Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Försvinner kylvatten och rinner ut via dränering under bilen OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Försvinner kylvatten och rinner ut via dränering under bilen OG9-5

    Hej

    Min 9-5:a från -98 har börjat dra kylvätska och det läcker ut vatten ur dräneringarna under framdörrarna på båda sidor.

    Ac:n är trasig och har varit under en längre tid så jag antar att det inte är kondensvatten.

    Behöver tips på vart jag ska börja felsöka, Lite sökningar ger att värmeventilen vid torpedväggen brukar gå sönder, men vad jag förstår så läcker det vatten rakt ned då? Annars verkar många prata om värmepaketet, men har inte hittat specifikt vart man skall kolla, tex vilken sida eller någon speciell anslutning.

    Dessutom så har jag haft ett vinande ljud när när man varvar lite. Har slutat när "Econ" tryckts in, alltså kompressorn kopplats ur, så jag kör alltid i läge Econ. Kan det ha med saken att göra?

    Som sagt, alla tips och idéer är välkomna och gärna snabba svar, behöver ha bilen i veckan.

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Försvinner kylvatten och rinner ut via dränering under b

    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Hej

    Min 9-5:a från -98 har börjat dra kylvätska och det läcker ut vatten ur dräneringarna under framdörrarna på båda sidor.
    Det är ju precis där dräneringen till ac sitter, c:a 25 - 30 cm in från ytterkanten mitt under framstolarna! Varför skulle kylvätskan försvinna där!??!?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Försvinner kylvatten och rinner ut via dränering under b

    Det kan ju vara värmepaketet...
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Försvinner kylvatten och rinner ut via dränering under b

    Citat Ursprungligen postat av markuz85
    Det kan ju vara värmepaketet...
    Så skulle det ju kunna va....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Försvinner kylvatten och rinner ut via dränering under b

    Nu har jag varit ute och plockat ur mattorna fram och det är blött i isoleringen, men inte mer än att jag kan tänka mig att det beror på snö och fukt från vintern. Det är inte så mycket så att det ligger vattenpölar på golvet.

    Från värmepaketet går det ju två dräneringar som mynnar ut under bilen, där kondensvattnet ska rinna ut. Det är här det rinner ut vatten för mig. Igår fyllde jag upp expansionskärlet och körde en sväng i kvarteret och tills idag har den tappat så mycket att kärlet var tomt, så det verkar läcka rätt mycket.

    Så det verkar ju läcka inuti värmepaketet någonstans. Plockade ur kupéluftfiltret men där var det torrt.

    Värmeventilen vid torpedväggen verkar inte läcka utåt, men kan den kanske läcka inuti och därmed trycka vatten på fel ställe?

    Vad tror ni, går det att öppna värmepaketet, t.ex. där de två rören går in på passagerarsidan?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Försvinner kylvatten och rinner ut via dränering under b

    Äntligen hittade jag en tråd med ett svar i, de flesta i ämnet(som inte bara är kondensvatten eller ventilen) verkar dö ut och man får aldrig reda på vad som hände sen..

    viewtopic.php?f=3&t=197664&view=previous

    Verkar vara samma fel som jag har, hoppas därför på värmeväxlaren och ska plocka ur den imorgon.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Försvinner kylvatten och rinner ut via dränering under b

    Har fått hem en ny värmeväxlare idag och den gamla är urplockad. De är inte uppenbart att den läcker, men jag har fyllt den med vatten och det verkar försvinna lite sakta. Så det kan ju säkert läcka rätt mycket när det är trycksatt.

    Bytte även värmeventilen idag, annars hade den väl gått sönder nästa vecka...

    De två o-ringarna till rören är beställda på saab och kommer förhoppningsvis imorgon.

    För information ifall någon har samma problem så kostar värmeväxlaren omkring 700:- på mekonomen, det är ca halva priset mot speedparts. Däremot var mekonomen ungefär dubbelt så dyra på värmekranen, en dryg 500:ing.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Försvinner kylvatten och rinner ut via dränering under b

    Sådärja, nu funkar bilen igen!

    Värmeväxlaren passade bra men såg lite annorlunda ut vid skruven som spänner fast rören. En längre skruv, sen gick det fint

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Försvinner kylvatten och rinner ut via dränering under bilen

    Skönt att det löste sig.
    //B
    Via Tapatalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Servooljan försvinner, läcker inte under bilen NG9-3
    Av Mosen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-05-08, 16:20
  2. Kylvatten försvinner 9-5 aero-05
    Av Mpl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 12:20
  3. [LÖST] Spras data i bilen om en felkod uppkommer & sen försvinner? NG9-3 B284
    Av Braather i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 01:47
  4. Kylvattenslang sväller, kylvatten försvinner
    Av andreas9002.0T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 18:19
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 12:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •