Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-5:a års 98 dog direkt under körning :(

  1. #1

    9-5:a års 98 dog direkt under körning :(

    Körde lite i stan, körde hemmåt, kom på parkeringen, den bara tvärdog helt plötsligt, jag tänkte att jag kanske fick motorstopp, så jag försökte starta igen, men icke som nicke, den gick runt hörde jag... Det är en 9-5:a 98 års 2,3t med 170hk och modifiering 3 på vevhusventilationen. Den har dragit lite mycket olja senaste tiden, en halv liter på ungefär 35 mil... Men så provade jag att starta igen, men jag hade ju kollat olja och allting innan jag gjorde det, för det fanns olja, ungefär hälften på stickan och allt annat var normalt... Så jag startade igen då höll den sig på ungefär 300-500 varv på tomgången, normalt är ju 900 ungefär... gasade jag så gick den upp i varv... provade att starta igen och då hör jag något klicka, låter ungefär som ett relä klickar eller något... 3 gånger hörs klicket.. Sen nästan dog den, men kom upp igen.... check engine lyser hela tiden... inga blink eller något bara lyser.. provade att köra en liten bit i ettan, ungefär 5 meter och lite gas och det gick som vanligt...
    Undrar vad det är med min lilla bettan, nu när sommardäcken är på och allt...

    Någon som har några funderingar, skall låta saab koppla in tech 2:an och se ifall det finns någon felkod, men vad tror ni.

    MVH Benny

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    378
    Hej

    Låter som spjällhuset spökar.

    mvh Mats S.
    Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
    Saab 9-7x 5,3 -07
    Hobby 650 kmfe prestige -11

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Låter som samma symptom som jag hade när spjällhuset krånglade. Bilen har gått över i Limp home med låg tomgång och grundladd
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  4. #4
    Men tror ni man kan köra till verkstan med limp home... ligger ungefär 2 km bort

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av BonkersM
    Men tror ni man kan köra till verkstan med limp home... ligger ungefär 2 km bort
    Japp, det går bra...

  6. #6
    Tack för alla svar, ni hade alla rätt, den var lagd i limp home, såg det till och med på tech 2 displayen... Skall prova med omprogrammering med ny version och nollställning.. får se om det hjälper... annars rengöra spjällhuset eller ett nytt/begagnat..

    Tack

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Det går i regel bra att köra med lysande check engine lampa även om man kanske bör vara lite försiktig. Blinkar den så är det dock bara att ställa bilen och bärga till verkstaden.

  8. #8
    Så man kan köra lite lugnt med bilen, fastänn den har hamnat i limp home.. för att jag stänger bara av ac:n så lägger sig tomgången fint på 900.. Det borde ju inte vara någon fara att köra lugnt med limp home.. tills man kommer till verkstan och det är på måndag..

    Den har ju hamnat i limp home igen, så att jag skall få nytt spjällhus på måndag..

    Men att köra lite i helgen gör inget???
    Alltså lugnt då, så att man bara kan ta sig från A till B...

    MVH Benny

Liknande ämnen

  1. delar direkt.se?
    Av tommy_80 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 08:44
  2. Motorn dör direkt vid uppstart. 9-5 2.0T
    Av Brainy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 22:32
  3. 9-3 aero, Motorlampa lyser men inget direkt fel vid körning.
    Av JohanT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 09:00
  4. t28 agg som passar direkt på en 9K 2.3t?
    Av assar_w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 14:03
  5. SAAB Direkt
    Av petson i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 04:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •