Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Koppling har börjat slira vid turboladd, efter att jag backa

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    37

    Koppling har börjat slira vid turboladd, efter att jag backa

    Tja! Skulle backa ut från en kompis igår, han bor precis vid en ganska stor väg plus att det är en brant liten nerförsbacke till hans parkering.

    Hur som helst backade jag försiktigt upp mot vägen genom att slira på kopplingen, dock kom en bil så jag var tvungen till att köra ned bilen en bit tillbaka. Fångade sedan upp den med kopplingen och fick slira en hel del. Väl uppe så kanske jag den ljuva doften av lameller, men den försvann ju efter ett tag.

    Nu till problemet: Idag märkte jag att bilen betedde sig skumt när jag drog på på 2an, varvräknaren varvade upp, för att sedan skanna och sedan fortsätta. Misstänkte direkt kopplingen, och mycket riktigt slira den lite om man låter turbon ladda på 4an.

    Bilen haft haft 3 ägare innan mig varav den gick som leasing på Saab, sedan körd av en tjej. Kan inte tänka mig att den är direkt buskörd, hur kan detta komma sig?

    Går detta att lösa, om inte, vad kostar en ny koppling?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Koppling har börjat slira vid turboladd, efter att jag b

    Hur mycket har bilen gått och vad är det för nån?

    Låter som slut koppling, inte mycket att göra än att byta. Kan ju alltid sänka laddet fram tills dess, så du inte får sprickor i svänghjul osv.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Koppling har börjat slira vid turboladd, efter att jag b

    Ny koppling på auktoriserad SAAB-verkstad handlar om cirka 12.000 kr inkl ny slavcylinder, och arbete.

    Men om man är en mek-wizard eller känner en sådan så blir det ju billigare. Har för mig att alla delar som behövs landar på cirka 4-5.000 kr.

    Man kan ju i detta läge kanske klämma dit en Aero-koppling. Inte speciellt mycket dyrare.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    37

    Re: Koppling har börjat slira vid turboladd, efter att jag b

    Glömde skriva vad det är för någon ja, en 9-3 aero 2002 som gått 17 000mil, tre ägare innan mig varav en av dem tjej så jag förstår inte hur detta kunde ske.

    Men det är ingen fara att köra med den om jag kor lugnt och inte låter turbon ladda ?

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Koppling har börjat slira vid turboladd, efter att jag b

    Jag är inte den som har fördomar, men just "tjejkörda" bilar brukar ofta ha problem med kopplingen. Nu är det inte bara tjejer som "tjejkör" bilar, finns rätt gott om killar som inte kan köra bil också, så att en tidigare ägare är tjej är faktiskt helt irrelevant.

    En koppling kan faktiskt vara slut efter 17.000 mil beroende på körstil. Det är nog inte särskilt vanligt, dom bilar jag haft har börjat närma sig 30.000 innan kopplingen gjort sitt, men visst är det möjligt.

    En kopplingssats går på ~2000:- på Speedparts, lägg på en tusenlapp så får du en viggenkoppling. Några repsatser för cylindrarna för någon hundring när man ändå håller på är ett måste, det är ju jobbet som är det jobbiga.
    Känner du någon duktig meck som kan hjälpa dig så är det gjort på en helg.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    37

    Re: Koppling har börjat slira vid turboladd, efter att jag b

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Jag är inte den som har fördomar, men just "tjejkörda" bilar brukar ofta ha problem med kopplingen. Nu är det inte bara tjejer som "tjejkör" bilar, finns rätt gott om killar som inte kan köra bil också, så att en tidigare ägare är tjej är faktiskt helt irrelevant.

    En koppling kan faktiskt vara slut efter 17.000 mil beroende på körstil. Det är nog inte särskilt vanligt, dom bilar jag haft har börjat närma sig 30.000 innan kopplingen gjort sitt, men visst är det möjligt.

    En kopplingssats går på ~2000:- på Speedparts, lägg på en tusenlapp så får du en viggenkoppling. Några repsatser för cylindrarna för någon hundring när man ändå håller på är ett måste, det är ju jobbet som är det jobbiga.
    Känner du någon duktig meck som kan hjälpa dig så är det gjort på en helg.
    Nu när du säger det så slirar säkert tjejer mer på kopplingen och kör med foten vilandes på pedalen helt okunnigt, annars borde ju resten av bilen må bra av att köras av en tjej, lugn körning garanterat?

    Men vad är det jag behöver byta? En viggenkoppling blir det garanterat då, så alla grejer jag behöver går på 3000-4000kr? Eftermarknads grejer är dyrare än orginal eller?

    Känner en mek-kunnig som sjävl mekar med sina bilar ganska avanserat, han är dock inte jätte sugen på att meka på andras... Vad tar en billig verkstad för jobbet svart tror ni?

    Jag är student och har verkligen inte råd med en verkstad som tar 10 000kr för jobbet..

    Tack för svaren!

    Btw, hur mycket tåligare är viggenkopplingen än orginal? Hur många NM tål den? För kopplingen och växellådan tål väl höga hästkrafter, men det är NM som är problemet?

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Koppling har börjat slira vid turboladd, efter att jag b

    Citat Ursprungligen postat av defeat
    Glömde skriva vad det är för någon ja, en 9-3 aero 2002 som gått 17 000mil, tre ägare innan mig varav en av dem tjej så jag förstår inte hur detta kunde ske.

    Men det är ingen fara att köra med den om jag kor lugnt och inte låter turbon ladda ?
    Även bilar som körs väldigt lugnt och försiktigt får sliten koppling. Det är en förbrukningsvara, även om den inte byts särskilt ofta. Har den aldrig bytts förut så är det inte alls konstigt att den är sliten nu.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Ökad turboladd efter generatorreperation...
    Av RSC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-01, 21:24
  2. Börjat läcka massor olja efter helgens kyla
    Av tebbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 01:26
  3. [LÖST] Koppling börjar slira, OG9-5 2,0t BioPower, BSR steg1
    Av Samurajen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 19:54
  4. Koppling har börjat slira, räcker det med att byta lamell?
    Av AndreasOstman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 14:11
  5. CE har börjat lysa efter avgassystem byte
    Av GaFFe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •