Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hjälp med felsökning av AC

  1. #1

    Hjälp med felsökning av AC

    Japp, så ere, min nyinköpta Saab 9-3:a från 04 har tyvärr en kass AC. Som tur är finns detta forum, och jag har botaniserat lite bland trådarna här och hittat en hel del om lagningskit och kylmedie på biltema etc. Ny (begagnad) kompressor har jag redan skaffat. Men när man läser här verkar det värt ett försök att bara fylla på kylmedie först. Förra ägaren sade nämligen att nån verkstad hade kikat på den och sagt "kompressorn är slut, byt den"....

    Så, kan nån vänlig själ förklara för mig hur jag kollar tryck respektive mängd kylmedie i systemet? Det skall finnas något påfyllningshål någonstans där man kan se om det finns medie i systemet genom att försiktigt trycka in något så det pyser ut. Var sitter detta? Har hört något om kofångaren?!

    Kompressorn snurrar förresten så vitt jag kan se, om det nun inte bara är remmen som slirar? Kopplingen däremot vet jag inte om den slår till. Hur ser jag det? All enkel hjälp är välkommen, eller tips på en tutorial el guide. Fanns någon innan i en mastodonttråd såg jag, men den är tyvärr nere...

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Hjälp med felsökning av AC

    Hej!

    Ac systemet är inget man ska ge sig på själv.
    Åk till en AC firma och be dem göra en service.
    Ja var hos Avantia dom tog 1000:- för servicen plus gas 1:- grammet

    Du kan enkelt kolla om kompressorn funkar, starta bilen och tryck på ECON knappen vänta 20sek och tryck på ECON knappen igen för att starta ACn då bör du höra på tomgången att den ändrar sig motorn går tyngre.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Hjälp med felsökning av AC

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Ac systemet är inget man ska ge sig på själv.
    Åk till en AC firma och be dem göra en service.
    Ja var hos Avantia dom tog 1000:- för servicen plus gas 1:- grammet

    Du kan enkelt kolla om kompressorn funkar, starta bilen och tryck på ECON knappen vänta 20sek och tryck på ECON knappen igen för att starta ACn då bör du höra på tomgången att den ändrar sig motorn går tyngre.

    Mvh
    Då knappen "AC" trycks in så det ändras till AC off (någon Econ har jag inte) så ändras motorljudet mycket riktigt. Då den kopplas in igen likaså, man hör att det går tyngre. Kompressorn funkar alltså, vilket får oss tillbaka till ursprungsfrågan:

    Var fyller jag på köldmedie? Var kan jag se tryck i systemet?

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Hjälp med felsökning av AC

    Hej!

    Ok, då är det nog inget fel på kompressorn.

    Som ja sa tidigare så är det inget man ska ge sig på själv om man inte har rätt utrustning för att göra jobbet.

    För att veta hur mkt gas man ska fylla på så måste man tömma ur den gamla gasen om det finns någon kvar och det är inget man kan göra hemma i garaget.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5

    Re: Hjälp med felsökning av AC

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Ok, då är det nog inget fel på kompressorn.

    Som ja sa tidigare så är det inget man ska ge sig på själv om man inte har rätt utrustning för att göra jobbet.

    För att veta hur mkt gas man ska fylla på så måste man tömma ur den gamla gasen om det finns någon kvar och det är inget man kan göra hemma i garaget.

    Mvh
    ¨

    Då måste jag ha missat något för jag ser massor med folk som gjort just detta hemma i sina garage här på forumet. Bland annat med gds-kit från UK, med medföljande manometer, etc så så svårt kan det inte vara.

  6. #6

    Re: Hjälp med felsökning av AC

    Ingen som vet var denna info finns?!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    48

    Re: Hjälp med felsökning av AC

    Du behöver ett tömnings aggregat,tub att föra över gasen till + våg!
    Så att man kan mäta vikten på gasen för att kunna se hur mycket som fattas.

    Manometerställ använder du när du ska mäta tryck och temp.
    *Draken*

    Saab 9-5 t -98

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Hjälp med felsökning av AC

    Läs denna tråd: viewtopic.php?f=18&t=308694
    Sista inlägget, en som har mkt koll. Tycker att du ska överväga att ta den på en AC-service.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med felsökning
    Av keysersoze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •