Sidan 5 av 23 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 459

Ämne: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

  1. #81
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av N.Juvakka
    Tror ändå man ska akta sig för att kapa i själva karossen och hålla sig till golvet, annars står man väl kanske där med skägget i brevlådan när bakluckan inte går att passa in bra Menar den gröna linjen då, en del av bakstammen syns ju, så den vill man ha snygg men om golvet inte blir perfekt så kan man gömma det med en matta.
    Ja det är den gröna linjen som är lurig eftersom golvet från Opeln sitter högre upp.. Men jag tror jag får kapa bit för bit av golvet för att få det att passa in så bra som möjligt. Golvet kommer komma upp nästan 10cm när det är klart. Det ska bli en intressant operation, måste skaffa mig lite stål för att staga upp karossen innan jag kapar. Vad kommer jag behöva för något? fyrkantsrör? 30x30x3?

    Marz

  2. #82
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Tja, några jättegrejer behövs ju knappast så det ska nog räcka gissar jag

    Golvet blir ju svårare om man måste kapa upp bakstammen, men det kanske går att göra efter man har svetsat dit nya golvet? För att undvika att kapa för mycket dårå, man kan ju aldrig vara för försiktig.
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  3. #83
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Vart o fixat till kanterna på Opelbaken lite idag, hann dock inte klart helt.

    Borrar ur punktsvetsarna, körde rakt igenom då det inte spelar så stor roll på detta stället:


    Ibland är man glad över "de där jädra glasögonen!":


    Resultat:


    Blev en rak o fin kant, väldigt tidskrävande tyvärr...



    Kapningen kommer ligga här på båda karosseridelarna:



    Det var allt för idag, hann som sagt inte mer .
    Kommer fortsätta med att kapa upp Opelkarossen tills jag får den så som jag vill ha den, sen kommer jag börja mäta o fundera

    Marz

  4. #84
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av N.Juvakka
    Tja, några jättegrejer behövs ju knappast så det ska nog räcka gissar jag

    Golvet blir ju svårare om man måste kapa upp bakstammen, men det kanske går att göra efter man har svetsat dit nya golvet? För att undvika att kapa för mycket dårå, man kan ju aldrig vara för försiktig.
    Ska börja med att kapa ur själva golvet så mycket som det går, samt skärmarna innan jag kapar några balkar, kommer kräva mycket tanke innan detta är klart

    Marz

  5. #85
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Riktigt kul att följa detta bygge som många snackat om att det skulle vara häftigt eftersom bilarna är så pass lika.

    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  6. #86
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Marz

    Ska börja med att kapa ur själva golvet så mycket som det går, samt skärmarna innan jag kapar några balkar, kommer kräva mycket tanke innan detta är klart

    Marz

    Tankar är ju gratis, var glad så länge det räcker
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  7. #87
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Riktigt kul att följa detta bygge som många snackat om att det skulle vara häftigt eftersom bilarna är så pass lika.

    Tackar! Uppskattar verkligen att ni följer min tråd, det är en motivationshöjare .

    Citat Ursprungligen postat av N.Juvakka
    Citat Ursprungligen postat av Marz

    Ska börja med att kapa ur själva golvet så mycket som det går, samt skärmarna innan jag kapar några balkar, kommer kräva mycket tanke innan detta är klart

    Marz

    Tankar är ju gratis, var glad så länge det räcker
    Jo då, jag har många tankar, man bara önskar att man hade mer tid .


    Btw, det är ingen som har en uttjänt ventilerad bromsskiva bak (300mm) från en 9-5 Aero som ni skulle kunna tänka er att sälja/skänka mig? Är ju lite annorlunda bromsskivor i bak på Calibran så måste modifiera lite då jag har införskaffat och renoverat bakbromsarna samt bygel från en 9-5 Aero 02->. Innan jag går o köper mig nya så tänkte jag att det kanske är någon här som har en gammal skiva liggande, så slipper jag testa och modda med nya skivor .

    Marz

  8. #88
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Marz


    Btw, det är ingen som har en uttjänt ventilerad bromsskiva bak (300mm) från en 9-5 Aero som ni skulle kunna tänka er att sälja/skänka mig? Är ju lite annorlunda bromsskivor i bak på Calibran så måste modifiera lite då jag har införskaffat och renoverat bakbromsarna samt bygel från en 9-5 Aero 02->. Innan jag går o köper mig nya så tänkte jag att det kanske är någon här som har en gammal skiva liggande, så slipper jag testa och modda med nya skivor .

    Marz
    Är i startgroparna för skivbyte på min Aero, har dock inte införskaffat nya grejer än men behöver du fortfarande när jag byter så har jag över.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  9. #89
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av therm
    Citat Ursprungligen postat av Marz


    Btw, det är ingen som har en uttjänt ventilerad bromsskiva bak (300mm) från en 9-5 Aero som ni skulle kunna tänka er att sälja/skänka mig? Är ju lite annorlunda bromsskivor i bak på Calibran så måste modifiera lite då jag har införskaffat och renoverat bakbromsarna samt bygel från en 9-5 Aero 02->. Innan jag går o köper mig nya så tänkte jag att det kanske är någon här som har en gammal skiva liggande, så slipper jag testa och modda med nya skivor .

    Marz
    Är i startgroparna för skivbyte på min Aero, har dock inte införskaffat nya grejer än men behöver du fortfarande när jag byter så har jag över.
    Tackar! Det är ingen brådska för min del så säg gärna till sen när du har bytt, har ju lite annat att göra under tiden om man säger så .

    Marz

  10. #90
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Fortsatte idag med att rensa metall runt Opelbakdelen samt kapade lite i 900an, hann vänstersidan idag:

    Start:


    Tagit bort "stöttorna" har dock sparat dem så jag kan staga upp karossen med dem sen igen.


    Klart:


    Om jag har tänkt rätt här så ska Opelskärmarna passa rakt på 900 skärmarna för att punktas fast igen, när jag alltså sätter in hela Opelbaken så klart.

    Kommer göra samma sak med andra sidan, sen ska jag fortsätta kapa bort karosseriplåt för att komma ned till de bärande balkarna.

    Några tankar, funderingar, förslag?

    Marz

  11. #91
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Jupp, stötdämparfästet. Kolla så att de sitter på samma ställen mellan saab/opel om du nu inte sätter tillbaka saabens, fattade det som du tänkte så, deras infästning medger inte mycket rörelse i bilens breddled innan något spricker
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  12. #92
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av N.Juvakka
    Jupp, stötdämparfästet. Kolla så att de sitter på samma ställen mellan saab/opel om du nu inte sätter tillbaka saabens, fattade det som du tänkte så, deras infästning medger inte mycket rörelse i bilens breddled innan något spricker
    Oki, ja stötdämparfästet sitter kvar i Opelbaken så det kommer sitta på rätt plats, dock vet jag inte om det kommer sitta på samma plats som saab stötdämparfästet gör, men det kommer ju stämma mot bakaxeln/vagnen. Kan knappt bärga mig tills jag får dit bakvagn och framvagn så man kan ställa ned bilden på golvet för att modda för kardanen och växellåda osv men det är ett tag kvar tills dess.. Lite nervig inför at sätta kapen i balkarna sen

    Marz

  13. #93
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Har du kollat om innerskärmarna på Saaben och Opeln har samma form - annars kan det bli lite kärvt att få ihop delarna...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  14. #94
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Har du kollat om innerskärmarna på Saaben och Opeln har samma form - annars kan det bli lite kärvt att få ihop delarna...
    Här kommer svar på din fråga

    Den bortkapade Saab högerskärmen ovanför Opelns högerskärm:



    De är iaf väldigt lika.


    Har nu idag som sagt kapat bort höger bakskärm.


    Kan ju säga att metallen som sitter vid påfyllnadsröret var väldigt mjuk :P.



    Hyfsat tomt:




    Nu väntar jag på rör för att staga. Om ni vill får ni gärna sno en bild från mig och rita in var ni tycker jag ska staga upp.

    Marz

  15. #95
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Nice att det passar, bara resten kvar nu


    By npaj at 2011-09-22

    Såhär skulle jag ha gjort, de sneda går nedifrån b-stolpen och upp till toppen av c-stolpen, borde ge mest plats att jobba på där bak.
    Den raka är jag osäker på om behövs, hamnar ju lite ivägen, men om bilen står still som den står tills du har svetsat i det nya, alltså inte jobbar dig med domkraft o pallbockar så borde den ju inte behövas. Kanske nån annan som har en bättre teori
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  16. #96
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av N.Juvakka
    Nice att det passar, bara resten kvar nu


    By npaj at 2011-09-22

    Såhär skulle jag ha gjort, de sneda går nedifrån b-stolpen och upp till toppen av c-stolpen, borde ge mest plats att jobba på där bak.
    Den raka är jag osäker på om behövs, hamnar ju lite ivägen, men om bilen står still som den står tills du har svetsat i det nya, alltså inte jobbar dig med domkraft o pallbockar så borde den ju inte behövas. Kanske nån annan som har en bättre teori
    Tackar för tipset! . Tror jag kommer använda mig av ddet bakre stödet också då jag måste ha in Opelbakvagnen underifrån och kan därför vara tvungen att höja eller sänka bilen . Spännande!! Snart så

    Marz

  17. #97
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Har inte dött, väntar bara på material till stöttorna, som jag får imorn . Helgen har tillbringats med att hjälpa en vän med att schakta bort jord, gräs och lera för att bygga en paddock (ridbana på svenska ). Gick ganska smidigt med en mini-lastare . Imorn vänder jag blicken mot andra hästkrafter.

    Måste kolla med en SFRO-kontaktman om vad de tycker angående min skarvning av karossen också. Någon som vet vad de kan tänkas ha invändningar på?

    Marz

  18. #98
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Uppdate!

    Har hållit på med att sätta stöttor undertiden forumet har legat nere:



    Här är krysstöttorna på plats:



    Bakre stöttan på plats:



    Tur att man kan TIG:a lite iaf , får vi se om det håller:



    Nu är det snart dags att sätta kapen i karossen, börjar med att kapa bort tunnplåten. Några sista rådgivande ord?

    Marz

  19. #99
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Inte från mig iaf, men ser fram emot nästa update
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  20. #100
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av N.Juvakka
    Inte från mig iaf, men ser fram emot nästa update
    Den kommer lita på mig . Då blir det vinkelslipen / tigersågen nästa gubbar och (om det finns några som läser min tråd) gummor!

    Längtar till helgen!

    Marz

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •