Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: NG9-3 Aero B284 som rycker

  1. #21
    Hej!

    Har exakt samma problem med min TurboX och pratade med SAAB-verkstaden i Oskarshamn.
    Dem menade dock på att dom aldrig behövt byta tändspolar på en V6:a

    Dem säger sig kunna mäta antal misständningar / cylinder och förhoppningsvis få fram vilken spole som är trasig om det nu är det!?
    Och min fråga kvarstår också om man måste byta samtliga spolar till en nyare version eller om de bara räcker att byta den trasiga?

    Kan det påverka motorn negativt på något sätt att fortsätta köra (lugnt) innan man åtgärdar bytet av tändspolar?
    Ska iaf testa och felsöka vid nästa servicetillfälle.
    Tack för en förbannat bra tråd.

    MVH HanErik

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    160
    Dom har aldrig bytt någon spole men säger att dom kan mäta
    När detta hände för mej fanns menyn i tech2 för att "mäta" men inga misständningar rapporterades.

    Rent tekniskt räcker det ju att byta den trasiga, beror ju lite på om du skall ha bilen länge till eller sälja snart.
    Jag hade bytt så fort du kan dock....inte roligt om den pajar helt och du blir ståendes.

  3. #23
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606
    Greffel, var det cyl. 1 som var kass på din?

    Cylinderuppsättning är väl såhär:
    -Torped-
    1-3-5
    2-4-6
    -Front-

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tjena!

    Jag sitter med något liknande problem.

    bilen gick som en påse nötter, Vissa sig att man fick nya Motorstyrdon, alla 6 stiften och så tror jag tom bytte tändspolen på andra cylindern.

    hämta bilen i går kom 3 mil ca sen börja det uppföra sig konstigt. idag har den fått någon miss tändning när man står på tomgång och motorn är kall och sen har jag misstädningar när man pressar bilen lite mellan 2000-3000 varv.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Felsök med Tech2. Kan säkert vara ytterligare spolar som är dåliga.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    sius, nu vet vi inte vad du har för årsmodell på din bil eller hur långt den rullat. Men jag skulle bytt alla tändspolarna för att vara säker på att ha lika samt den senaste modellen på alla sex cylindrarna & dess tändstift.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Hej, jag bytte alla mina tändspolar till Bosch 12629037 och bytte samtidigt stiften till NGK DILFR7B-10G.
    tidigare stift var PLFR6C-10G,
    Nu efter körda 400mil med denna uppsättning började den misstända.
    Kan det vara stiften som inte passar till spolarna.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  8. #28

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Problemet löst, var ett tändstift som hade en spricka så nu fungerar allt som det skall.
    Tur hade jag att det var stiftet i cylinder 2 i den yttre cylinderbanken lätt att byta ut.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  10. #30
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Använde ni Tech2 eller hur kom ni fram till det?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Ja funktionen att läsa misständningar finns i tech 2.
    hade 74 på cyl 2 och 0 på övriga.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Problem med misständning 9-3 B284

    Hej köpte för ett par veckor sedan en 9-3 SC V6 250hk med Maptun steg 1.

    Lämnade in den på verkstad för service och bromsbyte etc. Den misstände som tusan och förra ägaren hade fått felkod på dåliga stift.

    Hämtade den idag nyservad och den misstände fortfarande dock inte lika illa som med dem gamla stiften. Dock hade han hittat en backventil som sitter ovanför de tre översta stiften som var trasig och gissade på att det kunde va den, körde och köpte en ny och bytte, blev nästan helt av med problemet, när man hade kört ett tag så försvann nästan misständningarna helt, men den vill ändå lite om man pressar fullt i 2an och 3an att det smattrar och rycker lite, annars märker man knappt av det i dem andra växlarna, någon gång den högg till vid fullgas i 60kmh i 4an sen går den fint som fan igen och rör verkligen på sig! Men verkstaden hade kollat innan jag hämtade och de fick inga felkoder alls.

    Så vid normal körning märker man inte av problemet, men man vill ju gärna kunna maxa och den ska gå felfritt så frågan är var börjar man felsöka?

    Har nu pratat med gamla ägaren och den började misstända för honom i augusti och han fick felkod på det, en vecka senare pajade kylaren och han fick den bytt. Efter det har bilen endast gått 100 mil sedan augusti och nu jag köpte den, men han hade ingen aning om backventilen så har kört med den så sen han köpte den av föregående ägare igen utan problem med misständning vilket gör det hela lite märkligare.
    Senast redigerat av v6sc den 2019-02-13 klockan 20:30.

  13. #33
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Läs ut vilka cylindrar som misständer, byt tändspolarna.

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Japp det hade ju varit en lösning men får som sagt inga koder alls så vet inte vilken tändspole som i så fall strular.

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Kom precis från verkstaden för att dubbelkolla igen nu när jag kört en bit och Tec2an visar inga felkoder alls?

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Köp en ny spole och flytta runt tills du hittar felet.
    minska till 0.85 i gap

  17. #37
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av v6sc Visa inlägg
    Kom precis från verkstaden för att dubbelkolla igen nu när jag kört en bit och Tec2an visar inga felkoder alls?
    Misständningar brukar inte generera felkoder men misständnibgsräknaren går upp. Kolla bland realtidsvärdena och bläddra nedåt så bör de dyka upp.

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Rättvik
    Inlägg
    14
    Hallå

    Jag har en Turbo X som gått 9900mil.

    Problemet är som för alla andra, den rycker/misständer vid belastning. Verkstaden talade om att cylinder 1 samt 4 misständer. Rådet var att byta tändspolar. Sagt och gjort, jag bytte tändspolarna.
    Här flikar jag in att cylinder 4 har jag bytt spole på en gång tidigare, för ungefär 2000mil sedan, till en Bosch med det nyare artikelnr (Kan det stämma att dom heter 112 på slutet?). Cylinder 1 har suttit med sedan bilen var ny.

    Iaf, jag byte dom två spolarna utan något resultat. Jag bad dom kolla vilken cylinder som nu misständer. Dom provkör bilen ute på väg och tittar i datorn samtigt och får till svar att den misständer på flera cylindrar varpå vi börjar misstänka stiften. Dom har aldrig blivit bytta då intervallerna på stiftbyte vid service ligger vid 10. 500mil enligt min verkstad.

    Så idag, den 16mars bytte jag alla 6stift i förhoppning att det nu är löst... Men icke. Till en början ryckte den "mjukt", men efter en stund så ryckte den under hela registret. Ska försöka få in den på verkstad nästa vecka igen och se om dom kan se något mer som kan vara fel.

    Men, är det någon där ute som redan kanske har svaret så är jag väldigt tacksam för tips och råd!
    //Mvh Andreas

    Edit:

    Citat Ursprungligen postat av Injis Visa inlägg
    Hej

    Jag bytte ut dom sista gamla spolarna till det ny artnr och problemet försvann. Det är lite pilligt att byta dom bakre men det går ganska bra.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-17 klockan 14:32. Anledning: Problemet verkar vara löst

Liknande ämnen

  1. Köp av Saab 9-3 Aero B284 -07
    Av knarkus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2019-04-27, 07:30
  2. Köpte en NG9-3 Aero B284 och har frågor
    Av Tomsan i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-01-19, 14:37
  3. Köpa eller ej: 9-3 2.8T Aero V6 B284
    Av JohSam i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-12-17, 16:30
  4. 9-3 Aero V6 B284 -06 köpråd
    Av drb68 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2018-04-27, 20:04
  5. Byta ändrör på NG9-3 Aero V6 B284
    Av brainstorm i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 22:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •