Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Glykol från klimatanläggningen saab 9000

  1. #1

    Glykol från klimatanläggningen saab 9000

    Har upptäckt att det droppar glykol från utblåset under passagerarstolen. Efter några timmars körning kommer det ett par droppar så det är inte så mycket. Har öppnat upp och försökt hitta var det kommer ifrån.
    Min teori är att det kommer från värmepaketet men mer exakt än så vet jag inte. Någon som haft något liknande?
    Känns inte så kul att ge sig på och byta det, verkar vara väldigt mycket jobb.
    Kan jag prova med kylarcement? Eller är det inte att rekommendera?

    /Johan

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Glykol från klimatanläggningen saab 9000

    inte direkt ovanligt och jobbet är inte direkt kul.
    Visst kan man prova med nå medel, idag finns det bra grejer som gör det dom ska och inte sätter igen nå annat.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Glykol från klimatanläggningen saab 9000

    Hejsan! Kan funka med kylar cement. Men du kan riskera få dålig värme till vintern o du fördröjer troligen ändå bara den stora reperationen
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  4. #4

    Re: Glykol från klimatanläggningen saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Hejsan! Kan funka med kylar cement. Men du kan riskera få dålig värme till vintern o du fördröjer troligen ändå bara den stora reperationen
    Det vat det jag trodde Finns det ritningar eller instrucktioner för hur man byter? Är det haynes som gäller eller finns det bättre böcker att få tag i?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Glykol från klimatanläggningen saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Johan_035

    Det var det jag trodde Finns det ritningar eller instrucktioner för hur man byter? Är det haynes som gäller eller finns det bättre böcker att få tag i?
    Har du AC i bilen är det INGET roligt.

    Du kan prova med finmalen Ingefära - fungerar bra, har själv använt den modellen. Köp en påse och häll i expansionskärlet. Låt det cirkulera, efter en tid har läckan tätat till sig. Detta var säkert 2 år sedan och det verkar fortfarande hålla tätt.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Glykol från klimatanläggningen saab 9000

    Hej,
    kolla här:
    viewtopic.php?f=6&t=261582&p=1836613&hilit=*fl%C3% A4kt+george+bilder#p1836613

    De är samma princip för att byta värme paket. En del att plockas.
    På bild 2 och 3 ser man den och kan tas bara ut. De hade jag oxå gjort för att kolla den
    Den var helt okej.

    Edit: kunde vara bra om man skriver mer än Saab 9000.

    Lycka till
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7

    Re: Glykol från klimatanläggningen saab 9000

    Ska prova tipset med ingefära.
    Skulle självklart skrivit lite mer precist, Saab 9000 aero -96.
    Tack för bilderna ska kolla lite mer noggrant imorgon..

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    207

    Re: Glykol från klimatanläggningen saab 9000

    Hej!


    Skippa ingefäran och åk till saab och köp en burk Baers Leak (osäker stavning)!
    Fixat värmepaketet åt mig i 2st 9000 med mycket bra resultat, den ena hade gått 22000mil när jag slog i det, den höll tätt till iaf 38000mil, sen gick den till skrot av andra anledningar.

    Men som sagt va, har du ej AC är det ganska lätt att byta paket, men knappt värt att köpa begagnat, för då börjar de snart läcka igen.

    //Robban
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    172

    Re: Glykol från klimatanläggningen saab 9000

    Ska du köpa dyrt medel kan det vara lika bra att beställa nytt värmepaket. Tror att det ligger runt 1000 när jag tittade i vinter till en 9000 jag hade med läckande värmepaket. Hällde i stp kylarcement men det hjälpte inte.

    Ska du hälla i cement så kom ihåg att inte hälla direkt i expansionskärlet utan ta lös en kylarslang och häll in det där.

    Kanske inte var optimalt i minus 20 grader och att hälla i expansionskärlet som jag gjorde men det är enkelt att vara smart i efterhand

  10. #10

    Re: Glykol från klimatanläggningen saab 9000

    Har hällt i kylarcement idag. Det håller säkert ett tag tills jag har mer tid att plocka ner och byta allt.
    Tack för alla tips!

Liknande ämnen

  1. Läcker glykol från "någonting" som sitter mot torpedväggen?
    Av Macke3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 18:27
  2. Missljud från fläkten under klimatanläggningen
    Av Anton.S i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •