Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Backkamera

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Backkamera

    Är det någon som har koll på backkamerasystem till bilar? Jag skulle eventuellt behöva en sådan produkt, primärt till min mammas bil, men kanske hade det varit något att ha även på min egna SC då jag backar mycket & har mörk solfilm. Men jag har inte så stor koll på vad som är bra & vad som är mindre bra när det gäller dessa produkter.

    Hittade denna hos ClasOhlson http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=36-4501 Den har en vettig prislapp. En kameramodul som ska kunna fästas över nummerskylten & då bli då ganska "osynlig", har även IR-dioder för mörkerseende.
    Men är produkten vettig? Handlade mig en sådan för att testa. Har bara gjort en labb installation på köksbordet med en 12v powersupply till monitorn & en 12v blyacc till kameran. Visst, det fungerar. De trådlösa är inte helt störningsfritt (2,4GHz), men med kabel anslutning blir det dock stabilt. Bilden är fadd i färgerna & den gröna gräsmattan blir grå. Men jag vet inte vad man ska ställa för krav på dylik produkt. Den skall ju mest bara vara till för att ge en vy över hur det ser ut & ingen HD-kvalitet.

    Är det någon som har koll på denna typ av utrustning & om det finns något annat rekomendabelt med bra pris/prestanda förhållande. Tacksam för tips!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Backkamera

    Finns massvis av detta på Ebay till mycket bättre pris än hos classe.

    Men gå på ebay.de eller ebay.co.uk och handla av tyskar eller engelsmän så får du snabbare leveranser och ingen tull och moms inom EU. Heter einparkhilfe eller ruckfahr kamera på tyska.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Backkamera

    Monterade själv en backkamera på min för något år sedan eller 2, mest för att testa
    Tror de flesta backkameror fungerar ok, man skall nog inte räkna med någon superbild.

    Kameran i skylthållaren tyckte jag var för stor så jag körde ett eget alternativ. Jag har även dragit kablar då jag inte ville ha trådlöst.

    Någon som kan hitta kameran Jag tycker den sitter bra iaf.




    Däremot stör mina xenonljus i backljuset kameran när jag backar (som ni ser på bilden) Men det har jag hittat en lösning på med avskärmning.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Backkamera

    Snyggt infälld i den svarta stötfångalisten.

    Vad är det för produkt du har monterat? Var har du placerat monitorn, eller använder du den inbyggda navi enheten i din 9-3?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Backkamera

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Snyggt infälld i den svarta stötfångalisten.

    Vad är det för produkt du har monterat? Var har du placerat monitorn, eller använder du den inbyggda navi enheten i din 9-3?
    Märke okänt. Köpt några stycken på ebay för att testa, det slutade med att jag använde denna då den var minst. Men då allt tillverkas i kina så är det säkert stor chans att det är samma saker i butikerna här hemma.

    Tanken var att få ut bilden i navi enheten (ICM3) men det verkar tyvärr inte gå
    Så jag har en liten extern skärm (2.5" tror jag) som jag placerar i sidan av vindrutan som
    en vanlig gps.

    Kameran har jag sedan kopplat till backljuset så när det tänds så får kameran ström och monitorn startar. Det är först när kameran får ström som även monitorn startar vilket är bra så den inte stör o lyser i något standby läge.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Backkamera

    Hej,

    Kanske denna vore något att testa?
    http://www.navtool.com/saab931.aspx

    Är det någon som vet nått om den?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 backkamera
    Av Johan S i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 14:48
  2. Saab 9-3 Backkamera
    Av Johan S i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 12:47
  3. var köpa backkamera
    Av costello i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •