Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: NG9-3 Aero B284 som rycker

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    157

    NG9-3 Aero B284 som rycker

    Hoppas på att någon haft liknande problem som mej...

    Har inte kollat jätte mycket vid vilka varvtal, men om man ligger på 3:an under 3000 varv och trampar på hårt så hackar bilen till ibland (misständer). detta är mellan intervallet 3-4000 varv.
    Jag har sökt i forumet och även googlat lite och det verkar onekligen som om det finns en del problem med tändspolarna på denna motorn.

    Problemet är att nu i semestertider så har Ana rätta mycket att göra så en tech2 kontroll verkade lite svårt och få till denna veckan.
    Hoppas på bra förslag och tips man skulle kunna kolla.
    Finns någon tråd som säger att man kan minska elektrodgapet från ca 1mm till 0.8mm (kan ju vara ok i felsökningssyfte men man vill ju ha det så original det bara går.

    Bil: SAAB 9-3 Aero XWD 280hk TurboX

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    158
    Hej!

    Låter som du har problem med en tändspole.

    Beroende på vilken firmware din Maptuner har, I den senaste versionen 1.50 finns det nya fina funktioner. Vi har inte marknadsfört detta än pga tidsbrist. Bl.a. får du upp alla motorparameter i en meny likande Tech2. Där kan du se allt som tech2an klarar av att visa plus lite mera. Tech2an är lite begränsad att visa misständningar, iallafall har jag inte hittat det i Tech2an. I Maptunern får du då upp Misständningar / cylinder och då ser du direkt vilken tändspole som är trasig.
    Dock är denna funktion inte aktiverad från början, utan du måste ta kontakt med oss innan så kan vi aktivera denna funktion via Internet.

    Maptunern kan även spela in en/eller flera accelerationer, då kan vi på Maptun se hur din bil presterar, Vi får upp grafer på alla intressanta parametrar. Då kan det vara lättare att felsöka bilen. Bara koppla in Maptunern i din dator så skickas all information över till vår server.

    MVH
    Fredrik
    9-3SS Aero -05 415 Hp @ 450 Nm
    Opel insignia OPC 2012

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    158
    Hej!

    Aj, nu blev jag lurad av PA.
    Trodde bilen var trimmad, nu var det ju inte så, ursäkta mig.

    PA (i Vänersborg) kan hjälpa dig i helgen titta på bilen.
    Han har en Maptuner med alla funktioner, även Tech2..
    /F
    9-3SS Aero -05 415 Hp @ 450 Nm
    Opel insignia OPC 2012

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    157
    Fick en Tech2 tur inbokad på ana idag, dessvärre så kunde inga felkoder läsas.
    Tech2:an loggade inga historiska misständningar och inga under provkörning trots att bilen rycker vid acceleration.

    Är "PA" en privatperson eller har jag missat att Maptun öppnat en liten affär där ?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231
    P-A jobbar på Maptun men bor i Värnersborg........

    Mvh Robban
    Bygger Corsaab b204 t

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    157
    Jag läste i en forumtråd hos våra amerikanska vänner att man kan ta ned tändstiftsgapet från ca 1mm till 0,8 för att se om motorn slutar missa vid acceleration.

    Något som är värt att prova innan man åker på semester ?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Hejsan!

    Har det löst sig för dig?

    Jag kör en TurboX och har börjat få samma problem. Bilen misständer rejält vid gaspådrag under tung belastning från låga varv och uppåt.

    Har du provat att ändra tändstiftsglappet? Det verkar ju vara en väldigt bra och gratis lösning om det skulle funka..

    Någon som vet vad tändspolarna kostar? (Artnr:0 221 604 104 ) Jag hittar dem om jag söker på nätet för ca 71€ st (Frakt 45€) vilket inte låter så farligt då jag har hört om Svenska priserna.

    Jag har en Maptuner (St 1) men jag har inte fått den nya programvaran än så jag vet inte om jag kan läsa dessa felkoder med nuvarande Version om jasg ska tolka det så som F1 skrev tidigare. Jag får väl prova om inte annat hehe..

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    157
    Nej ingen lösning på mitt problem, kom just hem från en lång skön semester i staterna. Jag har ringt ANA och fått tid för vidare felsökning om 3 veckor.

    Jag är lite sugen på att prova med att minska tändstiftsgapet, men då i felsöknings syfte. Priserna du har hittat stämmer rätt bra med det jag skummat fram med.

    En fråga till Maptun killarna:
    Kan det vara så att tech 2 inte loggar misständningar på denna motorn medan er Maptuner gör det. I så fall kanske P-A skulle få ta en titt och se om man kan lokalisera en cylinder som visar misständning.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    157
    T200 du fick mej att kolla runt lite till nu med priser,
    Priset är under 30 Euro per styck, frågan är om det är ett bra eller mindre bra märke på dom "AIRTEX / WELLS"

    Om jag kollat rätt nu så skall man ha spolar med nytt artikelnummer: GM Part #12629037 - aka Bosch 0221 604 112

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    335
    kan vara så enkelt att en lambdasond är halvslut.. haft samma problem själv..
    jag drog in kabel i kupen å mätte med mätinstrumentet under körning.. så länge sonden var kall för mej fungerade den ok.. sen när bilen börja gå upp i temp började problemet.
    Saab 9-5 2.0t -99 250hk.
    Saab 9-5 2.3t -03 Vector 310hk.
    Saab 9-3 1.8t -07 Snart 265hk.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Greffel: Hittade också de på den amerikanska sidan. Säkert inga bekymmer med de delarna. Men frakten brukar bli riktigt dyr från USA.. De Bosch spolarna/EU var frakten 450kr för.
    Jag kanske borde lämna in min på felsökning oxo så jag inte byter tändspolar om det är Lambda´n som Blanks säger som kan vara felet. Jag tycker faktiskt bilen går bättre när den är kall
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-02-23 klockan 13:31. Anledning: §9.4 Det är inte tillåtet att på och/eller med hjälp av klubbens forum genomföra gruppköp

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    47
    Jag tror att vi är fler som kan tänka sig att byta spolarna, i förebyggande syfte om inte annat. En har gett sig på min bil och är bytt till nya versionen, men jag tycker mig känna att ryckigheten har ökat lite senaste veckorna igen så snart kanske nästa går. Bättre att byta alla "defekta" till den nya versionen på en gång istället för göra samma operation flera gånger. Det är däremot inget jag vill/kan göra med svenska priserna.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-02-23 klockan 13:31. Anledning: §9.4 Det är inte tillåtet att på och/eller med hjälp av klubbens forum genomföra gruppköp

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    157
    Jag vill bara få det konstaterat att det verkligen är en spole på min bil innan man handlar på sig för mycket.
    SweNilsson vad fick du ge för den spolen, och hur kom du fram till att det var just den?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    47
    När den väl gick så lät min V6a som en subaru och svarade fruktansvärt dåligt på gasen (gick ju inte på alla cylindrar). Den var med nöd och näppe körbar, men vi bogserade den till maptun som fick söka och byta rätt spole. Kostar som sagt skjortan trots att de har bra priser i jämförelse. Skulle jag behöva byta en och en landar man väl på runt 15' för sex tändspolar. Därför lockar det lite att investera ett par tusen för att dels slippa risken för stopp och även kunna få en mjukare gång överlag.

    Edit: Läste inte din fråga ordentligt. Ungefär 2500 gick det på med arbetet, tror att det var 50% för arbete/delen.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    157
    Ingen runt trestad som har en fungerande spole över som jag skulle kunna få testa med.

    F1 du vet inte om PA ha möjlighet att hjälpa till med en felsökning nu i veckan?

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av SweNilsson
    Skulle jag behöva byta en och en landar man väl på runt 15' för sex tändspolar.
    Det förekommer ofta klagomål på att det är dyrt med Saabs DI-kassetter då man måste byta allt på en gång. Var de dessa priser de de klagande ville ha i stället?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    157
    Äntligen har det löst sig med hackandet. Jag fick tag på en spole på det alltid lika trevliga SDCC.
    Spolen var plockad från en ny motor så den var mer eller mindre helt ny, fick betala 550:- för den.

    När inte Tech2 gav någon hjälp till vilken cylinder som missade så var det bara att börja byta till man hitta den rätta.
    Gissa vilken det var ??? givetvis den sista och bökigaste att komma åt.

    Vet inte om det har någon betydelse men jag tänkte att jag dokumenterar detta med ett kort och lite text.
    Min motor var bestyckad med 5 spolar stämplade 07-08-08 och den trasiga var stämplad 07-07-30.
    Tittar man på den så ser man även en spricka i spolen ?!?!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    47
    Härligt att det löste sig. Jag har läst om när den felaktiga typen byttes ut i produktionen, men minns tyvärr inte när det var.

    Har du mer dokumentation som man kan knåpa ihop en DIY av så är det välkommet. Men det kanske inte behövs någon direkt hjälp? Jag har inte försökt själv ännu.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    157
    Nej det är inte så märkvärdigt, bara få tag i en spole och sedan prova den på samtliga ställen. Dom bakre cylindrarna är lite halvtrångt att komma åt, men bara följa bilder i Wis så löser man det.

    Kan du få någon att läsa ut vilken cylinder det är så är det gjort på 30 min...

  20. #20
    Tack för en bra tråd, har samma problem på min nyinköpta Vectra OPC, jag var lite orolig, men nu ser jag att det är exakt samma problem. Ska felsöka först, jag ser att tändspolarna kostar c.a. 40$ på en sida från USA, det finns även en dyrare variant på 69$. Kan vara smart att byta allt på en gång.

Liknande ämnen

  1. Köp av Saab 9-3 Aero B284 -07
    Av knarkus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2019-04-27, 07:30
  2. Köpte en NG9-3 Aero B284 och har frågor
    Av Tomsan i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-01-19, 14:37
  3. Köpa eller ej: 9-3 2.8T Aero V6 B284
    Av JohSam i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-12-17, 16:30
  4. 9-3 Aero V6 B284 -06 köpråd
    Av drb68 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2018-04-27, 20:04
  5. Byta ändrör på NG9-3 Aero V6 B284
    Av brainstorm i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 22:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •