Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

  1. #1
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

    Hej! Tacksam för all hjälp :-)

    Jag har en 9000 insprutare 2,3. Manuell och 23 000 mil.
    Den har börjat att rusa på tomgång -tomgången går direkt till 2000-2500 varv. Efter ett börjar den dippa i tomgången , korta snabba dippar så den nästan dör.

    Kör man med bilen så fungerar den men den höga tomgången ligger nu kvar hela tiden. Dessutom är den lite tvekande och en aning ryckig i gången.

    Jag har varit och ryckt och sprejat oxide clean i insugstempgivaren, gasspjällslägesgivaren utan resultat. När jag ryckte ur MAP-sensorn så blev tomgången dock normal! Kan det va den jäveln? Kan tändkassetten ställa till sådant här?


    Den här bilen skulle förmodligen se bättre ut på Nisse's Bildemontering, men eftersom jag är fattig så försöker jag leta felet. ( Skulle jag köra den till en verkstad så skulle de väl vägra ta in den i hallen )

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

    Har liknande symptom. Dock bara lite förhöjd tomgång som ofta går tillbaka till normalt efter en kort stund. Har köpt en ny tomgångsmotor jag tänkte byta i sommar. Får se om det hjälper.

    Att den kan smårycka lite fick jag förklarat av en Saab meck. Minns inte svaret men min min har haft lite sånt för sig även när den var helt"ny" för mig och tomgången var klippfast. 5 år sedan

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  3. #3
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

    Jag kan ha snubblat på något idag faktiskt. Det är som en detektivhistoria det här, den ena misstänkta givaren efter den andra. Kommisarie Perzy Barnaby genomförde ett enkelt förhör med en misstänkt; med några lätta slag och några duchar av oxide clean på en misstänkt, vevaxellägesgivaren, gjordes en upptäckt! Vid återstart av ärendet var tomgången högst normal.
    Vid en provkörning märktes dock en viss kvardröjande hög tomgång i vissa fall.
    Misstankarna mot vevaxellägesgivaren är starka, men ännu är det inte helt klarlagt, så målet inte går ända fram till domstol än.
    (Dags för Barnaby att ha några småputtriga möten med ovanligt snygga alltid leende frun och fräscha dottern innan intrigen blir mer konkret)
    Kommer vevaxellägesgivaren avslöja sig mer?
    Kommer någon annan misstänkt -kanske tändkassetten som också förhörts idag, vara den verkliga förövaren?
    Kommer kommissariens svärmorsdröm till assisterande sergeant någon vart med kommisariens dotter?
    Dags för lite reklam....

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234

    Re: Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

    Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta upp vevaxelgivaren. Både ohm-mäta samt volt-mäta.

    Om du kopplar loss kontaktstycket till vevaxelgivaren. Så tar du och ohm-mäter på stift 1 och 2(Om du kollar på kontaktstycket noggrant så kan du hitta numreringen av stiften) När du har anslutit mätstiften på stiften i kontakthuset och ställt multimetern på Ohm(Ω) så skall du ha ett Ohm värde på 540±55Ω. Om du mäter på stift 1 och 3 i kontakthuset så skall Ohm värdet vara OL(= oändligt).

    Om nu du inte får 540±55Ω så skall vevaxelgivaren bytas. Men om värdet stämmer så kan du voltmäta givaren.
    Då ställer du multimetern på Vac(växelström) och ansluter mätstiften på kontakthusets stift 1 och 2, sen ber du en kamrat att köra några startmotorvarv. Värdet på multimetern skall visa ca 2Volt.

    Detta är för att kontrollmäta själva givaren.

    Är de några frågetecken så är det bara att hojta till Kommissarien. :P
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta upp vevaxelgivaren. Både ohm-mäta samt volt-mäta.

    Om du kopplar loss kontaktstycket till vevaxelgivaren. Så tar du och ohm-mäter på stift 1 och 2(Om du kollar på kontaktstycket noggrant så kan du hitta numreringen av stiften) När du har anslutit mätstiften på stiften i kontakthuset och ställt multimetern på Ohm(Ω) så skall du ha ett Ohm värde på 540±55Ω. Om du mäter på stift 1 och 3 i kontakthuset så skall Ohm värdet vara OL(= oändligt).

    Om nu du inte får 540±55Ω så skall vevaxelgivaren bytas. Men om värdet stämmer så kan du voltmäta givaren.
    Då ställer du multimetern på Vac(växelström) och ansluter mätstiften på kontakthusets stift 1 och 2, sen ber du en kamrat att köra några startmotorvarv. Värdet på multimetern skall visa ca 2Volt.

    Detta är för att kontrollmäta själva givaren.

    Är de några frågetecken så är det bara att hojta till Kommissarien. :P
    Ordningsmakten tackar dig Inga mätningar har gjorts än, mest för att Kommissarien inte är så duktig egentligen och inte begriper sig på mätinstrument, dels för att det regnade, och det vore ju en katastrof om frisyren blev förstörd eftersom Kommissariens största uppgift är att vara en rasande stilig karl som kärringarna kan beundra

  6. #6
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

    Liten uppdatering.
    Att få tag i kontakten till vevaxelgivaren visade sig så svårt att jag gav upp för tillfället. Den är någonstans under insuget. Istället fick jag se att den här motorn har en tomgångsmotor den med, något jag trodde att den saknade! Den sitter under insuget och jag var och rykte i den. Efter detta startade jag och bilen hade i stort sett perfekt tomgång. Stängde av och startade flera ggr och alles fungiert
    Dock vet man ju med dessa kryptiska fel aldrig om det gäller imorgon... Danke schön så länge

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499

    Re: Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

    Två klassiska saker är ju 1. slang till mapsensorn har skadats/spruckit 2. Tomgångsmotorn behöver rengöras. Verkar kanske vara det sista alternativet då? Bara koppla loss och dränka in i 5-56.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

    På 92: orna sitter tomgångsmotorn rätt illa till så jag har inte hunnit byta. Är tydligen lättare på nyare 9000.

    Men kunde ju kolla slangen till mapsensorn. Var exakt sitter den? Har ingen Hayes med mig på landet

    H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499

    Re: Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

    Skrev du inte att du hade ryckt den? Då borde du veta vart den sitter? vet tyvärr inte hur det ser ut på Saab 9000 tyvärr.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

    Tycker den sitter värre till på kortmotorn.

    Rev loss den igår på en 2,3i-90 och delade insuget. men hade räckt att lossa slngen från spjällhusets undersida samt dito vid 2;ans inloppsrör, peta loaa den o bort med kontakten i ändan.
    Lite pilligt, men funkar de me.

    Att skruva loss slangar o tryckrör samt fästet till kontakterna under spjällhuset tar betydligt längre tid och man blir rätt trött på denna operation när man gjort den några gånger.

    Mapsensorn sitter på den löstagbara torpedväggens högra del och slangen går oftast från ändan på insprutningslimpan dit. Typ 12-13 cm lång.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

    Det var min Saab guru uppe Ådalen som sa att den satt värre till på långmotorn. Han trodde han behövde rätt lång tid för att byta på min. På hans 97:a sa han att den satt betydligt bättre till. Men vad vet jag. Men jag kommer låta honom göra det. Fick en fin fin på Ådalens skroten
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

    Sveriges mest välsorterade bildemontering, jag vet.

    Hade inte tid å dra dit sist ja va i trakten.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.

    Tack för tipset! Välordnat, snyggt och trevlig bemanning. Jag brukar inte strö rosor men detta kändes bra. Tyckte inte heller 400 kr kändes som ett direkt opris. Delen såg väldigt fräsch ut ( tomgångsmotorn)
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Saab 95 Aero 02-05, tacksam för tips.
    Av Lagoona i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-07, 00:03
  2. Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.
    Av Stefan W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 02:15
  3. Koppling slirar! Tacksam för tips!
    Av Kozmo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •