Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Limp home mode OG9-5 B235L -05

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Limp home mode OG9-5 B235L -05

Hej!
    Min 9-5:a har gått in i Limp home mode är på semesterresa och är behov av hjälp.
    Först lite historik: För ett antal månader sedan började checkengine lampan att lysa vid start när jag stängde av den och stardade den på nytt så slocknade den så höll det på ett tag - när jag nyligen besiktade bilen hittade de följande felkoder P1312 och P1334 (slapp ombesiktning för det hade inget med miljön att göra) jag sökte runt här på forumet och fick tipset om att tändstiften kunde vara sotiga och det kunde ge dessa felkoder. Nya stift inhandlades (652:- hutlöst!) checkengine slocknade ett tag men tändes återigen efter några omstarter. Var hos en liten bilverkstad och servade bilen samt bad honom kolla felkoderna - han sa något om knacksensorn och att det säkert kunde bero på tändkassetten men eftersom bilen gick bra så släckte han bara felkoderna. Dagen efter så tändes check engine lampan igen
    Gav mig iväg härom dagen på en semestertur och när jag kört en bra bit så märker jag att farthållaren lägger av och när jag sedan stannar märker jag att bilen går illa på tomgång. Har nyss varit och bytt tändkassetten men lampan lyser och bilen går fortfarande i Limp home läget. Vad gör jag? Paniken börjar komma Hjälper det att enbart reseta limp home? Kan det vara flera fel som kommit samtidigt?
    M v h
    Inek

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007

Re: Limp home mode 9-5 2005

Citat Ursprungligen postat av inek
    Hej!
    Min 9-5:a har gått in i Limp home mode är på semesterresa och är behov av hjälp.
    Först lite historik: För ett antal månader sedan började checkengine lampan att lysa vid start när jag stängde av den och stardade den på nytt så slocknade den så höll det på ett tag - när jag nyligen besiktade bilen hittade de följande felkoder P1312 och P1334 (slapp ombesiktning för det hade inget med miljön att göra) jag sökte runt här på forumet och fick tipset om att tändstiften kunde vara sotiga och det kunde ge dessa felkoder. Nya stift inhandlades (652:- hutlöst!) checkengine slocknade ett tag men tändes återigen efter några omstarter. Var hos en liten bilverkstad och servade bilen samt bad honom kolla felkoderna - han sa något om knacksensorn och att det säkert kunde bero på tändkassetten men eftersom bilen gick bra så släckte han bara felkoderna. Dagen efter så tändes check engine lampan igen
    Gav mig iväg härom dagen på en semestertur och när jag kört en bra bit så märker jag att farthållaren lägger av och när jag sedan stannar märker jag att bilen går illa på tomgång. Har nyss varit och bytt tändkassetten men lampan lyser och bilen går fortfarande i Limp home läget. Vad gör jag? Paniken börjar komma Hjälper det att enbart reseta limp home? Kan det vara flera fel som kommit samtidigt?
    M v h
    Inek
    Resetta limphome hjälper nog för stunden men jag skulle tippa på att du har ett luftläckage nånstans som ställer till det för dig.

Se över vaccumslangarna under huven, kasta gärna ett extra öga på den som går från dumpventilen (avlastningsventilen på saab-språk) men även vevhusventilationsslangarna.

Har du riktigt mycke otur så har spjällhuset börjat packa ihop men OFTAST brukar det röra sig om ett luftläckage.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Tack för snabbt svar!
    En liten fråga finns det någon bra skiss över vilka slangar, som oftast
    spricker samt var dumpventilen sitter?
    Kan felkoderna som upptäcktes ha med detta att göra?
    Rätt mycket novis när det gäller det som finns under huven på en 9-5:a.
    Ska kolla upp dina tips i morgon!

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Medlem#
    4460

Kolla backventilen som sitter på slangen till vevhusventilationen! Lyft på plastkåpan som sitter vid oljestickan å följ slangen som sitter i vänstra hörnet av ventilkåpan så bör du hitta en vit plastdel som sitter 15-20cm från ventilkåpan på slangen!
    9000Aero -97 OG900i -90

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Tack för alla tips!
    Ska kolla upp detta när solen väl kommer upp igen!

Du har väl satt i rätt tändstift?
    Signaturlös

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Det hoppas jag Frippe64
    NGK med platina Mekonomen 163:-/styck

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007

Det hoppas jag Frippe64
    NGK med platina Mekonomen 163:-/styck
    Antar att det då är en aero du kör?

Stiften bör för övrigt inte kunna generera dessa problem.
    Min projekttråd på STCS

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Det är en 2,3 Stort T 220Hk

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Har nu varit ute och återställt Limp home och upptäckte att backventilen (den vita) som sitter på slangen som går till spjällhuset var av i den delen som går in i plaströret.
    Kan man byta bara ventilen eller måste man byta röret också? Såg här på forumet att det ska finnas någon blå ventil från VAG som ska passa i röret, är det rätt uppfattat?
    Tack åter igen för tipsen!!!

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007

Har nu varit ute och återställt Limp home och upptäckte att backventilen (den vita) som sitter på slangen som går till spjällhuset var av i den delen som går in i plaströret.
    Kan man byta bara ventilen eller måste man byta röret också? Såg här på forumet att det ska finnas någon blå ventil från VAG som ska passa i röret, är det rätt uppfattat?
    Tack åter igen för tipsen!!!
    Mja, åk till mekonomen istället, dom har rätt ventil för ändamålet med rätt storlek på anslutningarna. Finns tillochmed med på deras webshop att beskåda
    Min projekttråd på STCS

Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Medlem#
    6069

Har för mig att någon här på forumet lagade sin ventil tillfälligt med epoxy, kan ju funka om du inte får tag på en ny på direkten.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010

Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Har för mig att någon här på forumet lagade sin ventil tillfälligt med epoxy, kan ju funka om du inte får tag på en ny på direkten.
    Japp det var jag som råkade ut för trasig ventil på semestern i H-borg för 2 år sedan.
    Åkte till en Mekonomenbutik och köpte epoxy och blandade ihop och limmade samman ventilen där den gått av och lade ett extra förstärkande lager utanpå.
    Det höll hela vägen hem och faktiskt en månad efteråt.
    Se bara till att tvätta rent på ytorna innan du limmar med t-röd eller dyligt.
    Lycka till.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Har tejpat ihop ventilen med röret åkte sen till Mekonomen för att köpa en
    backventil - men när jag fick se den gick jag ut och mätte diametern på slangen till spjällhuset och den var 17mm och röret på backventilen som de hade var 6mm så det blev inget köp. Så nu undrar jag igen om det finns en passande ventil typ hos VAG som kan passa eller måste man gå till SAAB och köpa ventil plus rör för dyra slantar?

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009

backventilen samt röret som går åt höger ner mellan grenröret köps som en komplett del hos saab och kostar ca 310kr. Den fanns t.o.m hemma på Holmgrens i Jönköping så de måste va ett vanligt förekommande fel
    Saab 9-5 Aero -05

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Jaha! Då får man motvilligt gå till SAAB och inhandla backventil + röret.
    Har kört cA 10MIL idag med tejpat rör och det har funkat kanske lite hög tomgång ibland men det kanske rättar till sig när man byter prylarna.

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Ett litet förtydligande!
    Backventilen som Mekonomen har passar inte till min 9-5:a -05 - diametern på anslutningsrören är ca 6mm och den originalmonterade är ca 11mm, var hos VAG och kollade om de hade en backventil som passade - trevlig kille (i Lund) som upplyste mig om att han hade sålt ca 30 st backventiler till SAAB-ägare - men diametern på den var ca 8mm så jag åkte till SAAB och köpte original 390:- (svindyrt) men sedan dess har motorn gått klockrent!

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Hej, då var det sommar igen och är ute och kör i vårt vackra avlånga land
    Men vad är det som händer då??? Jo efter ca 20 mils körning så funkar inte farthållaren,
    varar i ca ett par mil, sen funkar den?!
    Efter ytterligare 15 mil så tänds motorlampan och bilen går i Limp home mode
    Vad är det som händer?
    Har ännu inte hunnit kolla om det är läckage på backventilen men nog borde den hålla längre än ett år?
    Återkommer när jag gjort en närmare undersökning
    Ska det vara så här varje semester så...

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Har återställt Limp Home mode samt kopplat bort batteriet och sedan fungerar
    bilen förutom att jag märker att tomgången är hög, ligger på drygt 1000varv.
    Backventilen verkar vara ok.
    Testade att hålla in knapparna Auto och Off på fläkten och fick upp en felkod
    som var en 1:a samt 22(tillvänster i displayen) undrar vad det kan vara?
    Någon som har koll på detta???

Liknande ämnen

1. NG 9-5 hamnar i "Limp home mode" och varningslampan tänds
    Av revbt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-25, 22:58
  2. Bytt spjällhus - limp mode
    Av engqvist84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 20:47
  3. [LÖST] Engine failure och limp home mode aktiverat OG9-3
    Av Grane i forum Motor och motorstyrning