Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ta ut balanseakslinger? Ng900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    45

    Ta ut balanseakslinger? Ng900

    Heisann!

    Har tatt ut motoren fra min ng900 turbo for overhaling og 2,3 ombygging.

    Men jeg lurer på hva jeg bør gjøre med balanse-akslingene? Jeg tenkte kanskje å koble disse vekk, men vet ikke om jeg burde ta dem ut av motoren også? Jeg vet at man må plugge hullene og banke inn foringene for å ikke miste oljetrykket. Men hva er best? Bare hekte av kjedet og la drevene og akslingene være igjen, eller da dem ut, og plugge?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: Ta ut balanseakslinger? Ng900

    Jag skulle behålla dem som de är och låta de arbeta som de ska.
    Att ta bort dom ger nästan bara nackdelar och helrenoverar du motorn med nya kedjor och allt därtill och sen sköter servicen så ska det väl mycket till att det slits ut igen.
    Att saab har haft problem med utslitna kedjor beror nog uteslutande på dålig service och inte på konstruktionsproblem så att därför koppla bort dem bara för andra haft problem är nog överdrivet.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 500
    Medlem#
    6973

    Re: Ta ut balanseakslinger? Ng900

    Ska man låta balansaxlarna vara kvar med bibehållen funktion så bör man ju inspektera lager/foringene och eventuellt byta de.

    Kör man med enbart borttagen kedja så finns det enligt Dahlhjelm en risk att spännaren faller isär och man tappar oljetryck.

    På de jag har tagit bort kedjan på, så jag jag låtit balansaxlarna suttit kvar, men kapat bort de lösa ringarna till dreven samt monterat en plugg/täckplatta istället för sträckaren.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    45

    Re: Ta ut balanseakslinger? Ng900

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Ska man låta balansaxlarna vara kvar med bibehållen funktion så bör man ju inspektera lager/foringene och eventuellt byta de.

    Kör man med enbart borttagen kedja så finns det enligt Dahlhjelm en risk att spännaren faller isär och man tappar oljetryck.

    På de jag har tagit bort kedjan på, så jag jag låtit balansaxlarna suttit kvar, men kapat bort de lösa ringarna till dreven samt monterat en plugg/täckplatta istället för sträckaren.

    Mvh
    Hva mener du med de løse ringene?

    Jeg tenkte at man sikkert ville få litt mer respons i motoren uten balanseakslinger? Men håper ikke man får så mye mer vibrasjoner. Blir poly motorfester og diesel girkassefeste. Å plombere strammeren er ikke noe problem.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •