Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Rundad plugg växellåda, hur få bort?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376

    Rundad plugg växellåda, hur få bort?

    Hej,

    jag har en og9-3 Aero MY2001 som gått 21000 mil.
    Tänkte i mitt snille att jag skulle byta växellådsolja och köpte därför på mig 4L QS w75 mineralolja för att först skölja en omgång och sen fylla upp den med olja och lite Omega 917 för att se om packboxen kan bli lite tätare.

    Hur som helst... eftersom jag inte ville råka i trubbel satsade jag först på att lossa pluggen för påfyllningen på ovansidan av växellådan (8mm insex). Redan där gick jag dock bet, då det verkar som om någon "gó gubbe" har försökt tidigare och givetvis rundat pluggen.

    Nu står jag m a o med svarte petter och kan inte fylla på olja i växellådan. Frågan lyder; HUR (på bästa sätt) ska jag lyckas få ur pluggen?

    Föreslagna idéer:
    - Vänstergänga och använda en bult
    - Banka ner ett don för att sedan vrida runt
    - Göra ett försök att borra ur den (metallspån i lådan?)

    Om någon gjort denna övning, dela gärna med er av era erfarenheter!

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Rundad plugg växellåda, hur få bort?

    Knacka ner en tillräckligt stor torx om det inte går med en riktig sex-kantsnyckel som bottnar ordentligt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376

    Re: Rundad plugg växellåda, hur få bort?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Knacka ner en tillräckligt stor torx om det inte går med en riktig sex-kantsnyckel som bottnar ordentligt.
    Kan vara en idé. Problemet blir väl bara om torxen går av och sätter sig i hålet, riktigt tungt att försöka borra ut det med en bit härdad torx i mitten...

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Rundad plugg växellåda, hur få bort?

    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Knacka ner en tillräckligt stor torx om det inte går med en riktig sex-kantsnyckel som bottnar ordentligt.
    Kan vara en idé. Problemet blir väl bara om torxen går av och sätter sig i hålet, riktigt tungt att försöka borra ut det med en bit härdad torx i mitten...
    Då provar man med körnare och knackar runt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376

    Re: Rundad plugg växellåda, hur få bort?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Pebben

    Kan vara en idé. Problemet blir väl bara om torxen går av och sätter sig i hålet, riktigt tungt att försöka borra ut det med en bit härdad torx i mitten...
    Då provar man med körnare och knackar runt.
    Will do.

    Känner på mig att jag kommer att bli tokig och flippa ut och sätta en yxa i motorhuven till sist bara

  6. #6

    Re: Rundad plugg växellåda, hur få bort?

    Glöm inte att slå runt pluggen också med en klubba ordentligt innan du kör ner en torx, bultar har en tendens att sätta sig så in i h*vete i alu, men slår man lite så är det inga problem.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    172

    Re: Rundad plugg växellåda, hur få bort?

    Använd verktyg med bra kvalitet så har du större chans att lyckas. Förmodar att ägaren innan hade något verktyg som blev deformerat och därför blev även bulten förstörd.

    Det finns ju alternativet att svetsa dit en insex på skallen. Det borde ju hålla. Sedan kan man ju bara lämna kvar den så finns den till nästa gång oljan ska bytas.

  8. #8

    Re: Rundad plugg växellåda, hur få bort?

    jag tog en lagom stor skruvmejsel med fyrkantigt handtag och hamrade dit den, tog sen en skiftnyckel och vred loss skiten. Hade inte det funkat had jag nog gjort tagit ett don och gjort en skåra i bulten och hamrat runt den

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376

    Re: Rundad plugg växellåda, hur få bort?

    Ska se vad jag vågar mig på, väntar på att Svenska Bil ska få hem mina pluggar... återkommer med resultat

Liknande ämnen

  1. Rundad mutter på DP'n!!!
    Av Moongoose i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 13:24
  2. rundad torx-bult, lösning?
    Av jokke holmkvist i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 00:56
  3. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 01:56
  4. Topplocksbult rundad!?
    Av JollyRoger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •