Sidan 10 av 23 FörstaFörsta ... 8910111220 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 459

Ämne: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

  1. #181
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Ser fram mot en utröflig redovisning på den där plasmaskäraren, var precis lagom pris ju!

  2. #182
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    nu har jag läst igenom hela tråden och måste säga att man blir lite sugen på att nån gång sätta kapen i bilen

    grymt jobb du gör

  3. #183
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    nu har jag läst igenom hela tråden och måste säga att man blir lite sugen på att nån gång sätta kapen i bilen

    grymt jobb du gör
    Tackar!

    Ja tänk igenom det först bara .


    Citat Ursprungligen postat av N.Juvakka
    Alltid kul med lite manliga verktyg
    Verktyg är bra att ha saker .

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Ser fram mot en utröflig redovisning på den där plasmaskäraren, var precis lagom pris ju!
    Plasmaskäraren då:
    + Supersnabb frakt från tyskriket.
    + Alla delar med som skulle vara med + OBS + reservdelar till handtaget, förslitningsdelar, som inte var med i specen / innehållsförteckningen. Tummen upp!
    + Lätt att montera.
    + Inga onödiga detaljer som kan gå sönder, robust, plåtskal.
    + Skär som tusan, man får vara snabb på handen med bilplåt eftersom den bränner igenom så snabbt och tappar kontakten även fast man har så låg amp som det går.
    + Ger fint snitt, men man ska nog gärna använda något stöd för själva skär-nippeln så det blir rakt, blir gärna lite vingligt annars. Linjal t.ex.
    + Ställbar "efterkylning" vid skärning, 2 sec eller 5 sec.
    + Reglage för ställning av lufttrycket ingår.
    + Har testat svartplåt och alu, funkar mycket bra.

    +- Svår att få att tända innan man fått in "tekniken".
    +- 220V

    - Något kort jordkabel.
    - Lite väl utsatt lufttrycksregulator i "bak" på maskinen.



    Test cut:



    Resultat:



    Bäst blev kanten som jag kunde ta stöd för:





    Dagens arbete:

    Snart är jag där!!





    Bara slutmodifieringen kvar nu, tar i längst bak, så det blir nog lite ingrepp med plasmaskäraren här.



    Ni ser det i hörnet på bilden ovan.

    Marz

  4. #184
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    grymt, jag har trott att man var tvungen att ha bar metall för att kunna använda en plasmaskärare?

  5. #185
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    grymt, jag har trott att man var tvungen att ha bar metall för att kunna använda en plasmaskärare?
    Nope . Test-skar på en gammal del från Opelbaken som hade fullt med underredsmassa på sig, det enda jag behövde göra var att skrapa upp ett litet märke så att plasman kunde få "startkontakt", sen var dte bara att köra . Genom metall, underredsmassa, lack och ... sånt där fog material ... kommer inte på vad det heter just nu. Vitt.

    Funkade perfekt iaf .

    Marz

  6. #186
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 689
    Medlem#
    7660

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Den där rackaren såg ju smidig ut, lite lättare att komma åt på ställen där inte vinkelslipen får plats säg?

    För övrigt ser det ju ut att bli dags för opeldelen att bli ett med sin svenska motsvarighet, strongt jobbat
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  7. #187
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Det är projektet är så sjukt (på ett bra sätt) !

    När siktar du på att vara klar & har du kommit på bättre tankar om effekten!?

  8. #188
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    fy fan vilken smidig pryl!

    sjukt imponerande arbete med, kommer ju bli döcoolt när det blir klart.
    inte 100% men har du kollat på o regga den?

  9. #189
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Schwartz
    Den där rackaren såg ju smidig ut, lite lättare att komma åt på ställen där inte vinkelslipen får plats säg?

    För övrigt ser det ju ut att bli dags för opeldelen att bli ett med sin svenska motsvarighet, strongt jobbat
    Det är den definitivt! Hade problem med en mutter igår som inte ville släppa runt en bult, på ett ställe som jag inte kom åt på.. jag tog plasmaskäraren och vred på lite mer kräm..(inte för att det behövdes egentligen).. och skar ett + eller x, vilket man vill, skar igenom bult och mutter hur lätt som helst och sen var det bara att plocka bort.

    Ja det kommer nog ske nu så fort jag får upp opelbaken i rätt höjd . Den sitter ganska ordentligt fast redan nu så nu tar jag nog inte bort den (får nog inte bort den) . Sen kan man ju fråga sihg hur många gånger jag kommer att ängra att jag "inte gjorde detta" innan jag satte det den. Men nu kör vi!

    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    Det är projektet är så sjukt (på ett bra sätt) !

    När siktar du på att vara klar & har du kommit på bättre tankar om effekten!?
    Hahah ja det är sjukt x) men kul är det!

    Karossen ska vara rostlagad o klar i sommar hoppas jag på, effekten blir nog 300 hk då jag inte vet hur mycket f-lådan tål riktigt. Ska jag ha mer får jag nog förstärka mer, fokus ligger just nu fortfarande på att få den i drift . Men sen så kan det ju bli uppdate på det med.

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    fy fan vilken smidig pryl!

    sjukt imponerande arbete med, kommer ju bli döcoolt när det blir klart.
    inte 100% men har du kollat på o regga den?
    Ja riktigt smidig! Väger 3-4 kg.

    Tack, kommer bli nice . Japp bilen ska reggas igen, ska boka byggbesiktning längre fram .

    Marz

  10. #190
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 944

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Snyggt jobbat!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  11. #191
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Riktigt häftigt, ser bra ut!

    Jag håller inte riktigt med shibban, gör som du säger och sikta på ett moderat trim typ steg 3, tills drivlina osv fungerar klanderfritt! 250hk-300hk räcker bra långt!

  12. #192
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    586
    Medlem#
    5788

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Projekt Secret ..

  13. #193
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    F-lådan?

  14. #194
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 529

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    F-lådan?
    F28 antar jag..

    Grymt projekt för övrigt, det följs med spänning!
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  15. #195
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    586
    Medlem#
    5788

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    F-lådan?
    Fördelningslådan= den som skickar kraften till bakhjulen.
    Projekt Secret ..

  16. #196
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Snyggt jobbat!
    Tackar! Börjar brännas nu

    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Riktigt häftigt, ser bra ut!

    Jag håller inte riktigt med shibban, gör som du säger och sikta på ett moderat trim typ steg 3, tills drivlina osv fungerar klanderfritt! 250hk-300hk räcker bra långt!
    Ja vill ju kunna köra o testa lite innan jag river ned för mer hk .

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger
    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    F-lådan?
    F28 antar jag..

    Grymt projekt för övrigt, det följs med spänning!
    Tackar .

    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Citat Ursprungligen postat av ShiBBan
    F-lådan?
    Fördelningslådan= den som skickar kraften till bakhjulen.
    Stämmer precis det!

    Marz

  17. #197
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Mycket imponerande bygge. Kollar forumet "lite" oftare än vanligt för att kolla hur det går för dig.
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  18. #198
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av mattias claesson
    Mycket imponerande bygge. Kollar forumet "lite" oftare än vanligt för att kolla hur det går för dig.
    Tackar! . Hoppas på att det blir lite byggt nu i helgen!

    Marz

  19. #199
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Idag har det ÄNTLIGEN blivit lite byggt med bilen igen .

    Funderar på att bli plåtslagare:





    Men förstod ganska snart att det var mycket svårt att få det rätt och bli bra, så:



    Jag kapade ut ett större hål. (kommer punkta ihjäl mig )

    Var dock lite för aggressiv med plasmaskäraren :P. Den skär väldigt bra och fungerar utmärkt nu när man fått in snittsen med den .



    Sen började uppbyggnaden av hålet, lite pussel kommer det bli.







    Inga snygga svetsar den här gången heller men de ska slipas ned... och punktas liiiiite till...
    Men nu är min gas slut . Funderar på att dags hyra en stor flaska Argon och sedan fylla över till mina andra två flaskor på 20L och 5L.

    Så detta är vad som hänt idag, fick inspirationen tillbaka när jag igår satt och kollade på:

    http://www.youtube.com/watch?v=mIlCVHAEQ2A
    viewtopic.php?f=18&t=317690

    Lite kul att de säger att NG900 har kardantunnel, vi får väl se om den fungerar som det .

    Marz

  20. #200

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Kul att se att det går framåt!
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •