Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Spjällhuset? dör i tomgång!

  1. #1

    Spjällhuset? dör i tomgång!

    Min saab 9-5 2.3t -03 sedan dör helt och hållet vid tomgång. Både check engine lampa samt TCS Off lyser.

    Har läst på ett antal forum och sett att det kan handla om spjällhuset? Måste den bytas eller går det att rengöra den? Hur gör man isåfall? Mycket tacksam om någon kan dela med sig av sina erfarenheter!

    Tack

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Spjällhuset? dör i tomgång!

    Det är samma felyttring som jag hade när spjällhuset behövde bytas. Rengjorde det på verkstaden för 500 kr, det hjälpte 50-60 mil men sen galv den upp. Var en -98 som då hade gått 26000 mil vid det tillfället.
    Hur långt har den gått?

  3. #3

    Re: Spjällhuset? dör i tomgång!

    Citat Ursprungligen postat av anders.lagerstrom
    Det är samma felyttring som jag hade när spjällhuset behövde bytas. Rengjorde det på verkstaden för 500 kr, det hjälpte 50-60 mil men sen galv den upp. Var en -98 som då hade gått 26000 mil vid det tillfället.
    Hur långt har den gått?
    min har gått ca 18500, men det kan nog endå vara värt att testa rengöring! Hittar dock inte någon bra guide...

  4. #4

    Re: Spjällhuset? dör i tomgång!

    någon som har tips på rengöring? Jag försökte ställa om limp home läget. När jag startade bilen gick den tyvärr tillbaks! Efter flera försök att reseta den igen lyckas jag inte! Jag har försökt starta bilen och till min förvåning stängs bilen inte av vid tomgång. Den är dock mycket svag.

  5. #5

    Re: Spjällhuset? dör i tomgång!

    Hej.

    Innan du byter kan du kolla kablarna på viridmotorsidan så de inte har kass isolering.

    Hittade denna gamla tråd. Har klarat mig i 5000 mil nu sedan jag fixade isoleringen på min som nu är nära 30000. ( Brukar lösa ut vartannat år när jag råkat fylla max+ med olja )


    viewtopic.php?f=3&t=217930

    mvh
    loca

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    8

    Re: Spjällhuset? dör i tomgång!

    Jag rekommenderar att du kollar upp vad felkoderna säger, min har nyligen också gått åt helvete och det var fjädern och nån arm i spjällhuset som är sönder. Detta gick inte att byta ut/laga så får köpa helt nytt spjällhus. Så kolla upp vad felkoden säger innan du gör något onödigt arbete

    Freddos

  7. #7

    Re: Spjällhuset? dör i tomgång!

    Citat Ursprungligen postat av Freddos
    Jag rekommenderar att du kollar upp vad felkoderna säger, min har nyligen också gått åt helvete och det var fjädern och nån arm i spjällhuset som är sönder. Detta gick inte att byta ut/laga så får köpa helt nytt spjällhus. Så kolla upp vad felkoden säger innan du gör något onödigt arbete

    Freddos
    Fjärden och armen? Är det den fjäder som man drar tillbaks när man resetar limp home mode du menar?

  8. #8

    Re: Spjällhuset? dör i tomgång!

    Rengöring hjälper sisådär. Byt ut i kablarna i spjällhuset då isolering vittrar sönder och det blir kortis

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    8

    Re: Spjällhuset? dör i tomgång!

    Citat Ursprungligen postat av Hampus.123
    Fjärden och armen? Är det den fjäder som man drar tillbaks när man resetar limp home mode du menar?
    Armen i spjällhuset som öppnar upp hur mycket som ska tryckas in i motor och turbo gissar jag på

    Är helt ny på motorer osv då jag nyss köpt min första bil
    Någon mer kunnig får gärna rätta mig

  10. #10

    Re: Spjällhuset? dör i tomgång!

    LMM pga "öppet filter"? :P

Liknande ämnen

  1. Spjällhuset trasigt?
    Av wibbz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 19:48
  2. Vad har spjällhuset för diameter ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 23:21
  3. Kopparrören i spjällhuset
    Av Rejvscorpio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 13:08
  4. spjällhuset
    Av putte65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •