Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Krökta ventiler 3 gånger på 9-3 Aero -01, vad kan vara fel?

  1. #1

    Krökta ventiler 3 gånger på 9-3 Aero -01, vad kan vara fel?

    Hej alla!
    Jag har ett stort problem, eller rättare sagt, inte jag, utan min bror!
    Han har en Saab 9-3 Aero 91:a, och problemet är att motorn har rasat 3:e gången nu!

    Nu försöker vi lokalisera problemet, men utan någon större framgång... så hjälp hade varit uppskattat!!!

    Jag kan berättar lite kort om hur det har gått till!
    Första gången motorn rasade var efter en oljebyte... han bytte olja/oljefilter i motorn, lät den gå en stund och gick ut för att köra den en stund, då smällde han ena ventilen (avgasventilen) till den första kolven.
    Han bytte därefter den krökta ventilen (lämnade in den såklart) och hela toppen renoverades.

    Andra gången, 1 år senare, vintertid, skulle upp för en backe, spann loss med hjulen och varvskyddet blev aktiv, då gick ventilen igen på samma kolv fast till insuget.
    Ventlien byttes och säten till den krökta ventilen

    Tredje gången, 1 år senare igen, någon annan körde bilen, vet ej exakt vad som hände då, även där gick ventilen till den första kolven, denna gången avgasventilen igen. Samma renoverade ventil som första gången.

    Nu är ju frågan, vad är det som orsakar dessa ventilkrökningar till den första kolven varje gång. Kan det vara kedjan, oljepumpen, lr vad har ni för teorier om detta, för det är lite tröttsamt...
    All tips är välkomna!!!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Motorhaveri - hjälp!!!

    Först och främst antar jag att det handlar om en 01'a, inte en 91 va?

    Att det just är på ettans burk skulle kunna tyda på soppaproblem. lirar den spridaren som den ska? Är pumpen funkis?

    Är bilen original i övrigt eller är den trimmad?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Re: Motorhaveri - hjälp!!!

    Just ja, 01:a
    Vad gäller soppaproblem så borde väl ändå inte kolven krökas för både kolv och ventiler går efter svarvad axel? Det är som när motorbromsar, bilen drar ingen bränsle då?!

    Bilen är för övrigt orginal

    Andra idéer?

  4. #4

    Re: Motorhaveri - hjälp!!!

    Går den alldeles för snålt på en cylinder kan man bränna en ventil. Spontant tycker jag också att det känns närmast tillhands. Hur ser tändstiftet ut på 1:ans cylinder jämfört med de tre övriga? Är det stiftet mer vitt eller gulbrunt jämfört med de övriga tre skulle det kunna ge en indikation. Annars vet jag inte.

    Vilda spekulationer i övrigt är kanske att ventilsäte och ventilstyrning inte är som det ska. Innan det small senaste gången: Hade bilen då samma kompression på alla fyra burkar?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  5. #5

    Re: Motorhaveri - hjälp!!!

    Kompresionen vet jag inget om eftersom det har nog inte gjorts något sånt när man satte ihop motorn, men vi gjorde det denna gången och alla de 3 visade näst intill samma värde.

    Bränna en ventil? Menar du att den bränner fast i sätet och då returnerar den inte som den ska, och då kröker kolven ventilen? För det är vad som händer, ventilerna kröks, men frågan är varför.... men skulle den i så fall bränna fast i sätet om den inte får tillräckligt med bensin? hmm...

    Tändstiften ser annars lika ut på alla 4 cylindrar.

    En annan spekulation som vi går på är att kamkedjan kan ha blivit längre? Altså sliten och därför skulle uppstå en vibration, "tidsfel" eller liknande som får ventilen att hamna efter en aning??
    Och en annan spekulation är också oljepumpen, att den inte pumpar runt tillräckligt med olja så att den "bränner" fast då istället??

    Många spekulationer...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    Re: Motorhaveri - hjälp!!!

    Om den nu går snålt på den cylindern så går den varmare och går den varmare så tappar ventilen härdningen och går av.

    :EDIT: Bara ett vänligt tips.. Ändra rubriken till "Ventiler går av på ettans cylinder" så får du nog mer feedback i tråden.

  7. #7

    Re: Motorhaveri - hjälp!!!

    Tack för tipsen! Bränslet ska kollas upp! Hoppas att det är det så slipper man leta vidare...

    Vad gäller titeln så låter som en bra tips också, ska bara klura ut hur man byter det då

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Motorhaveri - hjälp!!!

    fast det står väl i tråden att ventilerna blir krokiga och inte brända............Slår dom i så får man nog börja med att kolla det mekaniska så att kamaxlar och sånt till att börja med är korrekt inställda och sen gå vidare med om nåt kärvar. Blir ventiler krokiga ska man nog regelmässigt byta styrningar också för att vara på den säkra sidan.

  9. #9

    Re: Motorhaveri - hjälp!!!

    Eftersom bilen har fungerat 1 år mellan haverierna så borde motorn ändå vara rätt inställd.... det är först när man börjar hårdköra (varvart ut motorn) som den har krökt ventilerna.... ;/

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Motorhaveri - hjälp!!!

    Citat Ursprungligen postat av alex-foto.se
    Eftersom bilen har fungerat 1 år mellan haverierna så borde motorn ändå vara rätt inställd.... det är först när man börjar hårdköra (varvart ut motorn) som den har krökt ventilerna.... ;/
    Ettans cylinder går snålt, får inte tillräckligt med kylning, ventilerna blir heta och härdningen släpper, nästa gång motorn stressas så kroknar ventilen. Att den har fungerat ett år mellan haverier betyder ingenting, sådana här fel kan mycket väl ackumuleras över tid tills något till slut brister.
    Kallas materialutmattning med ett finare ord, stressa ett material ordentligt tillräckligt många gånger och till slut går det sönder.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11

    Re: Motorhaveri - hjälp!!!

    Ok... så då är det alltså kylningen som kan vara orsaken... kanske kanalerna i motorn är inte riktigt som som de ska vara?

    För mycket riktigt, nu när man tänker efter lite, när vi släppte kylarvätskan så såg den väldigt ren och fin ut, men när vi släppte oljan så var det klumpar i den... inga större grejer, men klumpar ändå...
    Så frågan är i så fall om den både blev varm, och att den inte fick tillräckligt med olja.

    Så, då kanske man ska utesluta kamkedjan? Och även oljepumpen? Och koncentrera sig mer på att kolla upp rätt bränsletryck, och kolla så att kanalerna är ok i motorn? Vad jag kommer fram från era svar!

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Motorhaveri - hjälp!!!

    Har du tillgång till en OBD-adapter så borde du kunna få ut lite användbara värden den vägen, har för mig den kan plocka ut lite olika temperaturer och lambda-värden.
    Bor du i närheten av Gävle så kan jag hjälpa dig, bara att hojta till.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Motorhaveri - hjälp!!!

    Kör man till varvstoppet så kan det bli så. Du kan kolla hur många värden som helst,det är inte det.Det är varvet som knäcker dina ventiler,har du lite trötta fjädrar så smäller det.Det enda som hjälper dig är hårdare fjädrar.Har varit med om det innan,en kille som gillade att varva, han krökte ventiler på löpande band.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  14. #14

    Re: Krökta ventiler 3 gånger på 9-3 Aero -01, vad kan vara f

    har du lite trötta fjädrar så smäller det.Det enda som hjälper dig är hårdare fjädrar
    Jag även på denna teori mera.

    Min egna teori, var att dels fjädrarna inte hinner ta in ventiler innan kolven hinner ikapp, en jag tror trots allt det riktiga felet ligger dolt under ytan. Att dåliga olja kan få tryckarna att expandera för mycket, vilket gör att avgasventiler kommer farlig nära kolven när man kör på fullvarv.
    Inte för att någon tror på mig, men om du skulle ta bort tryckare på ettans kolv och byta ut dom, så märker du säkert att det blri bättre. Elller trycka ut oljan ur dessa tryckare. Sedan se till att oljan är så fräsh, så den inte fastnar i tryckarna. Detta är min okomplicerade ide. Jag vet att det låter långsökt. Men För mig låter det ganskan
    naturligt. Kröka ventielr på löpande band för att man gasar fullt är helt klart inte hela historien, det måste till något mera för att det ska bli så, eftersom det också är endast cylinder 1, så måste ju felet sitta där. inte hos jultomten. URäskta talesättet.
    Bara mitt förslag, om det nu är sant eller ej. Vem vet...

    Alla förslag var bra, mitt är nog lite knepigare att ta. ursäkta för det.

Liknande ämnen

  1. "Spräckliga" ventiler - ska det vara så?
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 19:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •