Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: NG9-3 turbo ras?

  1. #1

    NG9-3 turbo ras?

    Hej, vart ute och körde lite lugnt på motorvägen, lägger i 3:an och drar ett acc test, poww sa det och det började vitröka så in i helvete, jag överdriver inte att jag säger att röken täckte 4 filter på vägen.. folk baktill hade svårt att se, trodde det vart tryckrör som lossnat men såg inget, allt verkade vara på sin plats!
    Det läcker även kylarvätska och vad jag kan se är det från turbon det läcker där tryckröret går in.... .. Och avgassystem vart lite blött baktill och det luktade riktigt illa måste jag säga, surt och bränt samtidigt, ush asså... Är detta tecken på turbo ras? bilen går skit också, orkelös så in i!
    Gött att saker håller mer en 700 mil

  2. #2
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Försök att ta det på rätt sätt, du kan köpa en ny större turbo ;P

  3. #3

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Försök att ta det på rätt sätt, du kan köpa en ny större turbo ;P
    Upp! vadå på rätt sätt? allt beror på hur man ser det!? Du tror att det är turbon som rasat?
    kan det vara något annat? Hur/vart ska jag börja felsöka, kom gärna med tips!!!
    Jag orkar kan inte vara utan bil i över 2 veckor, och semester tider också, typiskt asså!

  4. #4
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Jag skrev detta lite på lyset men menade bara att det är roligare att köpa en ny turbo OM man måste köpa något nytt för att det kan ge mer effekt än tex en ny kylare eller generator eller så.


    Verkar ju skumt om turbon bara gått 500 mil? Vad menar du med att det läcker vatten där tryckröret går i i turbon?

    Du får lossa på lite grejjer och känna på turbon och försöka kolla vart exakt det läcker kylarvätska ifrån. Låter ju dock som ett turboras på din beskrivning tycker jag.

  5. #5

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Jag skrev detta lite på lyset men menade bara att det är roligare att köpa en ny turbo OM man måste köpa något nytt för att det kan ge mer effekt än tex en ny kylare eller generator eller så.


    Verkar ju skumt om turbon bara gått 500 mil? Vad menar du med att det läcker vatten där tryckröret går i i turbon?

    Du får lossa på lite grejjer och känna på turbon och försöka kolla vart exakt det läcker kylarvätska ifrån. Låter ju dock som ett turboras på din beskrivning tycker jag.
    Förstår vad du menar visst skulle det vara roligt med mer effekt, men troligtvis så skulle motorn också rasa, vilket jag inte vill.. Den effekten jag har duger för mig, självklart vill man ha mer! men allt är ju en prioritetsfråga... Till saken... Har redan börjat felsöka, tog bort insugs röret till kompressor "kalla sidan" och kände på kompressorn... OJ OJ, den går riktigt trögt och slår mot väggar!? Kändes inte alls bra iaf! Och ja, turbon är inte äns ett år gammalt och gått som max 700mil, och jag har absolute inte kört som en biltjuv eller på bana, visst har man dragit på 100-200 repor ett antal gånger men att en turbo ska säga upp så fort visste jag inte.. Måste ju vara något måndags exemplar.. Nu får vi väl hoppas att min trimleverantör får hjälpa mig och stå för en reklamation!

  6. #6
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Det låter ju helt klart som att turbon sagt upp sig, då återstår ju frågan varför?
    Är det någon verkstad som monterat den så borde det ju vara garanti både på arbete och material kvar.

  7. #7

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Det låter ju helt klart som att turbon sagt upp sig, då återstår ju frågan varför?
    Är det någon verkstad som monterat den så borde det ju vara garanti både på arbete och material kvar.
    Varför den har sagt upp sig är en bra fråga... Turbon har gått klanderfritt tills igår kväll, blev varken förvarnad eller att bilen skulle ryka något under tiden den höll.. Det sa bara paff vid 5000rpm och halva stan fylldes med rök!

  8. #8
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Låter som den spruckit i lagerhuset, antagligen pga av ett skuret lager, därav vitröken eftersom kylvattnet nu rinner direkt ut i avgaserna.
    Kan väl bero på flera saker:
    Dålig smörjning av nån anledning, lager som rasar pga av bristfällig balansering, taskiga tillverkningstoleranser eller nåt annat.
    Men en kopia skulle ju kunna spricka pga av dålig legering i huset pga av tex för hög EGT också.

    Var det en kina-kopia turbo eller ett orginal mitsu agg??


    Trist när det rasar, men trimmar man förbi steg1 får man nog va beredd på att nåt sannolikt händer förr eller senare... Det ingår liksom i dealen och inget att tjuta för.
    Bara bita ihop och komma igen. En rasad turbo är ju billigt i sammanhanget. Hoppas toppen höll, det gjorde den inte på min gamla gjutjärns 9000 när min turbo gav upp på samma sätt... Min topp sprack av värmen när kylvattnet tog slut.

    Pallar man inte rasrisken skall man köra orginal bilar. Det kostar att ligga på topp...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #9

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Låter som den spruckit i lagerhuset, antagligen pga av ett skuret lager, därav vitröken eftersom kylvattnet nu rinner direkt ut i avgaserna.
    Kan väl bero på flera saker:
    Dålig smörjning av nån anledning, lager som rasar pga av bristfällig balansering, taskiga tillverkningstoleranser eller nåt annat.
    Men en kopia skulle ju kunna spricka pga av dålig legering i huset pga av tex för hög EGT också.

    Var det en kina-kopia turbo eller ett orginal mitsu agg??


    Trist när det rasar, men trimmar man förbi steg1 får man nog va beredd på att nåt sannolikt händer förr eller senare... Det ingår liksom i dealen och inget att tjuta för.
    Bara bita ihop och komma igen. En rasad turbo är ju billigt i sammanhanget. Hoppas toppen höll, det gjorde den inte på min gamla gjutjärns 9000 när min turbo gav upp på samma sätt... Min topp sprack av värmen när kylvattnet tog slut.

    Pallar man inte rasrisken skall man köra orginal bilar. Det kostar att ligga på topp...
    Bra förklarat!! aaa, riktigt tråkigt det här!!Det jobbigaste är all meck och väntan! minst 2 veckor väntetid, maptun har gått på semester! Nu får vi hoppas toppen har klarat sig, förlorade ju inte så mycket glykol, fanns fortfarande kvar i expansionskärlet tills jag kommit hem, hoppas nu att katten och lambasonder har klarat sig, finns det något att tänka på nu i efterhand? kanske hamnat vatten i intercoolern?

    Har hunnit demontera turbon halvvägs, vatten in/ut och det rann mycket klykol kan jag säga! Nu har jag enbart 6 låsmuttrar kvar, 3 vid grenröret och 3 vid downpipen sedan är turbon av! Har en fråga, vilket verktyg är lämpligast att lossa vid downpipen, kommer nämligen inte åt med en vanlig spärr nycket med 6kants kylsa tar emot, någon ide? Blocknyckel?

  10. #10

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Var det en kina-kopia turbo eller ett orginal mitsu agg??
    Vill absolute inte klaga men man kan ju börja undra hur en sådan "dyr" org mitsu agg turbo går sönder på det sättet... En turbo ska aldrig lägga av efter 700 mil, så är det bara...
    Då kan det tilläggas att jag alltid kört motorn genomvarm innan den börjat gå hårt och alltid stått på tomgång för att kyla av.. Bilen har varken gått på bana eller gått speciellt hårt.
    Självklart har jag testat bilen ett antal gånger 100-150-200 och det är allt!

  11. #11

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Trist när det rasar, men trimmar man förbi steg1 får man nog va beredd på att nåt sannolikt händer förr eller senare... Det ingår liksom i dealen och inget att tjuta för.
    Bara bita ihop och komma igen. Pallar man inte rasrisken skall man köra orginal bilar. Det kostar att ligga på topp...
    Kan jag inte hålla med dig om det, man byter ju hårdvara efter effekt,.. Det betyder ju att effekt och hårdvara ska matcha varandra så att inte onödigt slitage uppkommer! Vilket innebär att sakerna ska hålla även när det stressas och som om bilen vore näst intill original!

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: NG9-3 turbo ras?

    är väl bara att ringa maptun och kolla vad dom säger.... man får ju kolla närmare på turbo för att se vad det är som har gått sönder och vad den troliga orsaken är.. kan ju varit luft läck på trycksida så att den har övervarvat och då kommer den inte gå att reklamera. har en packning gått sönder eller en spricka i lager delen eller nått liknade så skall det inte vara några som helst problem att reklamera den tycker jag.

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Startmotornyckel brukar vara mycket användbart

    även denna http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... dtag-kort/
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    är väl bara att ringa maptun och kolla vad dom säger.... man får ju kolla närmare på turbo för att se vad det är som har gått sönder och vad den troliga orsaken är.. kan ju varit luft läck på trycksida så att den har övervarvat och då kommer den inte gå att reklamera. har en packning gått sönder eller en spricka i lager delen eller nått liknade så skall det inte vara några som helst problem att reklamera den tycker jag.
    Turbon läcker glykol, kompressorhjulet känns som den hänger lös och slår/gnisslar mot väggen, såg även att det runnit glykol/olja ner på downpipen!
    Har varit i kontakt, det löser sig fick jag till svar...

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    är väl bara att ringa maptun och kolla vad dom säger.... man får ju kolla närmare på turbo för att se vad det är som har gått sönder och vad den troliga orsaken är.. kan ju varit luft läck på trycksida så att den har övervarvat och då kommer den inte gå att reklamera. har en packning gått sönder eller en spricka i lager delen eller nått liknade så skall det inte vara några som helst problem att reklamera den tycker jag.
    Turbon läcker glykol, kompressorhjulet känns som den hänger lös och slår/gnisslar mot väggen, såg även att det runnit glykol/olja ner på downpipen!
    Har varit i kontakt, det löser sig fick jag till svar...
    borde det gör men skönt att dom inte krångla iaf

  16. #16

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Jag är orolig över att något annat har rykt med i samband med turbo raset...
    Undra hur diverse rör/sensorer/intercooler/katten mår...

  17. #17

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Har läst att man använder samma axlar i alla TD04 agg av viss anledning, kan det stämma? isf är det väl inte så Inte så konstigt att "vissa" agg inte orkar med längre upp i effekt registret... Vågar man köra på ett TD04HL agg igen

  18. #18

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    kan ju varit luft läck på trycksida så att den har övervarvat och då kommer den inte gå att reklamera..
    Bilen har varit uppe hos maptun inte allt för länge sedan (3mån) ,då jag inte tyckte att bilen levererade som det skulle, helt riktigt hade jag rätt och dom bytte ut membrandosan till en kraftigare som skulle hålla imot trycket och dom felsköte bilen 2 ggr med uppkoppling till deras dator, alla värden vart bra, laddtryck vart stabilt,
    Där om inget borde de isf märkte luft lekgage!

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Har läst att man använder samma axlar i alla TD04 agg av viss anledning, kan det stämma? isf är det väl inte så Inte så konstigt att "vissa" agg inte orkar med längre upp i effekt registret... Vågar man köra på ett TD04HL agg igen

    det finns många som har kört med effekter runt 350-370hk med td0419t utan problem min oragna bänkades till 393hk och gick så 2-3 säsonger utan problem innan den turbon såldes. maptuns hlx är väl ett ombyggt td0419 med annan axel osv du har säkert bara haft otur och fått ett måndags x skulle jag tro iaf

  20. #20

    Re: NG9-3 turbo ras?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    det finns många som har kört med effekter runt 350-370hk med td0419t utan problem min oragna bänkades till 393hk och gick så 2-3 säsonger utan problem innan den turbon såldes. maptuns hlx är väl ett ombyggt td0419 med annan axel osv du har säkert bara haft otur och fått ett måndags x skulle jag tro iaf
    Kanske en lustigt fråga, varför bygger man om axlar? är inte en std td0419 tillräckligt nog?

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •