Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: OG9-3: diverse små fel/funderingar; tändstrift, turbo, oljud

  1. #1

    OG9-3: diverse små fel/funderingar; tändstrift, turbo, oljud

    Tjena!
    Införskaffade för snart en vecka sen en 9-3 185hk -02.

    När jag köpte den visste jag om ett problem med den som blivit lite fler...

    Det första är att bilen ger ifrån sig en rejäl rökpuff när den har fått stå och svalna. Olja som samlas i turbon antar jag efter att ha läst lite på forumet. Ska kontrollera ev. glapp i turbon nu på förmiddagen.
    Vad ska jag vidta för åtgärd? Byta turbo förstår jag att det behövs, iaf inom snart framtid. Något som kan ta skada? Vågar man köpa en begagnad turbo, läste någonstans om att aeroturbon är mkt bättre än den som sitter i min bil?

    Bilen är gubbkörd och smårycker imellanåt. Ska serva den en rejäl omgång med ny olja (helsyntet?), oljefilter, luftfilter och nya tändstift (är detta rätt stift http://www.skruvat.se/Tandstift-P13604.aspx eller http://www.skruvat.se/Tandstift-P13610.aspx ) Fick en felkod om misständning på tredje cylindern vid en fullgasacc. Nollad och har inte kommit tillbaka fler gånger. Kanske tändstiften?
    Så här ser stiften ut och den här modellen är det på dom:



    Ska den puffa så här när man släppt gasen och den varvar ner?
    http://www.youtube.com/watch?v=4qrqQyvI9pc

    Fläktremmen (ja jag kallar den det:P ) har fransat sig in mot motorn. Duger biltema remmen som är 2350mm lång (tror det var den remmen). Måste man byta brytrullarna?

    Skarven bakom listen är lite rostskadad (hundbenet). Ska prova göra vid det själv. Finns skyddsplatsen att köpa ny som sitter där och skyddar mot stensprut?

    Har ett malande ljud som kommer bakifrån som jag antar är ett hjullager. Är det vanligt att dom ger upp på 18000 mil ? Letat lite meko tar nästan 3000, skruvat tar 1600 och sen kan man köpa begagnat också...

    I övrigt är det en komfortabel bil som jag förmodligen kommer köra billigt med trots att jag har lite problem med den, hoppas inte det blir fler fel på den bara.. Jag gav ca 13000:- för den så det är väl ett hyffsat pris?

  2. #2

    Re: OG9-3: diverse små fel/funderingar; tändstrift, turbo, o

    Ingen som har svar på någon av mina frågor?

Liknande ämnen

  1. Oljud turbo saab 9000
    Av Shimme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 21:38
  2. Diverse funderingar om återmontering
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 22:15
  3. diverse funderingar kring huvudenheter i 9000 Aero...
    Av -Konrad- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 07:38
  4. Bytat turbo på min 9000 och har en del funderingar
    Av Aero-Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 11:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •