Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 233

Ämne: Varför rasar turbon var 300mil?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    När uppkommer det där ringande/vinande ljudet ifrån turbon?
    Är det vid fullast el. låglast? Vid vilka varvtal?


    mvh

  2. #22
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Ringande ljudet kommer vid runt 1bar i ladd, sedan försvinner det om man laddar mer. Men så mycker har jag inte vågat ladda många gånger

    Kollade bränsletrycket idag, men blir lite osäker på hur det skall vara.
    Står bilen på tomgång så är trycket 2,5bar, gasade jag lite lätt med växeln ur gick det upp till 3bar.
    Pressade ihop bränsletryckregulatorn lite så nu är det 2,9bar vid tomgång, gasar jag lite lätt på samma sätt stiger det till 3,2bar.

    Någon som vet hur bränsletrycket skall vara på tomgång?
    Förutsatte att det skulle vara 3bar eftersom bränsletryckregulatorn är på 3bar, men bilen har ju ett visst undertryck vid tomgång.

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/21033btr.JPG

    Detta kan kanske hjälpa? Taget från wis och till 9-3, men nog fan är en 3bars BTR samma ändå ?


    /Rydde

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ringande ljudet kommer vid runt 1bar i ladd, sedan försvinner det om man laddar mer. Men så mycker har jag inte vågat ladda många gånger

    Kollade bränsletrycket idag, men blir lite osäker på hur det skall vara.
    Står bilen på tomgång så är trycket 2,5bar, gasade jag lite lätt med växeln ur gick det upp till 3bar.
    Pressade ihop bränsletryckregulatorn lite så nu är det 2,9bar vid tomgång, gasar jag lite lätt på samma sätt stiger det till 3,2bar.

    Någon som vet hur bränsletrycket skall vara på tomgång?
    Förutsatte att det skulle vara 3bar eftersom bränsletryckregulatorn är på 3bar, men bilen har ju ett visst undertryck vid tomgång.
    Står det 3bar ska de vara 3bar UTAN vakumslangen ansluten trycket låter helt ok.

    Har en annan grej du kan kolla, IC o IC rör täta?? Man kan haverera turbo pga övervarv också och den övervarvar ganska friskt om det läcker nån stans... fråga marko hehehe...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #25
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Har kollat nu. Efter modifieringen så är min på 3,2bar vid atmosfärtryck och tomgång 2,9bar. Ett differenstryck på 0,3bar, tidigare va den på 2,5bar på tomgång. Med en skillnad på 0,3bar skulle det vara 2,8bar.
    Tänker jag rätt.

    M.L>>> Jag provtryckt 4ggr ju

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Om du kollat allt om och om igen, bytt turbo till motsvarande efter flera haverier. Kan inte det börja tyda på att 18T:n har en för tung uppgift i din bil?

    Fast du inte har skyhöga laddtryck så kan ju trycket över kompressorn vara stort ändå. Kan det vara så att du har ett stort undertryck strax innan turbon? Annars så känns ju 6:ans avgashus spontant allt för litet för den effekten du har men nu är det ju kompressorn som rasar och inte turbinen, har avgassidan sett frisk ut på domdär rasade aggregaten?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #27
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Ken-1>>> ja det har sett friskt ut på turbinsidan vid rasen.

    Jag har bilder som jag lägger upp ikväll.

    Det lustiga är att det puttrar runt ett 10tal om inte mer med samma spec som mig och för dom funkar det fint.

    Min första turbo höll ju trots allt i 3500mil

  8. #28
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Ken-1>>> ja det har sett friskt ut på turbinsidan vid rasen.

    Jag har bilder som jag lägger upp ikväll.

    Det lustiga är att det puttrar runt ett 10tal om inte mer med samma spec som mig och för dom funkar det fint.

    Min första turbo höll ju trots allt i 3500mil

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Min 19T fläskade nästan 2bar vid nåra tillfälle o har fått ladda ca 1,6 i 3år o den var de INGA fel på.. allt annat gick isönder istället...

    Fan rickard du e otursförföljd, jag vet hur det är o det har gjort att jag själv inte kan köra med bilen längre.
    Hoppas du hittar felet.
    Nån som saboterar saker för dig?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803

    Bränsletryck.

    Hej!

    Inget kul när det går sönder. Kostar mega mycket dessutom.

    En tanke bara som kanske inte har med raset att göra men..

    Är det en original bränsletrycksregulator? Är den i så fall på 2,8 bar vid atmosfärstryck så tycker jag att du ska byta ut den mot en som inte behöver pressas för att uppnå 3 bar som är original.

    Den kanske inte håller måttet när det laddas på och då rasar nått annat kanske?

    Sen kanske det inte räcker med 3,2 bars tryck iheller? Du har ju en massa kringutrustning och om jag minns rätt så hade du volvos gröna spridare som har sin spec vid 3,8bars bränsletryck till skillnad mot saab som specar dom vid 3,0 bar. Men det vet säkert dom som försett dej med styrdon mer än mej om.. Bara funderade lite i alla välmening.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  11. #31
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Låter som att din btr var funkade alldeles perfekt innan du klämde på den? Du lär väl ligga på -0,5 - -0,6 bar på tomgång? Isåfall funkade den ju kanon.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  12. #32
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Min btr på Gröningen höll inte trycket på höga varv.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #33
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    När jag rycker slangen till Br-tryck-reg blir trycket 3,25bar

    Har monterat i ett nytt styrdon idag, gasade ordentligt för första gången för att testa om bilen bluddrar lika dant. Som jag trodde blev det ingen skillnad alls. Bilen bluddrar fron 5500vrv och ibland blinkar Check engine (misständningar katalysatorskadliga)

    När jag bedrövad åkte hem från Maptun märkte jag att bilen blåryker efter att man gasat på lite och direkt efter släpper och motorbromsar. Dessutom är oljepåfyllningslocket oroväckande neddränkt av olja.

    I övrigt går bilen som den skall.

    Så här såg turbon och inloppsröret ut igår.

    Dvs helt okej och ingen olja å skit från vevhusventilationen vad jag kan se.





    Skall lägga mig snart och sova, och jag hoppas jag vaknar i morgon och inser att detta bara va en hemsk mardröm.

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Man kan ju göra som jag gjorde, jag tog o satte en slang från railen till mätaren som var så lång att jag kunde sätta den på utsidan av framrutan så jag kunde kontrollera under färd o vid laddtryck... såg lite mystiskt ut och så fick jag ta bort den när det regnade.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Ang de du skrev nu sist, kan man säga att problemen uppkommer när man väl ska till o gasa ordentligt?? För högt tryck i vevhuset då?? ja jag vet inte..
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  16. #36
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Jag har bränsletrycksmätaren i kupen och bränsletrycket är uppe på 5bar som mest. Men laddet är för hoppningsvis inte så högt som 1,75bar

    3,25>5bar = 1,75bar

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Långskott från höften...
    ser ut som främmande partiklar varit osams med intaget till turbon...
    eller är det bara mina ögon som spelar mig ett spratt, men visst är där skador i husets inlopp enligt bild?
    Isf, vad för IC? Har du nån form av ljuddämpning mellan insug och ic? (sitter ju på vissa orginalrör.. ) Det jag är ute och fiskar efter är alltså skräp, antingen från den tiden då du körde med öppet filter alternativt tidigare haverier eller...
    som sedan via bypassens återcirkulation kastar in skit före fläkten och det blir osams igen..
    men som sagt långskott och synfel förbehålls...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  18. #38
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Skadorna du ser i kompressorhuset kommer från tidigare ras.
    Samma kompressorhus och turbinhus har ju återanvänts varje gång.

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    du har pm.. hade varit bra om du kunde mäta vilket vevhustryck du har...
    så man kan utesluta, eller inte.. den källan..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #40
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Jag har bränsletrycksmätaren i kupen och bränsletrycket är uppe på 5bar som mest. Men laddet är för hoppningsvis inte så högt som 1,75bar

    3,25>5bar = 1,75bar
    Den regulatorn bör väl ge alldeles för mycket soppa vid 1,35 bars laddtryck? Men e de mappat med bredbandslambda kanske det inte spelar någon roll?

    Du bör väl ligga på 4,35 bars bränsletryck som max, om din laddtrycksmätare stämmer.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Liknande ämnen

  1. Orsak till att Turbon rasar?
    Av saigon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 15:33
  2. Turbon överladdar ibland och går ner i safemode..varför?
    Av Uffe6y i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 23:05
  3. När laddar turbon, varför rycker det?
    Av mytho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 19:24
  4. Varför rasar så många turbo på 9-5???
    Av pontuz999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •