Sidan 2 av 24 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 465

Ämne: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    586

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av -Konrad-
    Hej!
    Ett tips är att kolla i denna länken:http://www.opelsportclub.com/forums/...ad.php?t=25333
    Då ng900 och Calibra är nära på identiska under till, förutom bakvagnen.
    Det finns ett till RWD projekt på det forumet, även det en Calibra, men med V6 istället.

    //Konrad S
    Jag tackar och bockar! Det är precis såna här tips jag letar efter

    Det är ingen som har en R25/R28 växellåda liggandes hemma i onödan? . Vad ska jag använda mig av för delar till drivningen ibak tro. Funderar på att sno hela drivlinan från en Opel Omega och modifiera till att passa NG900:an. Förresten, är det någon som har sfro:s nya bygghandbok till salu?

    Marz

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    586

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Har hittat en Opel Omega 2,5 V6 CD -95 som jag kan få köpa, men är det någon som har en aning om vad det sitter för låda i den och om den fungerar att använda?

    Marz

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Hahah faan det var ju din bil jag fick idén ifrån! Jaja det ser ju snyggt ut så jag kopierar dig lite
    Haha fy fan vad ruttet att kopiera, kom på eget :P

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    586

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Då har man varit och köpt sig framskärmar , skulle köpt fyra dörrar också som var i bra skick med "lite" ytrost på.. Tyvärr så var mina gamla dörrar i bättre skick än dessa, hehe värt att fixa släp bara för att hämta ett par framskärmar, men fick de iaf billigt + en singeltorkare som är bolt on .

    Angående RWD så kommer jag inte fortsätta med den idén, det kommer ist bli AWD/ 4x4 . Håller just nu på att söka F28, f-låda, hydraulik och bakaxel från Calibra som ska monteras i NG900 chassiet. Spännande ska det bli!

    Annars så har det inte hänt så mycket i garaget då det varit 25-30 grader varmt o sol, lite dumt att stå inne o meka då .

    Håller dock på att fundera på hur jag ska få upp bakaxeln att passa mot 900 chassiet.. Ska man göra nya fästen själv eller sno en Calibras bak?

    Marz

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    586

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Kunde inte hålla mig från garaget idag ändå, läste lite andra projekt trådar här på forumet och blev mycket sugen för att komma vidare med bilen någon gång, och nu på kvällen är det ju svalt och skönt. Tur att man inte är precis inne i ett tätbebyggt område när man drar igång och vinkelslipar kl.23:00

    Här är den sista lagningen utav själva golvet i kupén:



    Ska självklart slipa ned alla punkterna men tar det samtidigt på alla ställen sen...

    Tyckte att jag hade lite lite hål i karossen redan så gjorde mig ett nytt, större :P.


    Gjorde en ungefärlig ersättningsplåt:


    Blev lite bankande och mixtrande innan den passade något så när.. Utvecklade en ny svetsmetod idag; körde MAG samtidigt som jag la till material med en TIG "pinne" (vad kallas de? Det är ju ingen pinne och ingen tråd..? ) Men bra fungerade det iaf, underlättade så att det inte brände igenom lika lätt samt att man kunde lägga på mer material när man själv ville. Hade funderingar på att TIGa hela denna plåten men blir punktning iaf. (Är inte färdigpunktat på bilden)



    Men reservhjulet verkade iaf trivas



    Jag har nu förmodligen gjort klart lite mer än 50% av rostlagningen (önskar jag iaf, hoppas, hoppas), det som är kvar är; trösklar, "tankarmatur-nedgång" där tanklocket sitter, A-stolpar, lite av golv och hjulhus H-B, akvarium/torpedvägg.

    Bonusbild på mitt inköp:



    God natt!

    Marz

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    586

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Då jag kände för att göra lite annat än att laga rost så tog jag mig an att fixa motorn lite och börja plocka över delar mm.

    Fick först plocka iordning lite i garaget så man fick lite plats. Väldigt bra när man kan ställa bilen emot en vägg så här:



    Man får en godkänd yta på att arbeta på, iaf om man ska hålla på med motorer.



    Här är motorn som sen ska i bilen tillslut:



    Har lite problem då turbon kommer ifrån en 9000, så jag fick vrida kärnan lite för att få det att passa. Lite knepigt men det gick. Nästa problem är att fixa till insuget till 9000 turbon då det inte sitter skruvat i turbon som det gjorde på NG900an. Får nog köra på någon silikonslang.


    Härnäst så väntar jag nu på F28 med spakställ, f-låda med 180nm visco, kardan, hydraulsystem för att styra f-lådan, diffklump och komplett bakaxel från en Calibra Borde dyka upp i slutet av nästa vecka hoppas jag på . Undertiden så har jag ju lite rost att åtgärda...

    Marz

  7. #27
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Vilket jobb! Spännande läsning, skall bli intressant med fythjulsdriften! Har själv haft väldigt ytliga funderingar (snarare drömmar) om att göra den manövern. I ett senare liv kanske det blir av?

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 951

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Bra att du valde 4wd isft rwd - tror du hade tröttnat på att försöka få ihop en framvagn som passar ihop med en längsmonterad motor i en ng900.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    586

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Vilket jobb! Spännande läsning, skall bli intressant med fythjulsdriften! Har själv haft väldigt ytliga funderingar (snarare drömmar) om att göra den manövern. I ett senare liv kanske det blir av?
    Tackar! Försöker komma förbi rost-fasen, den är ju inte så intressant att skriva om, det är ju sen när man får börja plocka ihop / modda bilen som jag verkligen längtar till .

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Bra att du valde 4wd isft rwd - tror du hade tröttnat på att försöka få ihop en framvagn som passar ihop med en längsmonterad motor i en ng900.
    Ja jag kände det att när det nu finns en låda som faktiskt passar utan några "större" modifikationer så är det ju bättre. Ska dock bli intresant att bygga om bakvagnen till Calibrans..

    Måste också läsa lite vad som gäller vid ombesiktningen och ombyggnaden, varför ska de göra allt så trassligt? Kan mann inte bara få bygga o vara glad?

    Marz

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 951

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Har du skaffat Bygghandboken ännu? Om inte - gör det! Kontakta även din närmaste SFRO-besiktningsman och använd honom som bollplank under bygget så kommer det inte att bli några problem.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    586

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Har du skaffat Bygghandboken ännu? Om inte - gör det! Kontakta även din närmaste SFRO-besiktningsman och använd honom som bollplank under bygget så kommer det inte att bli några problem.
    Boken är inplannerad i nästa löning . Vill ju inte bygga fel från början.


    Fick idag reda på att min lilla pall skickas imorgon!



    Vill passa på att tacka Henrik aka "v4se" på http://www.opelsportclub.com/forums/index.php som har hjälpt mig få tag i delar, information om 4x4 drivningen samt kontakt med andra personer som pysslar med detta.

    Marz

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    586

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    I väntan på min pall så fortsatte motorbygget . Tog bort värmeplattorna som jag redan trodde var borttagna. Så kan nog spridarna flöda lite bättre.



    Någon som vet vad det är för konstiga spridar-packningar som Speedparts skickar? 8 st givetvis, men 4 av dem är så tjocka så jag varken fick in dem i spridarbryggan eller i insugsportarna? Konstigt..





    Marz

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    586

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Och idag så fick jag äntligen min lilla lätta pall .



    Bakaxeln var TUNG, en hyfsat spinkig kille vs komplett Calibra bakaxel med diff.... och jag vann! Men jädrar vad kämpigt det var att få in den i bagaget utan att repa 9-5an.



    Åhåå 6-växlat var det här



    Kass mobilkamera men ni fattar



    Styrning och hydraulstyrning för 4x4-driften.



    Ordentligt lastad



    Så nu är det dags att få klart motorn så man kan börja riva ned ovanstående delar för rengöring (blästring i vissa fall) och lackering. SEN blir det bygga .

    Marz

  14. #34
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 951

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Vänta med att blästra och lackera tills du byggt om karossen för bakhjulsdrift - du lär nog behöva lyfta dit grejorna mer än en gång . Trist att repa de nylackade delarna under inprovningen. Jag hade nöjt mig med avfettning i steg 1.

    Försök få tag på plåten från en skrotad Calibra och passa in den i din kaross så slipper du uppfinna hjulet igen.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    586

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Vänta med att blästra och lackera tills du byggt om karossen för bakhjulsdrift - du lär nog behöva lyfta dit grejorna mer än en gång . Trist att repa de nylackade delarna under inprovningen. Jag hade nöjt mig med avfettning i steg 1.

    Försök få tag på plåten från en skrotad Calibra och passa in den i din kaross så slipper du uppfinna hjulet igen.
    Självkart . Ska först montera ned bakaxeln i delar så man faktiskt kan orka lyfta den mot karossen .

    Mätte dock lite mot NG900:ans olika fästen osv och det verkade stämma en hel del.., ska först se hur mycket jag behöver göra om för att få det att passa innan jag köper en Calibra bak.

    Spännande!

    Marz

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 244
    Medlem#
    7499

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Finns det några fyrhjulsdrivna ng900 idag?

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    586

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Finns det några fyrhjulsdrivna ng900 idag?
    Vet faktiskt inte, har iaf inte sett någon, varken IRL eller på nätet.

    Vore lite kul om man var först

    Marz

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    586

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Över 800 visningar idag! Kul att folk märker av en iaf .

    Ikväll var det dags för lite natt-mek för att få klart motorn, vilket nästan också blev gjort.

    På med lite slangar och spjället:



    Sen råkade jag ut för något mindre kul....



    Råkade dra av vattentempgivaren x(. Och den gick av när jag skulle skruva ut den (!?!?), hade precis skruvat in den och hade missat en bricka.. Nå ja, köpa nytt!


    Kunde ju iaf fortskrida med mitt arbete:





    Lite kablage.. Det är pilligare än vad man tror / vad det ser ut, med alla kontakter o kablar:




    Nu till det kluriga..



    Den uppmärksamme märker minst två saker på ovanstående bild som inte stämmer...

    Kan ni gissa vad?

    Jo som synes så fattas ett generatorfäste/ kombinerad drivaxel fäste OCH så är oljetråget inte rent

    Problem nr.1: Jag har nu en fördelarlåda som ska få plats här, där ordinarie drivaxel går från vxllådan ut till "kanten" på motorn. Med andra ord.. så kommer det vara problem med att få det generatorfästet på något bra sätt OCH... då har jag inget fäste till att stödja upp f-lådan med... Detta måste jag fixa på något sätt..

    Problem nr.2: Oljetråget är skitigt pga att jag trodde 9000 hade likadant oljetråg som NG900, så har tvättat 9000:ens oljetråg så att det nästan glänser, helt i onödan . Men NG900:ans ska nog få att få rent det med sen .

    Problem nr.3:



    Här ligger ordinarie drivaxel bredvid f-lådan som är ihopkopplad med F28:an.. Drivaxeln ligger på ungefär samma längd som om den skulle vara monterad i axelutgången. Problemet som ni ser är att det skiljer lite mer än 10cm på var drivaxeln till fjäderbenet ska på...... . Nu är frågan vad ska jag hitta på här.. går det att förlänga en drivaxel?

    Marz

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 687

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Finns det några fyrhjulsdrivna ng900 idag?
    EXD har väl en, iaf hade. Han kanske har sålt? Men vad jag kommer ihåg så var det ett liknande koncept på det som Marz tänker köra på.
    Hur som, ballt bygge! Har funderat på nåt liknande själv, men jag köpte fabriksbyggd XWD istället
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  20. #40
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: NG900 -95 2.0T -> 2.3T + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Finns det några fyrhjulsdrivna ng900 idag?
    EXD har väl en, iaf hade. Han kanske har sålt? Men vad jag kommer ihåg så var det ett liknande koncept på det som Marz tänker köra på.
    Hur som, ballt bygge! Har funderat på nåt liknande själv, men jag köpte fabriksbyggd XWD istället
    Den är inte 4wd, men planen finns/fanns, liksom de flesta delar, dock är den bilen fortfarande FWD.

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •