Ser fram mot en utröflig redovisning på den där plasmaskäraren, var precis lagom pris ju!
Ser fram mot en utröflig redovisning på den där plasmaskäraren, var precis lagom pris ju!
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
nu har jag läst igenom hela tråden och måste säga att man blir lite sugen på att nån gång sätta kapen i bilen
grymt jobb du gör
Tackar!Ursprungligen postat av zimm
Ja tänk igenom det först bara .
Verktyg är bra att ha saker .Ursprungligen postat av N.Juvakka
Plasmaskäraren då:Ursprungligen postat av M.Broberg
+ Supersnabb frakt från tyskriket.
+ Alla delar med som skulle vara med + OBS + reservdelar till handtaget, förslitningsdelar, som inte var med i specen / innehållsförteckningen. Tummen upp!
+ Lätt att montera.
+ Inga onödiga detaljer som kan gå sönder, robust, plåtskal.
+ Skär som tusan, man får vara snabb på handen med bilplåt eftersom den bränner igenom så snabbt och tappar kontakten även fast man har så låg amp som det går.
+ Ger fint snitt, men man ska nog gärna använda något stöd för själva skär-nippeln så det blir rakt, blir gärna lite vingligt annars. Linjal t.ex.
+ Ställbar "efterkylning" vid skärning, 2 sec eller 5 sec.
+ Reglage för ställning av lufttrycket ingår.
+ Har testat svartplåt och alu, funkar mycket bra.
+- Svår att få att tända innan man fått in "tekniken".
+- 220V
- Något kort jordkabel.
- Lite väl utsatt lufttrycksregulator i "bak" på maskinen.
Test cut:
Resultat:
Bäst blev kanten som jag kunde ta stöd för:
Dagens arbete:
Snart är jag där!!
Bara slutmodifieringen kvar nu, tar i längst bak, så det blir nog lite ingrepp med plasmaskäraren här.
Ni ser det i hörnet på bilden ovan.
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
grymt, jag har trott att man var tvungen att ha bar metall för att kunna använda en plasmaskärare?
Nope . Test-skar på en gammal del från Opelbaken som hade fullt med underredsmassa på sig, det enda jag behövde göra var att skrapa upp ett litet märke så att plasman kunde få "startkontakt", sen var dte bara att köra . Genom metall, underredsmassa, lack och ... sånt där fog material ... kommer inte på vad det heter just nu. Vitt.Ursprungligen postat av zimm
Funkade perfekt iaf .
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Den där rackaren såg ju smidig ut, lite lättare att komma åt på ställen där inte vinkelslipen får plats säg?
För övrigt ser det ju ut att bli dags för opeldelen att bli ett med sin svenska motsvarighet, strongt jobbat
Det är projektet är så sjukt (på ett bra sätt) !
När siktar du på att vara klar & har du kommit på bättre tankar om effekten!?
fy fan vilken smidig pryl!
sjukt imponerande arbete med, kommer ju bli döcoolt när det blir klart.
inte 100% men har du kollat på o regga den?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Det är den definitivt! Hade problem med en mutter igår som inte ville släppa runt en bult, på ett ställe som jag inte kom åt på.. jag tog plasmaskäraren och vred på lite mer kräm..(inte för att det behövdes egentligen).. och skar ett + eller x, vilket man vill, skar igenom bult och mutter hur lätt som helst och sen var det bara att plocka bort.Ursprungligen postat av Schwartz
Ja det kommer nog ske nu så fort jag får upp opelbaken i rätt höjd . Den sitter ganska ordentligt fast redan nu så nu tar jag nog inte bort den (får nog inte bort den) . Sen kan man ju fråga sihg hur många gånger jag kommer att ängra att jag "inte gjorde detta" innan jag satte det den. Men nu kör vi!
Hahah ja det är sjukt x) men kul är det!Ursprungligen postat av ShiBBan
Karossen ska vara rostlagad o klar i sommar hoppas jag på, effekten blir nog 300 hk då jag inte vet hur mycket f-lådan tål riktigt. Ska jag ha mer får jag nog förstärka mer, fokus ligger just nu fortfarande på att få den i drift . Men sen så kan det ju bli uppdate på det med.
Ja riktigt smidig! Väger 3-4 kg.Ursprungligen postat av M.Broberg
Tack, kommer bli nice . Japp bilen ska reggas igen, ska boka byggbesiktning längre fram .
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Snyggt jobbat!
Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.
Riktigt häftigt, ser bra ut!
Jag håller inte riktigt med shibban, gör som du säger och sikta på ett moderat trim typ steg 3, tills drivlina osv fungerar klanderfritt! 250hk-300hk räcker bra långt!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Projekt Secret ..
F-lådan?
F28 antar jag..Ursprungligen postat av ShiBBan
Grymt projekt för övrigt, det följs med spänning!
Fördelningslådan= den som skickar kraften till bakhjulen.Ursprungligen postat av ShiBBan
Projekt Secret ..
Tackar! Börjar brännas nuUrsprungligen postat av Mats 2720
Ja vill ju kunna köra o testa lite innan jag river ned för mer hk .Ursprungligen postat av Eindpeng
Tackar .Ursprungligen postat av MrDanger
Stämmer precis det!Ursprungligen postat av Dunken
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Mycket imponerande bygge. Kollar forumet "lite" oftare än vanligt för att kolla hur det går för dig.
9-3 Aero 02
9-5 Aero 06
Tackar! . Hoppas på att det blir lite byggt nu i helgen!Ursprungligen postat av mattias claesson
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Idag har det ÄNTLIGEN blivit lite byggt med bilen igen .
Funderar på att bli plåtslagare:
Men förstod ganska snart att det var mycket svårt att få det rätt och bli bra, så:
Jag kapade ut ett större hål. (kommer punkta ihjäl mig )
Var dock lite för aggressiv med plasmaskäraren :P. Den skär väldigt bra och fungerar utmärkt nu när man fått in snittsen med den .
Sen började uppbyggnaden av hålet, lite pussel kommer det bli.
Inga snygga svetsar den här gången heller men de ska slipas ned... och punktas liiiiite till...
Men nu är min gas slut . Funderar på att dags hyra en stor flaska Argon och sedan fylla över till mina andra två flaskor på 20L och 5L.
Så detta är vad som hänt idag, fick inspirationen tillbaka när jag igår satt och kollade på:
http://www.youtube.com/watch?v=mIlCVHAEQ2A
viewtopic.php?f=18&t=317690
Lite kul att de säger att NG900 har kardantunnel, vi får väl se om den fungerar som det .
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Kul att se att det går framåt!
Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original
"Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."