Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Cykeltips sökes av besvärlig typ...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Cykeltips sökes av besvärlig typ...

    ...dvs av mig!

    Min gamla, inte-längre-fina Flying Finn från 1984 (som dessutom är lite liten med sina 26"-hjul) är inte längre värd att lägga pengar på.
    Jag köpte därför för ett par år sen en ny, "rejäl" herrcykel av traditionell modell, vilket var en felsatsning av rang. För trög att köra, för klumpig och allmänt kass.

    Så nu söker jag en BRA vardagscykel som duger även lite längre sträckor (ett par mil eller så). Underlaget är nästan enbart asfalt (dock bitvis grov sådan) och jag cyklar inte på vinterväg.

    Den måste rulla lätt, ha effektiv transmission (hellre öppna kuggkransar än navväxel!), bra bromsar, användbar pakethållare och skärmar. Och den skall hålla i 20 år - minst - med rätt underhåll!
    Jag behöver inte en racercykel, 27 växlar, kolfiberram, keramiska bromsar osv.

    Pris? Tja, det krävs starka argument för att en standardcykel enligt mina önskemål skulle behöva kosta mer än 5000 kr...
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931

    Re: Cykeltips sökes av besvärlig typ...

    Tycker du ska kolla in hybrider, asfaltracers med 28"

    Hade en sån här förra året innan jag blev skogsmulle helt och kör bara mountainbike
    nu för tiden. Dock va jag riktigt nöjd med den, låsbar gaffel och skivbroms bland annat.
    http://www.lannasport.se/sv/articles/2. ... er-45-herr
    En annan fullsmäckad med skärmar, pakethållare osv.
    http://www.lannasport.se/sv/articles/2. ... d-301-herr
    Tyvärr måste du nog välja en hoj för 6-7k uppåt för att få nån hyffsad kvalité
    om du inte letar begagnat.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Cykeltips sökes av besvärlig typ...

    Om du vill ha en cykel som håller i 20 år så köp en gammal Crescent eller nåt från 80-talet. Det tillverkas inte något idag för 5000 spänn som håller i 20 år, så mkt är säkert.... Regelbunden olja och tvätt är ju ett krav också på modernare cyklar.
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Cykeltips sökes av besvärlig typ...

    Jag köpte häromdagen en gammal MTB, nypris ca 25000kr för det facila priset av 3500kr. Slängde på släta 1,3tum breda däck. Den cykeln flyger fram på asfalten. Väger nog precis över 10kg och har en härligt styv ram som inte flexar när man tar i. Något man kanske inte tänker på är att hjul och däck skall vara lätta, där märks vikten mer än i övriga komponenter.
    Plus i kanten är en fin framgaffel som sväljer ojämnheter och gupp, riktigt bra växlar som tål att man tar i REJÄLT när man växlar och naturligtvis bra bromsar(för att vara fälgbromsar och inte skivbromsar).
    Nackdelen är inga fästen för skärmar eller pakethållare. Dock går det att lösa. Pakethållare finns sådana man fäste på sadelstolpen och skärmar finns sådana som fäster med någon typ av snabbfästen mot ramen, inte dom där fula, kassa vanliga plastskärmarna alltså.

    Vi var iväg och cyklade några mil igår, jag hade min dotter på 3,5 år bakpå i cykelstol. På planmark behövde jag knappt trampa medans min sambo på en "citybike" fick kämpa desto mera för att orka hålla tempot. Uppför var det naturligtvis tyngre för mig med 16kg barn + några kg cykelstol.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    554

    Re: Cykeltips sökes av besvärlig typ...

    Köpte en gammal Monark för 600:- ,den rullar på fint..numera cyklar jag mer än kör bil och det med tanke på dagens drivmedelspriser..sen får man scchyst vardagsmotion också .

  6. #6
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Cykeltips sökes av besvärlig typ...

    Har bara ett tips, köp en med bra ram. Jag köpte en sån här Peak som sportex säljer 28" hybrid och är i stort sett nöjd eftersom den har ganska bra Shimanoväxlar. Men det känns att ramen inte har den riktiga balansen. Hade jag lagt ut en tusenlapp till så hade jag fått en DBS eller Cresent istället vilka säkert har bättre ramar.
    Idag -äldte och gubbigare skulle jag nog satsa på en cykel med mer upprätt position för övrigt.

Liknande ämnen

  1. Mediastrateg sökes
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 20:51
  2. Alusvetshjälp sökes.
    Av Rickard 1965 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •