Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?

    Hejsan,

    verkar vara den tiden på året att det ena efter det andra börjar strula... som tur är är det fint väder ute nu så man orkar och kan pilla lite.

    Igår på väg hem från en tur till Örebro så tyckte jag att jag hörde något över musiken från stereon - sänkte volymen och det visade sig vara fläkten till ACC'n, dvs den höll på blåsa in luft för fullt trots att tempen stod på 19 eller 20 eller vad det var och var konstant redan (hade kört ett bra tag).

    Efter lite experimenterade har jag kommit fram till att den bara blåser kalluft, förutom när jag ställer på HI. Då blåser den varm. Dessutom går den för det mesta på full fart, sedan stannar den en stund för att sedan börja ösa på för fullt igen.

    Jag har testat kalibreringen med AUTO och <=> knappen men inga fel kommer upp. Vad är problemet tro? Innertempsensorn som ger för höga temps så bilen försöker kyla för fullt? Fast då förstår jag ändå inte riktigt varför den med jämna mellanrum slutar blåsa, sedan full fart igen.... eller är det själva ACC panelen som är paj? Har sett några här på pryltorget och kostar inte så mycket, men ändå synd att köpa något som inte är defekt

    Vad tycks?
    //J
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Grundladd Gustav Hs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    124
    Medlem#
    7705

    Re: ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?

    Jag hade liknande fel på min, det blåste bara kallt utom på HI.
    Jag bytte ACC-panelen sen fungerade det.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    Re: ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?

    Jag har nu testat med annan innerluftsensor, annan ACC enhet samt även med annan motstånd som sitter i akvariet på/i värmefläkthuset. Började med annan ACC enhet och då var problemet kvar. Annan innerluftsensor samma sak.

    När jag bytte motståndet ville ACC'n inte igång alls, stod på Off och gick ej att få igång. Testade då att rycka loss batteriet och koppla tillbaka, men under tiden hade den väl blivit så pass dåligt att den var död typ (dålig batteri över huvudtaget, dags för ny). När jag fick ordning på det så gick då även ACC'n igång igen, men nu blåser den inget alls. Jag måste tillägga att detta även hände vid ett eller två tillfällen innan jag testade andra delar, dock efter att jag haft loss vår ACC och tempsensor (igår på fm var det). Då var det dock hittills så att efter omstart av bilen så gick det igång igen. Kan även tillägga att det lät svagt tickande från kupéfläkten, om det nu var den... lite som en fläkt som inte går helt 100%, så att säga - och det var inte den lilla fläkten på tempsensorn utan det var lite djupare in bakom instrumentpanelen, dock i mitten i alla fall tror jag.

    Vad mer kan det vara fel på och orsaka problemet? Kalibrering av ACC'n ger fortfarande inga fel alls :S

    Nu lyser dessutom "Check engine" - är det någon fel som har lagrats och ligger kvar tro? Jag råkade lossna luftslangen uppepå motorn som går till insuget, sitter tillbaka igen nu dock. Kan den ha reggat fel och så ligger det kvar, eller är det bara med sådana SRS fel att det ligger kvar? Ser annars inga konstigheter men som sagt, Check engine lyser :S

    Bah det ÄR verkligen så att allting bara ska börja strula nu verkar det som


    Hjälp?

    *edit*

    Ok Check Engine försvann efter att jag kopplade bort och tillbaka batteriet en gång till. Så kvarstår ursprungliga problemet med ACC'n i alla fall - tips på vad problemet kan vara? Är själva fläkten paj? Det enda som låter när jag försöker höja fläkthastigheten är fläkterna i bakdörrarna. Fram händer det inget. Dock så verkar det kopplas lite mellan olika lägen när enheten kör kalibreringen.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    Re: ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?

    Update: körde hem precis och tyckte det blåste lite på fötterna - pillade lite med inställningarna och testade om det kom luft till framrutan, och det verkade göra det med. Sen så helt plötsligt började det blåsa för fullt igen, och då när jag tryckte på AUTO igen (var på manuellt läge på framrutan) kom det även luft i mitten :S Dessutom verkade det som att det blev varmare luft när jag ändrade till 23 grader, detta med annan ACC samt motstånd.

    Är det då så att det var en kombination av saker och att det i nu-läget är kupéfläkten som bråkar och kanske måste bytas? Det verkar som att ACC'n har svårt att få den att gå i lägre varv, så den alternerar mellan full fart/höga varv och att den stängs av helt typ.

    //J
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    Re: ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?

    Ny uppdatering, i förhoppning om att extra informationen tänder en lampa hos någon:

    körde hem sent på natten igår efter en fisketur, då verkade faktiskt temperaturregleringen funka - runt 21 grader blåste den ljummet luft, lägre så var det kallt och vid t.ex. 23 grader så kom det varmluft. Däremot så är det fortfarande så att det hoppar lite mellan fullt ös på fläkten och inget alls - eller snarare så att jag hör att den håller på varva ner lite sen drar den igång för fullt igen.

    Snälla någon, vad är den mest sannolika anledningen? Är det motståndet till kupéfläkten ändå? Jag testade med en annan på skroten och hjälpte inte, men det är ju å andra sidan ingen garanti då det inte gäller nya varor där direkt heller. Samma gäller väl iofs ACC enheten, testade med en annan men den är inte garanterad funktionellt heller. Fast å andra sidan kanske lite långsökt att dem beter sig i stort sett likadant?

    //J
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?

    Citat Ursprungligen postat av Gustav H
    Jag hade liknande fel på min, det blåste bara kallt utom på HI.
    Jag bytte ACC-panelen sen fungerade det.
    Hade samma problem, och löste det på samma sätt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    Re: ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?

    Hrm... undrar om det då inte ändå är så att ACC:n jag testade med är paj också....

    Kollade bildelsbasen och hittar 2 modeller: 4383790 samt 4071742. Jag har den sistnämnda, går det bra med båda modeller? Verkar finnas flest av dem andra.

    Köper hellre från pryltorget där några erbjuds för runt 200kr men vill helst vara säkert på att det löser problemet då.

    //J
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Citat Ursprungligen postat av Gustav H
    Jag hade liknande fel på min, det blåste bara kallt utom på HI.
    Jag bytte ACC-panelen sen fungerade det.
    Hade samma problem, och löste det på samma sätt.

    Mvh
    Samma fel hade jag för ett antal år sen och lösningen var densamma.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    Re: ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?

    Kommer förhoppningsvis kunna testa med en bekräftad fungerande ACC panel en av kommande dagarna - hoppas det löser problemet så får jag skaffa en sådan sen.

    Om någon Uppsalabo har ett liggandes (som bekräftad fungerar) hör gärna av dig!
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    Re: ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?

    Nu på vägen in till jobbet var det återigen så att det inte blåstes någon (nämvärd) mängd luft alls....

    hade ni som löste era problem med byte av ACC panel samma fenomen också? Jag funderar annars på om kupéfläkten har nått sitt livsslut och orsakar problemerna? Det vore dock hemskt trist med tanke på vilket sk*tjobb det är att byta den, när allting annat är så lätt åtkomlig...

    //J
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    Re: ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?

    Allright testade med annan ACC panel idag, samma problem. Var faktiskt idag så att fläkten inte gick igång alls, så kompisen som kom med panelen bankade en gång ordentligt på fläkthuset och då hoppade den igång - men lät lite illa.

    Köpte begagnad fläkt hos Bildemo och testade med den och då funkar allt som det ska - fläkten går att reglera och svarar bra istället för att egentligen bara gå på fullt eller inte alls. Skönt att hittat problemet nu, trist bara att detta är ungefär den komponenten man minst gärna byter, av möjliga misstänkta vid sådana problem som detta :/

    Nåväl vet vad jag har att göra denna helgen iaf.

    Tackar för svaren och tips, var inte lösningen denna gång men det var väl antagligen för dålig felbeskrivning (att den bara blåser kalluft är ju nämligen kanske inte just så jättekonstig när det är 30 grader ute? :P)

    //J
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    Re: ACC Blåser bara kalluft (förutom på HI) - tempsensorn?

    Och då sitter ersättningsfläkten på plats, var lite jobb givetvis men gick bra tillsammans med farsan. Hoppas bilen rullar på utan strul ett tag igen nu
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

Liknande ämnen

  1. Bara kalluft på vänster sida i kupé.
    Av jonasolin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-05, 00:17
  2. Bara kalluft förarsidan 9-5
    Av Palle 9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 23:23
  3. Saab 9-5 blåser bara kalluft till föraren
    Av saabkdo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 12:23
  4. Det blåser bara på rutan... (9000 -98)
    Av a50-98 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 15:06
  5. fläkten blåser bara varmt...
    Av freddyn75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 11:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •