Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 9-5 Aero nya motorproblem..

  1. #1

    Saab 9-5 Aero nya motorproblem..

    Som jag tidigare skrivit om så har jag startproblem, får stå och gnugga 10-15 sekunder på startmotorn innan bilskrället behagar hosta igång. När den väl går igång går den ojämnt några sekunder, blåryker och stinker soppa utanför bilen. Motorlampan lyser konstant och verkstaden säger katalysatorn som dom ska byta 1:a augusti. Vevaxelgivaren har jag bytt för 50 mil sen, och jag har kört med startgas överallt utan resultat. Turbomätaren går bara upp på halva 3/4 på gula vid full belastning, laddtrycket svajar, r-slangen ryckt utan förändring. BTR är bytt samt alla vakuumslangar.

    Idag så var vi upp till gällivare en sväng med bilen, en tripp på 20 mil enkel resa, och bilen hann göra mycket skumma saker på resan.. Vid omkörning på fullaste gas så började bilen hacka och ha sig, och motorlampan blinkade argt en stund, sen slockande den (jag har ryckt säkring 17 för att släcka lampan då den börjar lysa). Sen när vi var på väg hem skulle vi stanna en snabbis, då började bilen hacka till med jämna mellanrum på tomgång, alltså rejäla hackningar, sambon har upplevt samma hackningar tidigare en gång. Sen när jag började köra igen så hackade bilen och hade sig en stund, men så försvann det efter ett par kilometer.. Vad göra nu? Är det någon som har den blekaste vad som kan vara galet?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Saab 9-5 Aero nya motorproblem..

    Låter som en trasig tändkassett. Byt den omgående då risken för motorhaveri till följd av spikning finns.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Saab 9-5 Aero nya motorproblem..

    varför inte bry sig om bilen då den check engine lever faan???? dvs kolla upp vad för felkod/er som finns på bilen????

    för mig totalt oförståeligt....


  4. #4

    Re: Saab 9-5 Aero nya motorproblem..

    Märkesverkstaden där jag köpte bilen har kollat felkoderna flera gånger, men får inte fram något fel..? Dom har mecklat flera gånger, men får inte till det och nu skyller dom på förkatten, som enligt dom ger motorlampan. men det förklarar ju inte startproblemen eller bilens konstiga uppförande idag. Och som du ser här ovan så kan säljaren inte ge mig tid i verkstaden förrän 1:a augusti, är det då något som jag kan åtgärda innan dess och innan ett eventuellt totalras så är det ju att föredra, för så omedgörlig som säljaren är i detta fallet så lär han inte stå med en ny motor när den här rasar.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Saab 9-5 Aero nya motorproblem..

    Citat Ursprungligen postat av Metzgerhund
    Märkesverkstaden där jag köpte bilen har kollat felkoderna flera gånger, men får inte fram något fel..? Dom har mecklat flera gånger, men får inte till det och nu skyller dom på förkatten, som enligt dom ger motorlampan. men det förklarar ju inte startproblemen eller bilens konstiga uppförande idag. Och som du ser här ovan så kan säljaren inte ge mig tid i verkstaden förrän 1:a augusti, är det då något som jag kan åtgärda innan dess och innan ett eventuellt totalras så är det ju att föredra, för så omedgörlig som säljaren är i detta fallet så lär han inte stå med en ny motor när den här rasar.

    vadå? om check engine visas så får man fram felkoder med tech 2.

    om en kissekatt är dålig så startar bilen utan problem.



    EDIT: vad har bytts på bilen sedan felen uppkom?

  6. #6

    Re: Saab 9-5 Aero nya motorproblem..

    inte enligt verkstaden som säger att dom inte får ut något fel med tech2.

    Nä, jag vet att katten inte har något med startproblemet att göra, tyvärr är dom på saab övertygade om att detta är felet med bilen..

    På verkstaden har dom bytt vevhusvent, BTR och några andra saker som jag inte fått veta än.
    Jag har bytt vevaxelgivare, alla vacuumslangar, alla filter och kört startgasmetoden för att hitta tjuvluft.

    Det jag kan se på ett kvitto på en service för 2000 mil sedan som förra ägaren gjort, så har dom bytt spridarna, BTR, vevaxelgivare och tändstift.

Liknande ämnen

  1. Motorproblem! Saab 900 t16 aero-92
    Av 900T16airflow92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 20:46
  2. Saab 9-5 Aero 00 Motorproblem Dålig komp. cyl. 2+4
    Av hans.g i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 10:11
  3. Saab 9-5 aero -03 motorproblem, rök.
    Av Fatpy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-28, 22:33
  4. Motorproblem 93 Aero -01
    Av Jimi666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 15:02
  5. Motorproblem Saab 9-5 Aero -01 *Bilder*
    Av phoenix__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •