    Jag hoppas ju innerligt att jag har ett jävligt högt vevhustryck som orsakas av en dålig topp och som i sin tur orsakar bludder på höga varv då oljan tränger in i förbränningsrummet. MEN hur kan man då förklara att problemet fanns redan innan jag monterade denna skittoppen?

    Problemen med bludder började i samband med att Maptun provade att höja bränsletrycket till ofantliga höjder för att man skulle kunna använda original spridare.

    Sedan när jag efter lite påtryckningar fick bilen ommappad med de gröna hängde problemet kvar och sedan dess har det ju inte varit bra. Problem sedan hösten -02 alltså. Sedan körde jag till sommaren -03 då motorn rasade.

Liknande ämnen

  1. Orsak till att Turbon rasar?
    Av saigon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 15:33
  2. Turbon överladdar ibland och går ner i safemode..varför?
    Av Uffe6y i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 23:05
  3. När laddar turbon, varför rycker det?
    Av mytho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 19:24
  4. Varför rasar så många turbo på 9-5???
    Av pontuz999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •