Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Knapp trasig till bakrutespolaren???

  1. #1

    Knapp trasig till bakrutespolaren???

    Hej

    Jag har ett problem som jag brottats med ett tag nu. Känner att jag behöver lite tips från kunniga saab-meckare!

    Bakrutespolaren har varit trasig sen i vintras. Dags att ta tag i det nu innan vintern kommer igen (jaja, alla vet hur man skjuter upp saker tills imorgon).

    Torkaren går hur fint som helst. Spolarna till framrutan samt strålkastarna levererar spolarvätska. Men när jag trycker in knappen för spolaren bak (toppen på den högra spaken vid ratten) så startar torkaren bak men inte ett liv från någon spolarmotor. Jag har kollat säkringar men hittar ingen solklar säkring som går till spolaren bak. Det borde ju vara en separat spolare till bakrutan eftersom det går att spola fram och det är ju ett reglage medans bak är en separat knapp och den inte fungerar. Om det vore stopp någonstans så borde jag ju höra en motor som går, right?

    Edit: Skulle på något sätt vilja kunna testa om det är knappen som är trasig eller om det är spolarmotorn. Under tiden ska jag försöka leta reda på spolarmotorn...

    Mvh Jens

    Saab 9-5 Aero 2001 kombi 26.000 mil
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Knapp trasig till bakrutespolaren???

    Hej!

    Det är samma pump till bakrutan och strålkastarna den styrs med olika polaritet för vart den ska spola. Testa pumpen och se om den spolar åt båda hållen för att utesluta pumpen, finns 2 slang anslutningar och en kontakt på pumpen lossa kontaken och båda slangarna och koppla sen 12v till pumpen nu ska den spruta genom en anslutning vänd på polerna och den ska spruta genom den andra.

    Pumpen kommer du åt om du lossar några skruv till innerskärmen och fronten så du kan vika dessa lite åt sidan.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: Knapp trasig till bakrutespolaren???

    Hejsan! Troligen funkar pumpen. Men är jättevanlig att det rostar igen i genomföringen i torkar armen. Alltså vätskan går igenom axeln som torkar armen sitter på. Ibland går det att försiktigt sticka in något o försöka få hål på det igen.
    Tror man är tvungen att byta torkar motorn annars. Om man inte löser det med ett nytt munstycke uppe vid rutan
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  4. #4

    Re: Knapp trasig till bakrutespolaren???

    Pumpen fungerar har jag kontaterat. Det är genomförningen genom själva bakrutans torkarmotor som är igensatt. Hur jag än försöker med rostlösning och att pilla med lite ståltråd så får jag ingenting att gå genom hålet i själva axeln. Får nog leta reda på en annan motor verkar det som.

    Frågan är om jag kommer åt bättre att pilla om jag monterar isär den? Tänkte om jag kunde borra i hålet för att få fritt flöde igen. Men har ingen så liten borr som räcker in till själva stoppet...

    Mvh Jens
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Knapp trasig till bakrutespolaren???

    Hej!

    Nu vet ja inte varför spolarvätskan går genom torkarmotorn men går det inte att skarva sig förbi med en slang?

    Edit: Spolar den från torkararmen?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6

    Re: Knapp trasig till bakrutespolaren???

    Ja, den spolar genom armen... Självklart skulle man kunna skarva förbi en slang och borra hål för ett munstycke och sätta i ovankant av bakluckan. Kanske inte är så dumt ändå!

    Mvh Jens
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: Knapp trasig till bakrutespolaren???

    Citat Ursprungligen postat av shootking
    Ja, den spolar genom armen... Självklart skulle man kunna skarva förbi en slang och borra hål för ett munstycke och sätta i ovankant av bakluckan. Kanske inte är så dumt ändå!

    Mvh Jens
    Har för mej att dom gjort just detta på nyare 95 combi. finns kanske rent av ett munstycke original o köpa o sätta där
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  8. #8

    Re: Knapp trasig till bakrutespolaren???

    Mmm, det vore ju toppen om det fanns en lösning jag kunde modifiera min 01:a med. Din 02:a har samma lösning som min? Kanske någon med nyare 9-5 kan bekräfta/dementera detta???

    Mvh Jens
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: Knapp trasig till bakrutespolaren???

    Ja min 02 har med samma som din. O på min funkar det än så länge i alla fall. Om det gjort på annat sätt ( vilket jag har för mig) Så är det väl efter 06 då uppdaterades ju karossen på fler sätt
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

Liknande ämnen

  1. Vart sitter pumpen till bakrutespolaren på en og93?
    Av Mozzy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 18:49
  2. Bakrutespolaren, var sitter den?
    Av Mozzy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 08:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •