Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Rattlåsfel NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Rattlåsfel NG9-3

    Vill gärna lyfta detta en gång till trots att det finns gamla trådar, som jag tycker slutar utan konklusion.

    Har haft det välbekanta rattlåsfelet intermittent under en tid och nu permanent och tänkte ta mig en titt på detta.

    Som jag uppfattar det så bör det röra sig om ett fel i funktionen som känner om nyckeln sitter i eller ej. Själva startspärrsfunktionen, dvs den ankänning som görs av en eventuell spole runt nyckeln, bör ju fungera, eftersom bilen alltid går att starta?

    Kvar bör då finnas funktionen som känner om nyckeln sitter i eller ej, detta stöds ju av vissa som menar att man kan smörja upp den plattan som sitter i botten av tändningslåset.

    Jag har inte tagit ur låset ännu men min plan är att ta ur det och försöka fixa det som eventuellt inte fungerar, microbrytare eller vad det nu kan vara. Är det någon som har erfarenhet av detta och har lyckats, hur har ni gjort, tips osv?

    Om nu inte detta går så får man ju köpa delen ny, någon som vet artikelnummer och pris på denna:


    NG9-3 -05
    Tackar!
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  2. #2
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Rattlåsfelet 9-3 -05

    Är det likadant med båda nycklarna?
    Ett knep kan vara att vrida på ratten samtidigt som nyckeln vrids om, testa och se fall det hjälper.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Rattlåsfelet 9-3 -05

    Har du läst felkoder?


    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Re: Rattlåsfelet 9-3 -05

    Hej,

    Nej jag har inte läst felkoder men jag tycker symptomen verkar så tydliga. Allt fungerar som det ska förutom att bilen "inte förstår" att jag tar ur nyckeln.

    Men det kanske kan vara något annat också, detta är bara mina enkla teorier?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Rattlåsfelet 9-3 -05

    Om plattan i botten inte fjädrar upp när du tar ur nycklen så ser du det. Stick ner ett fingern och kolla så du kan trycka ner den och att den fjädrar upp som den ska. Bytte mitt lås pga att plattan inte fjädrade upp, gick på någonstans mellan 600-1000 kr för låset. Inga problem att byta själv.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Re: Rattlåsfelet 9-3 -05

    ** Uppdatering **

    Kopplade ur batteriet en kvart igår och nu fungerar det som det ska igen. Känns ju inte riktigt som den slutgiltiga lösningen men löste problemen tillfälligt iaf, misstänker fortfarande att jag åker på att byta tändningslåset inom kort.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Re: Rattlåsfelet 9-3 -05

    Tricket med att koppla från batteriet funkade i c:a en vecka sen blev det samma problem, gjorde det samma nu igen för att se om det blir samma resultat.

    Under tiden vill jag gärna stämma av andras erfarenheter här. Jag har ju sett i gamla trådar att någon har fått bytt den modulen som sitter på rattstången, vad jag har sett verkar detta inte ha hjälpt. Andra verkar ha gått rakt på tändningslåset och det verkar som om detta är lösningen.

    Kan ni som haft detta problemet bekräfta att det är så, eller berätta vad ni gjort?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Re: Rattlåsfelet 9-3 -05

    Kan meddela att problemet nu är löst, bytte tändningslåset, dvs bara själva modulen man sätter nyckeln i, denna kostade 1000kr och tog c:a 30 minuter att byta.

    Jag tog av plastskivorna på bägge sidorna vid fotutrymmet fram och lirkade ur enheten, ganska enkelt.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3
    Av Ronkan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2022-04-12, 15:35
  2. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3 -04
    Av emaham i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2019-08-06, 09:37
  3. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3
    Av urban.n i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 20:01
  4. [LÖST] Rattlåsfel NG9-3
    Av Edde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 19:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •