Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Org mapsensor T5, räcker hur långt?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Org mapsensor T5, räcker hur långt?

    Tjenare!

    Sitter och funderar på min Trionic 5 konvnentering som ska ske på min 900 -95.. Siktar på 320hk cirka, räcker en org Trionic 5 mapsensor då?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 950
    Det borde den göra om du inte skall ladda på för kung och fosterland i mellanregistret. Original MAP-sensor har upplösning till 1,54 bar övertryck och du behöver inte ladda så mycket på toppen för att nå 320 hästar...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  3. #3
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Men med orginalsensor kan du aldrig ladda över 1.3 ca då man alltid har en översläng att räkna med. Och man vill ju inte riskera att gå in i tryckspärren hela tiden. Så vill man ha hyffsat mos hela vägen får man allt skaffa 3-bars eller köra utan.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Frågade samma sak för ett tag sedan:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ighlight=n%E4r

  5. #5
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Så vill man ha hyffsat mos hela vägen får man allt skaffa 3-bars eller köra utan.
    Utan?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Jag körde så i över ett år, urkopplad laddtrycksspärr alltså. Går det med. Dock är det väl inte att rekommendera.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528
    Hmmmmmmmm....................................

    RonnyO skrev:
    Så vill man ha hyffsat mos hela vägen får man allt skaffa 3-bars eller köra utan.
    Jag körde så i över ett år. Går det med. Mapsensorn är ju egentligen bara en laddtrycksspärr.


    Hmmmmmmmmmm............................. X10


    Nu får ni nog læsa på lite.........



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696
    Hej !

    a)Några funktioner "bottnar" innan man nått max för MAp-senorn. Detta går dock att ändra. MEN, det finns MÅNGA exempel på där man kör med bottnade mappar....

    b) Att det "funkar" att köra över 1.5 bar med std. MAP är väl ändå så inte sant ? Eller så kanske det finns en mycket liberal inställning till vad "funkar" betyder ? Återigen, finns många exempel på trimm man kan köpa, där laddtrycket uppges till ett värde ÖVER vad systemet kan reglera, klart intressant..... Att skala om så att man kan åka med en MAP som har annant område är omfattande, OM man skall hitta alla funktioner.....

    c) Hur högt tryck kan man då tillåta med std. MAP sensor ?


    Tja, härom tvista de lärde, ja även de som inget vet....
    1.35 kanske ? Då har man ju lite utrymme för spikar, ja peakar alltså.

    Skrivet av Dr Boost men jag instämmer i hans resonemang 100%
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  9. #9
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Så vill man ha hyffsat mos hela vägen får man allt skaffa 3-bars eller köra utan.
    Utan?
    Utan tryckspärren altså. MAP-funktionen används ju fortfarande för input till Trionic.


    Tony, det är en kalkylerad risk. Dumsnål, javisst. Men det är upp till var och en.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Okej, Men e det någon som vet vilken mapsensor som skulle passa fint ifrån nån GM bil, var det inte en Pontiac Transport som hade en fin mapsensor, om man skaffar en 3 bars mapsensor så kan man allså gå upp i registret och ladda lite mera?
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Maptun säljer.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Jo, men tycker den kostar lite för mycket.. Någon sa att det fanns att köpa samma mapsensor på diverse pontiac, men jag vet bara inte vilken modell!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Tony, det är en kalkylerad risk. Dumsnål, javisst. Men det är upp till var och en.
    Men det är ju knappast den genomsnittlige "Steg 3"-kunden som kalkylerar, utan leverantören. Kunden gasar vidare glatt ovetande om att spärr saknas i vissa lägen, och är dumsnål utan att veta om det.

    Men det kanske funkar ändå.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Okej, Men e det någon som vet vilken mapsensor som skulle passa fint ifrån nån GM bil, var det inte en Pontiac Transport som hade en fin mapsensor, om man skaffar en 3 bars mapsensor så kan man allså gå upp i registret och ladda lite mera?

    Laddtryck är inte ALLT

  15. #15
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Okej, Men e det någon som vet vilken mapsensor som skulle passa fint ifrån nån GM bil, var det inte en Pontiac Transport som hade en fin mapsensor, om man skaffar en 3 bars mapsensor så kan man allså gå upp i registret och ladda lite mera?

    Laddtryck är inte ALLT
    Så rätt så rätt...

    Högt laddtryck = dåligt flöde...

    Laddtrycket höjer man det sista som "bonus", trimmar gör man innan...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  16. #16
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Va fjantiga ni e. Mycke laddtryck o soppa är ett billigt sätt att plocka mycke kusar. Det vet ni lika bra som jag. Optimalt? Kanske inte det.. Men det är det som gör Saab turbo till en såpass populär bil att trimma då de inte kostar så mycke flis.

    Sen att bygga motorn för optimalt flöde in/ut ger såklart bättre förutsättningar för motorn. Vilket är en självklarhet. Men då pratar vi verkligen inte småpengar längre.

    Så att dissa någon för att man vill ladda mer än 1.4 bar är riktigt fjantigt...

    Förövrigt kör...
    ...PA med 2.4 bars laddtryck.
    ...Fredrik B med 2 bar
    ...R Uhr med 2+ bar.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  17. #17
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Va fjantiga ni e. Mycke laddtryck o soppa är ett billigt sätt att plocka mycke kusar. Det vet ni lika bra som jag. Optimalt? Kanske inte det.. Men det är det som gör Saab turbo till en såpass populär bil att trimma då de inte kostar så mycke flis.

    Sen att bygga motorn för optimalt flöde in/ut ger såklart bättre förutsättningar för motorn. Vilket är en självklarhet. Men då pratar vi verkligen inte småpengar längre.

    Så att dissa någon för att man vill ladda mer än 1.4 bar är riktigt fjantigt...

    Förövrigt kör...
    ...PA med 2.4 bars laddtryck.
    ...Fredrik B med 2 bar
    ...R Uhr med 2+ bar.
    Jo, men då är det mycket mer gjort med motorn? Eller hur?
    Att bara ladda är inget nyttigt sätt att plocka kusar. Det är lite av en genväg...
    Så balanserad bottdendel, gott flöde både in och ut (portning etc), fräckare kammar, kall luft är grund stommen. Sedan kommer det roliga med att fixa ett optimalt bränsle/laddtryck förhållande...

    Tycker jag då. Det e ju upp till var och en.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  18. #18
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Va fjantiga ni e. Mycke laddtryck o soppa är ett billigt sätt att plocka mycke kusar. Det vet ni lika bra som jag. Optimalt? Kanske inte det.. Men det är det som gör Saab turbo till en såpass populär bil att trimma då de inte kostar så mycke flis.

    Sen att bygga motorn för optimalt flöde in/ut ger såklart bättre förutsättningar för motorn. Vilket är en självklarhet. Men då pratar vi verkligen inte småpengar längre.

    Så att dissa någon för att man vill ladda mer än 1.4 bar är riktigt fjantigt...

    Förövrigt kör...
    ...PA med 2.4 bars laddtryck.
    ...Fredrik B med 2 bar
    ...R Uhr med 2+ bar.
    Jo, men då är det mycket mer gjort med motorn? Eller hur?
    Att bara ladda är inget nyttigt sätt att plocka kusar. Det är lite av en genväg...
    Så balanserad bottdendel, gott flöde både in och ut (portning etc), fräckare kammar, kall luft är grund stommen. Sedan kommer det roliga med att bixa ett optimalt bränsle/laddtryck förhållande...
    Självklart har du rätt. Men finns inte ekonomi/intresse/tid för detta så får man gå andra vägar. Det som du kallar "genvägar" finns som väl utprovade, driftsäkra koncept.

    Vill man gå åt ena hållet gör man det. Vill man åt andra hållet gör man det. Oavsett vilket så bör det respekteras och man ska inte behöva få gliringar för att man har frågor gällande sitt kommande projekt..
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  19. #19
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Att bara ladda är inget nyttigt sätt att plocka kusar. Det är lite av en genväg...
    Så balanserad bottdendel, gott flöde både in och ut (portning etc), fräckare kammar, kall luft är grund stommen. Sedan kommer det roliga med att fixa ett optimalt bränsle/laddtryck förhållande...
    Ajdå. Det låter som att 99% av ägarna till Saabar (och andra turbobilar) med pluseffekt är rent snett ute. Denna upplysning kunde ju kommit för 12-13 år sen.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Ajdå. Det låter som att 99% av ägarna till Saabar (och andra turbobilar) med pluseffekt är rent snett ute. Denna upplysning kunde ju kommit för 12-13 år sen.
    Kan det bero på att 99% av ägarna använder effekt och laddtryck som "skryt" vid korvmojjen?

    Matchportade insug, mekaniska lyftare och flödesavstämt grenrör med pulssplit är kanske inte lika "säljande" som "ja, f*n...den laddar 1,7 hela vägen till varvstopp vettu..."?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Hur långt räcker ett Gt28bb agg
    Av Robbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 21:43
  2. Hur långt räcker spridarna???
    Av JoCkMoCk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 17:17
  3. Hur långt räcker AS-3 steget?
    Av Lightning Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •