Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Fråga om E85 adaption?

  1. #1
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Fråga om E85 adaption?

    Hej!

    Hur är det när det gäller adaption för E85?
    Om man får en för låg adaption t.ex 70% när man vet att det ska vara 85% i tanken får den för lite soppa lr för mkt soppa?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Fråga om E85 adaption?

    För lite borde det väl bli?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Fråga om E85 adaption?

    E85 kräver mer bränsle för att nå Lambda 1 jämfört med BF!

    Således, får du för låg adaption går bilen lite fett. (Tex brukar en soppapump som är på väg att ge upp ofta skjuta upp adaptionen rätt högt trots att man kör BF)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Fråga om E85 adaption?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    E85 kräver mer bränsle för att nå Lambda 1 jämfört med BF!

    Således, får du för låg adaption går bilen lite fett. (Tex brukar en soppapump som är på väg att ge upp ofta skjuta upp adaptionen rätt högt trots att man kör BF)
    Om bilen tror att det är bensin men det är E85 i tanken så kommer det väl att gå magert?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Fråga om E85 adaption?

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    E85 kräver mer bränsle för att nå Lambda 1 jämfört med BF!

    Således, får du för låg adaption går bilen lite fett. (Tex brukar en soppapump som är på väg att ge upp ofta skjuta upp adaptionen rätt högt trots att man kör BF)
    Om bilen tror att det är bensin men det är E85 i tanken så kommer det väl att gå magert?
    Klart den kommer att gå magert om den tror det är bensin.

    Men lätt förklarat!

    Du tankar fullt med E85 i en tom tank. Gör en reset på adaptionen så kommer följande att inträffa.

    Styrsystemet kommer att arbeta mot att uppnå lambda 1. När adaptionen står på 0% kommer bilen att gå magert eftersom E85 kräver mer bränsle. Efter ett tag så har förhoppningsvis den justerat in sig på att uppnå lambda 1 och då även en adaption på 85%.

    Om man får en adaption på 70% så uppnår den lambda 1 tidigare än vad bränslemapparna är kalibrerade för.

    Under normala förhållanden (Om mjukvaran/bränslemapparna är 100% kalibrerade och bilen ej har något hårdvarufel) bör detta göra att bilen går magert, precis som du tänker. Men eftersom adaptionen sätts av lambdasonderna så går bilen med rätt blandning = lambda 1. Dock hamnar den på lambda 1 eftersom den går lite fett jämfört med vad den bör göra. Styrsystemet uppfattar att den enbart behöver kompensera för E70 istället för E85.

    Hoppas jag inte är allt för dålig på att förklara efter några kalla så här på fredagkvällen.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Fråga om E85 adaption?

    Skit också, nu kommer jag ju inte kunna sova...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Fråga om E85 adaption?

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Skit också, nu kommer jag ju inte kunna sova...
    Yrade jag till det så jävligt?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Fråga om E85 adaption?

    Tack för informationen

    Felet är iaf hittat, var en vakuumslang som var nästan helt av. Den som går från spjällhuset till magnetventilen som styr AV'n. Minns att ja byte den och inte hade tillräkligt lång slang men den räckte precis så den var aningen för kort och bröt nästan 90grader direkt efter anslutningen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Fråga om E85 adaption?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Tack för informationen

    Felet är iaf hittat, var en vakuumslang som var nästan helt av. Den som går från spjällhuset till magnetventilen som styr AV'n. Minns att ja byte den och inte hade tillräkligt lång slang men den räckte precis så den var aningen för kort och bröt nästan 90grader direkt efter anslutningen.

    Mvh
    Lyfter lite. Har även jag för låg adaption, troligtvis beroende på nåt luftläckage.
    Vilken är den här slangen egentligen?
    Försöker måla upp en bild i huvet hur slangarna går men kan inte komma på vilken du menar riktigt?

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Fråga om E85 adaption?

    Ja fick upp adaptionen en hel del efter ja byte slangen har även gått genom hela systemet efter läckage men det ska inte finnas några nu, dock är inte adaptionen helt 100 iaf ligger runt 75% hela tiden.

    En teori är att det är spridarna som jävlas, de stänger inte helt och pytsar ner lite soppa hela tiden vilket resulterar i att den går fett dvs låg adaption.

    Du har lika spridare som ja, har du kört länge på etanol?

    Det sitter ju 2 vakuumslang anslutningar på spjällhuset en sitter under vatten rören och en vid sidan av till vänster framifrån sätt just den vid sidan av går till magnetventilen som sitter på torpedväggen den är ansluten på anslutningen som pekar åt vänster på ventilen. Slangen blir böjd som ett S ungefär är den för kort blir det för kraftiga böjar vilket inte är bra.
    Hoppas du hängde med

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Fråga om E85 adaption?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Ja fick upp adaptionen en hel del efter ja byte slangen har även gått genom hela systemet efter läckage men det ska inte finnas några nu, dock är inte adaptionen helt 100 iaf ligger runt 75% hela tiden.

    En teori är att det är spridarna som jävlas, de stänger inte helt och pytsar ner lite soppa hela tiden vilket resulterar i att den går fett dvs låg adaption.

    Du har lika spridare som ja, har du kört länge på etanol?

    Det sitter ju 2 vakuumslang anslutningar på spjällhuset en sitter under vatten rören och en vid sidan av till vänster framifrån sätt just den vid sidan av går till magnetventilen som sitter på torpedväggen den är ansluten på anslutningen som pekar åt vänster på ventilen. Slangen blir böjd som ett S ungefär är den för kort blir det för kraftiga böjar vilket inte är bra.
    Hoppas du hängde med

    Mvh
    Då är jag med på vilken slang du syftade på!
    Den kollade jag förut och hittade inga knasigheter där tyvärr.

    Jag hade ett luftläckage vid en spridare (o-ring som inte tätade ner mot insuget) och det resulterade i att bilen gick fett. Åtgärdade det och körde mot bredbandslambda och där ser värdena kanon ut nu. Men jag har ett kvarstående luftläckage någonstans efter LMMen, syns på TechIIan. Kan för mitt liv inte förstå vart det är dock.

    Senaste adaptionen, efter åtgärdad spridare, så blir ändå adaption ner mot 71%. Även om bilen bevisligen inte går fett på avgasvärdena. Antar att det kvarstående luftläckaget ger upphov till den något låga adaptionen.

    Jag har även ett vinande ljud vid fullt laddtryck som jag inte kan lokalisera. Kan inte heller fastslå att det är källan till luftläckaget.

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Fråga om E85 adaption?

    Du kanske får göra ett tryckprov på hela systemet efter LMM.

    Men som ja förstår det så tror systemet att det är E71 i tanken om man går efter din adaption dvs den går ändå på lambda 1 och avgasvärdena kommer se kanon ut.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Fråga om E85 adaption?

    Det är trycktestat från inlopp på turbon till spjällhus och tätt hela vägen där. Det som e lite lurigt.

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Fråga om E85 adaption?

    Har du kollat anslutningen mellan kobran och inloppet på turbon?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Fråga om E85 adaption?

    Jag provade köra startgas i skarven där underifrån. Men tycker det är lite otäckt att spruta där så nära avgashus och grenrör när det blir varmt så kanske fegade lite. Märkte iaf ingen skillnad på motorgången då. Har även kört startgas som fan vid anslutningen till vevhusventilationen i kobran utan resultat.

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Fråga om E85 adaption?

    Startgas är inge vidare för läck sökning innan spjäll.

    Mitt förslag är ju att trycktesta direkt efter LMM för det verkar ju som det är mellan LMM och turbo som du har läckage. Spruta sen med vatten blandat med såpa lr diskmedel så ser du vart det läcker ifrån det kommer bubbla upp rätt bra.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Fråga om E85 adaption?

    Ska försöka göra en ordentlig läcksökning på lördag.
    Däremot slog en annan sak mig. Kan läckage på avgassystemet ge upphov till skum adaption? Tänker om lambdan får fel värden om det läcker in luft nånstans?

    Skarven mellan avgashus och downpipe är väl ett ställe, men hur påverkas programvaran av diagnoslambdan nere vid katten? Där vet jag att jag troligen har lite läckage i skarven.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    52
    Medlem#
    7820

    Re: Fråga om E85 adaption?

    Vid avgasläckage får man ofta för högt lambda (luftöverskott). T7 borde tolka detta som om motorn går magert och tror då att det är mera alkohol än vad det faktiskt är.

Liknande ämnen

  1. Fråga om adaption!
    Av Arthur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 11:57
  2. adaption på t7
    Av mikaoj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 11:26
  3. adaption
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 19:06
  4. Adaption ?
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •