Sidan 1 av 23 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 459

Ämne: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Modell: SAAB NG900
    Motor: 2.0T
    Färg: Svart
    Milantal vid senaste besiktning: 378854 (2008-12-01)
    Första gången i trafik: 1994-12-29
    Inköpt av mig: Sommaren 2007.
    Avställd: 2009-07-18
    Påbörjan av renovering: Vintern 2009/2010

    Tanken med renoveringen är att få bort all rost/renovera chassit, ge den en 2.3T motor, snygga till den exteriört med något bodykit, mm. Antal HK räknas någonstans runt 300hk.

    Bilen vid inköp:






    Motorn ganska ordinär + Biltemaluftfilter..:


    Denna köptes då, 20000kr tror jag jag betalade för den, riktigt överpris då den hade gått 34k mil när jag köpte den, men så är det ibland .

    Mer bilder kommer..

    Marz

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Bilen ställdes mest av för att jag hade ett steg 3 i men inte med rätt hårdvarusetup, som då tog både koppling o turbo med sig till graven.. Den ställdes då undan hösten/vintern/våren 2009-2010 då jag undertiden införskaffade mig en 2.3T motor från en 9000 som gått 16000 mil. Fick ge 2000kr för denna på en lokal skrot inklusive turbo .

    Bild på bilen strax innan den ställs av, dock med vinterdäck..





    Renovering av 2.3 motorn började, har dock bara bilder på renovering utav toppen och rengöring av kolvarna.



    Toppen



    Toppen klar, har renoverat alla tryckare, slipat in ventilerna, tvättat ur mm:



    Kolv efter tvätt, de var ganska vassa på sina ställen så rengöringsmedel + skärsår = sveda :P.



    Marz

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Vad för medel använde du för att få kolvarna så rena? Jag testade med lite allt möjligt men hittade inget som gjorde ett riktigt bra jobb.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Efter vintern införskaffades det en stor fin garageplats. Problemet var att bilen stod 2mil ifrån garget och hade stått iaf ett halvår. Då jag rivit ur turbo o kylare mm så kunde inte bilen köras dit utan det var antingen släp eller bogsering som gällde. Kändes lite onödigt med släp eftersom det var småvägar hela vägen till den nya uppställningsplatsen, så vi bestämde oss för att bogsera den, det första jag fick göra var att försöka få bakbromsarna att släppa sitt djävulska grepp om bromsskivorna . Men efter lite bändande och slag så rullade de tillslut. Resan var dock ändå lite små nervig då bilen stått stilla så länge, men allt gick bra.

    Uppställning:


    Hmmm vilka små bakbromsar.. ska bli fint sen att få på 300mm skivorna bak som jag redan har ordnat .
    Som synes så är inte dörrar och trösklar i bästa skick..

    Nedplockning av skärmar huv o diverse:





    Kan ju säga att det kanske inte var så konstigt att turbon dog när hela oljekylet var fullt med jord blandad med olja mm.. kylde dåligt kan man säga.

    Motorn åker ur:



    Hyfsat tomt här :



    Tänk vad mycket saker det ändå finns i en bil, man tänker aldrig på det för än man tar ur det o ska förvara det någonstans:





    Mycket mer än detta han jag inte innan jag blev tvungen att byta lokal tyvärr, fick dock fixat ett mindre ställe men som var mycket närmre hemmaplan . Så fick ordna transport igen (Far surrar fast chassit):



    Tog 2 resor med ett gallersläp samt en resa med chassit på ett öppet släp för att få med alla delar...
    Kan ju säga att släpet som fick ta hand om chassit låg vääldigt stabilt på vägen .

    Marz

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Vad för medel använde du för att få kolvarna så rena? Jag testade med lite allt möjligt men hittade inget som gjorde ett riktigt bra jobb.
    Använde mig utav; motoravfettning, packningsborttagningsmedel, stålull och vim, har jag för mig. Men man får ta det lugnt med stålullen, vill ju inte göra några större repor .

    Marz

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Efter att jag flyttat bilen så demonterades dörrar, bagagelucka o kablage mm ned:
    (Suddig bild)



    Hyfsat tomt här kan man säga :



    Det blir lite trassel att reda ut detta... nog för att det är uppmärkt vad som ska gå vart men det är ju ändå en hel del kablar.



    Håller samtidigt på att renovera ett par 9-5 bromsok från Aero fram och bak, införskaffade mig en 308mm skiva för att kunna svarva av det främre hjulnavet nu när man ändå renoverar fjäderbenen och ska byta hjullager . Lite skillnad blir det nog i bromsverkan iaf!



    Marz

  7. #7
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    trevligt projekt, detta ska ja följa
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #8
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Jag har nu åxå bestämt mig för att ta tag i min 900T -95a som har stått på gården i över ett år.
    Nu blir man ju sugen när du har gjort en sån fin tråd.

    Lycka till

    Mvh Andreas
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av -Konrad-
    trevligt projekt, detta ska ja följa
    Tackar!


    Citat Ursprungligen postat av dino
    Jag har nu åxå bestämt mig för att ta tag i min 900T -95a som har stått på gården i över ett år.
    Nu blir man ju sugen när du har gjort en sån fin tråd.

    Lycka till

    Mvh Andreas
    Tack!
    Trevligt att man kan uppmuntra andra till såna här tokigheter . Själv är jag så sjukt sugen på att köra min NG900.. och ändå är jag väldigt långt bort ifrån målet.. men man jobbar ju som tusan bara för att bli klar någon gång.

    Marz

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Efter att jag hade flyttat till det nya stället så började jag ta bort all asfaltsmatta inne i bilen... oj vilket jobb, men det gick 100 ggr bättre att ta bort den när jag köpte mig en värmepicka . Då var det nästan så att man kunde dra bort mattorna i stora bitar. När jag fått bort detta så började jag rensa underredsmassa.. då bilen stod på pallbockar var detta INTE roligt arbete att ligga under bilen samtidigt som man skulle försöka få bort den här förb****de gummiliknande ytan. Så vad gjorde jag? Jo så här:



    Jag byggde mig en vagga . Och jag är så otroligt glad över den, den har verkligen sparat in många timmar liggandes på golvet och ont i ryggen.

    Bästa sättet att få bort underredsmassa enligt mig? Jo; ett väldigt skarpt stämjärn och gärna en medhjälpare . Så som min bror t.ex.



    Här har vi nästan fått bort all underredsmassa, den enda underredsmassan som är kvar nu är den i hjulhusen... mycket jobbigare att ta bort eftersom hjulhusen såklart inte är plana.



    Som ni ser så finns det en del rost att byta ut mot frisk plåt, det är lite pilligt och tar tid att få plåten "rätt". Jag använder kartong som för att få ut en mall, kartongen går att forma ganska bra efter formerna som finns i karossen.


    Marz

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Spännande, vilket jättejobb! Kommer följas.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Spännande, vilket jättejobb! Kommer följas.
    Tackar , joo jag ångrar mig redan att jag inte fixade en lite fräschare kaross o bygga på hehe. Måste försöka fixa in mig hos en blästerfirma också så jag kan blästra av mesta delen av karossen, men jag håller ju på o byter plåt nu så jag antar att jag får vänta med det tills jag har bytt ut all dålig plåt mot ny.

    Marz

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Har som sagt gjort lite fina urkapningar i golvet där gummipluggarna satt förut, hade rostat ganska ordentligt runt dem, så det var bara att ta o kapa ur tills man nådde frisk plåt igen.. Ser väl lite så där ut, inte helt färdig punktat o så, men man måste ju börja någonstans.



    Här ser man hur det blev underifrån:



    I bilden ovan ser ni också det vackra hålet jag har klippt upp för att kunna montera ur soppapumpen, snyggt? Nej men funktionellt iaf .

    Marz

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Har just nu allvarliga funderingar på bakhjulsdrift, nu när jag ändå har plockat ned hela bilen... Någon som har bilder på en sådan installation och tips?

    Spanar lite på denna tråd, vad går en R25:a på idag? Är R25 och R28 6-växlade?
    http://www.lowbudgetrides.com/forum/vie ... c&start=30

    Tips mottages gärna, ska man sno växlellåda, kardan och bakaxel från en omega? Tips som sagt

    Marz

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Detta ser riktigt trevligt ut du ! Men två frågor, när du skriver bodykit... menar du då ett som kommer göra bilen till ett rymdskepp eller är det något mer diskret, som tex Viggen? Fråga nr två, när du har 2,3T varför inte då "kötta på" med mycket hästar?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    Detta ser riktigt trevligt ut du ! Men två frågor, när du skriver bodykit... menar du då ett som kommer göra bilen till ett rymdskepp eller är det något mer diskret, som tex Viggen? Fråga nr två, när du har 2,3T varför inte då "kötta på" med mycket hästar?
    Tackar .

    Första frågan; Bodykitet kommer vara ett viggenkit men jag kommer förmodligen ta bort dörrlisterna för att få ett mer annorlunda stuk på den, samt också förmodligen lägga igen listerna på kofångarna.. men måste photoshop:a lite med detta för att se hur det kan bli.

    Andra frågan; Eftersom det är så mycket som kommer behöva göras med karossen så kommer "köttningen" komma lite i andra hand, tanken är väl att bygga en bra chassiegrund att stå på, sen när jag väl fått i ordning på den så kan jag nog börja tänka på lite mer HP . Speciellt nu om jag fått in tokiga tankar om RWD .

    Marz

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Första frågan; Bodykitet kommer vara ett viggenkit men jag kommer förmodligen ta bort dörrlisterna för att få ett mer annorlunda stuk på den, samt också förmodligen lägga igen listerna på kofångarna.. men måste photoshop:a lite med detta för att se hur det kan bli.
    Eller så kollar du på min bil, för jag har redan gjort det haha ! Ska även lägga igen "listerna" på fronten & baken under vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Andra frågan; Eftersom det är så mycket som kommer behöva göras med karossen så kommer "köttningen" komma lite i andra hand, tanken är väl att bygga en bra chassiegrund att stå på, sen när jag väl fått i ordning på den så kan jag nog börja tänka på lite mer HP . Speciellt nu om jag fått in tokiga tankar om RWD .
    Låter klokt, kör på det

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Första frågan; Bodykitet kommer vara ett viggenkit men jag kommer förmodligen ta bort dörrlisterna för att få ett mer annorlunda stuk på den, samt också förmodligen lägga igen listerna på kofångarna.. men måste photoshop:a lite med detta för att se hur det kan bli.
    Eller så kollar du på min bil, för jag har redan gjort det haha ! Ska även lägga igen "listerna" på fronten & baken under vintern.

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Andra frågan; Eftersom det är så mycket som kommer behöva göras med karossen så kommer "köttningen" komma lite i andra hand, tanken är väl att bygga en bra chassiegrund att stå på, sen när jag väl fått i ordning på den så kan jag nog börja tänka på lite mer HP . Speciellt nu om jag fått in tokiga tankar om RWD .
    Låter klokt, kör på det

    Hahah faan det var ju din bil jag fick idén ifrån! Jaja det ser ju snyggt ut så jag kopierar dig lite . Ja det blir nog bra detta, ska bara skaffa mig lite info om r25/28 och så.

    Marz

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering / RWD?

    Har idag varit nere och återigen bytt plåt. Har också kollat hur hög avgastunneln/ kardantunneln är. Det verkar som om det borde gå plats en kardan undertill om man tar bort lite av torpedväggen i fram.



    Kollar man på bilden ovan så ser man att den är ganska hög fram till motorrummet, sedan kommer torpedväggen ned lite i vägen med detta borde inte vara allt för svårt att åtgärda.





    Liten "vacker" lagning... Har nu bara ett hål kvar i karossgolvet inne i kupén som ska svetsas igen . Härligt! Sen blir det att byta plåt vid upphängningen av tanken.



    Marz

  20. #20
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Hej!
    Ett tips är att kolla i denna länken:http://www.opelsportclub.com/forums/...ad.php?t=25333
    Då ng900 och Calibra är nära på identiska under till, förutom bakvagnen.
    Det finns ett till RWD projekt på det forumet, även det en Calibra, men med V6 istället.

    //Konrad S
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •