Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Har verkligen försökt läst på hur fasen stereon i min 9-3 ss från 2008 fungerar. Har 150w-systemet med 7st högtalare och originalsteg i bagaget.
    Vill verkligen lyfta ljudet i bilen med nya högtalare, och eventuellt en mindre baslåda/rör.
    Har insett att jag slipper fiberoptiken, vilket är skönt.
    Vad behöver jag göra/köpa för att koppla in externa slutsteg och byta ut befintliga högtalare?
    Angående huvudenheten, har den högnivå så jag enkelt kan koppla in en omvandlare till lågnivå? Har ej haft ur huvudenheten och kollat.
    Har sett något enstaka exempel där man lött in sig på steget i bagaget och där fått ut lågnivå. Hittar dock inte tråden, och kommer ej ihåg om det gällde årsm 07> med den nya stereon.
    Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
    Mvh/Stoffe
    Have you ever seen horses pushing?!!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Frågade runt lite på garaget.org och fick info från en kille som lämnat in bilen och fått basrör installerat.
    Enligt honom sänks basen i takt med att volymen höjs!? Basröret är tydligen inkopplat på originalsteg.
    Låter lite märkligt.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  3. #3

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Jag håller just nu på med att byta ut huvudenheten i min 9-3 SC 2010 mot en eftermarknadsenhet med 7" touch-skärm och navigation. Efter mina förberedelser kan jag svara på några av dina frågor.

    Det finns tre huvudenheter för svenska marknaden, CD, CD-växlare och navigation. Samma huvudenhet används oavsett du har 70W, 150W eller 300W, men med 70W saknas separat slutsteg och de fyra högtalarna är direkt anslutna till huvudenheten. Med 150W eller 300W skickas högnivå från huvudenheten direkt till slutstegen (tvinnade kablar) som därför innehåller en "högnivå till lågnivå-omvandlare". Som kuriosa kan nämnas att 300W-slutsteget har, enligt min mätning, en ingångsimpedans på 4000 ohm.

    Till ditt slutsteg ska det alltså komma VF, HF, VB och HB högnivå via tvinnade kablar. Det finns också en "remote on" som startar slutsteget.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Har bytt högtalarna i en 05as 9-3 Aero ja.. och det lyfte ljudet radikalt.. och basen likaså tyckte jag.. dock vill ägaren ha mer bas... så ett steg ska sättas på dom nya 6x9orna...
    Saab 9-5 Aero 2000

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Bara en fundering. Känns det vettigt att montera in baslådor eller rör, eller blir det smidigast att köra 6x9 i hatthyllan drivna med extern slutsteg? Hur bra pumpar ett par 6x9 jämfört med baslåda? Kan dom till och med ersätta en baslåda om man kör på ett par riktigt effektiva högtalare och ett bra steg? Kommer nämligen inte placera någon låda i bagaget, då detta används högfrekvent.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    dom 2 6x9orna kommer def. att avhjälpa ditt basbehov.. med rätt montering och med bra med effekt så kommer det att basa på bra...
    Saab 9-5 Aero 2000

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Det finns ju redan färdiga hål i hatthyllan för just 6x9, så det kanske är bäst att nyttja dom. Då gäller det bara att läsa på lite om just högtalarna. Som sagt så kommer jag inte snåla med grejerna, utan jag kör helt enkelt på säkra kort.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Jag håller just nu på med att byta ut huvudenheten i min 9-3 SC 2010 mot en eftermarknadsenhet med 7" touch-skärm och navigation. Efter mina förberedelser kan jag svara på några av dina frågor.

    Det finns tre huvudenheter för svenska marknaden, CD, CD-växlare och navigation. Samma huvudenhet används oavsett du har 70W, 150W eller 300W, men med 70W saknas separat slutsteg och de fyra högtalarna är direkt anslutna till huvudenheten. Med 150W eller 300W skickas högnivå från huvudenheten direkt till slutstegen (tvinnade kablar) som därför innehåller en "högnivå till lågnivå-omvandlare". Som kuriosa kan nämnas att 300W-slutsteget har, enligt min mätning, en ingångsimpedans på 4000 ohm.

    Till ditt slutsteg ska det alltså komma VF, HF, VB och HB högnivå via tvinnade kablar. Det finns också en "remote on" som startar slutsteget.
    Låter som en trevlig operation ju. Vilken skärm/enhet kommer du använda?
    Har pillat lite på just touchskärmar när jag haft möjlighet, men jag vetefan om jag riktigt kommer överens med dom? Kanske en vanesak.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    De saker jag monterade dit var, http://www.ai-group.se/?tuotteet&tuo...eksti=GZHF693X

    dock moddade jag bort diskanterna och satte dit en dammkåpa... dock behövs en distans på typ 1cm för att dom ska passa...
    Saab 9-5 Aero 2000

  10. #10

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Låter som en trevlig operation ju. Vilken skärm/enhet kommer du använda?
    Det är en Pioneer AVIC-F20BT. Det blir lite trångt bakom med alla extra adaptrar och elektroniklådor som behövs, t.ex. lyssnar en låda på CAN-bussen för att skapa signaler för nyckel i/ur, hastighet, back och instrumentbelysning.

    Tillägg: Naturligtvis tar jag volym upp/ner och seek +/- på ratten från CAN-bussen också.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Citat Ursprungligen postat av henkz
    De saker jag monterade dit var, http://www.ai-group.se/?tuotteet&tuo...eksti=GZHF693X

    dock moddade jag bort diskanterna och satte dit en dammkåpa... dock behövs en distans på typ 1cm för att dom ska passa...
    Distans? Menad du typ en baffel som höjer upp högtalaren 1cm?
    Have you ever seen horses pushing?!!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Citat Ursprungligen postat av henkz
    De saker jag monterade dit var, http://www.ai-group.se/?tuotteet&tuo...eksti=GZHF693X

    dock moddade jag bort diskanterna och satte dit en dammkåpa... dock behövs en distans på typ 1cm för att dom ska passa...
    Distans? Menad du typ en baffel som höjer upp högtalaren 1cm?

    exakt...
    Saab 9-5 Aero 2000

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Citat Ursprungligen postat av henkz
    Citat Ursprungligen postat av realtid

    Distans? Menad du typ en baffel som höjer upp högtalaren 1cm?

    exakt...
    Då förstår jag. Fräser du ut en i trä eller finns det färdiga?
    Have you ever seen horses pushing?!!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Citat Ursprungligen postat av henkz


    exakt...
    Då förstår jag. Fräser du ut en i trä eller finns det färdiga?

    12mm MDF utfrästa funkar kalas...
    Saab 9-5 Aero 2000

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Låter som en trevlig operation ju. Vilken skärm/enhet kommer du använda?
    Det är en Pioneer AVIC-F20BT. Det blir lite trångt bakom med alla extra adaptrar och elektroniklådor som behövs, t.ex. lyssnar en låda på CAN-bussen för att skapa signaler för nyckel i/ur, hastighet, back och instrumentbelysning.
    Ahaa. Låter smått avancerat. Vore fint med lite bilder när allt är klart. Och givetvis även under tiden det byggs.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  16. #16

    Re: Hur bygger jag billjud i min 9-3ss -08?

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Ahaa. Låter smått avancerat.
    Ja, inte är det enkelt med brist på information och fel i WIS.

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Vore fint med lite bilder när allt är klart. Och givetvis även under tiden det byggs.
    Jag tar bilder, så något kommer säkert. Första fasen ska vara klar nu i helgen, fas 2 kommer senare.

    Fas 1 är att få igång ljud, GPS, iPod-koppling och Bluetooth till iPhone.

    Fas 2 är en egenbyggd kraftkontroller (mikroprocessorbaserad) som ska hantera kraften till huvudenheten. Se detta inlägg: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=6&t=306873.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. billjud i 9-3a 01a!
    Av wicce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 15:02
  2. Hur bygger man en baslåda?
    Av _Strongman_ i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 16:59
  3. Billjud
    Av Mindless™Drop i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 20:06
  4. Bygger 99T16
    Av grewen i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 19:39
  5. Billjud
    Av Nalle14 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 11:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •