Sidan 23 av 23 FörstaFörsta ... 13212223
Resultat 441 till 459 av 459

Ämne: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

  1. #441
    Måste skriva och höra mig för hur de går med bygget? Sitter och planerar i mitt huvud, nå liknande projekt (långt ifrån att ha en rondell i min hand)☺
    våga hata krom.....
    http://www.garaget.org/nossnarf

  2. #442
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    626
    Bygget står lite still tyvärr, det är all rostlagning som har tagit musten ur mig.. Men som jag får höra, det är ingen som tar jobbet ifrån mig, så kommer troligen göra ryck ibland . Har inte lagt ned det iaf! Funderar på om jag ska försöka byta bort min f-låda till en med stållameller så jag slipper ha någon styrning av 4x4 driften dock. Skulle nog underlätta en hel del.

    Ett tips är att börja på en kaross som har så lite rost som möjligt .

    Marz

  3. #443
    Roligt att bygget inte är nerlagt, tråkit med rost. okej, har en 9-3 -00 aero som "verkar" inte vara så mycke rost på Är på jakt efter en hel calibra 4x4 för att använda som donatorbil. vad är det som krånglar till det med 4x4 styrningen, elektriskt eller?
    våga hata krom.....
    http://www.garaget.org/nossnarf

  4. #444
    Har börjat med mitt bygge.
    Beställde ett lås kitt till f-lådan från england, men när jag skulle montera det så upptäckte jag att det redan satt ett kitt där, som förra ägaren hade monterat.
    Om de är det du är efter så har jag ett till salu, har inte bestämt mig vilket jag ska använda, dom ser lite olika ut.
    De jag beställde är 5 lösa ringar och det som satt redan där är typ 7 ringar som är svetsade så dom sitter ihop med varandra.
    Är du intresserad så kan du ju dra iväg ett mail, fransson1321@hotmail.com
    våga hata krom.....
    http://www.garaget.org/nossnarf

  5. #445
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Var är projekttråden då fransson?

  6. #446
    Citat Ursprungligen postat av aeroD Visa inlägg
    Var är projekttråden då fransson?
    de kommer, de kommer... måste bara ta mig tid och börja skriva
    våga hata krom.....
    http://www.garaget.org/nossnarf

  7. #447
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    626
    Varit dålig på att skriva i min tråd, men har lagat en del rost. Håller på att lura ut hur jag ska lyckas rost laga A-stolpen.. Har reparationsplåt som jag gjort iordning till den men det är så mycket olika skarvar så är svårt att veta hur man ska svetsa. Bilder kommer när jag är o bygger nästa gång!

    F-låde-lås-kittet kan nog vara av intresse!

    Edit: ja det är just styrningen av f-lådan som jag inte vet hur jag ska lyckas lösa rent elektriskt.. Lite el kan man väl men inte så pass

    Marz
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Marz den 2015-11-25 klockan 21:55.

  8. #448
    tjena!
    har själv legat lite lågt med bygget under vintern, är igång igen nu.
    Fixat nå rostiga sparklåder men har också rost på sidoplåtarna bakom stötfångaren bak, funderar att ta det från calibran.
    Fixat så framvagnen är på plats och fick ta bort lite plåt längst fram i kardantunneln så kardan få plats
    F-låde kittet är ju guld värt, slipper både el och servo oljan, ända nackdelen är väl att det alltid är 4x4.
    Har haft bilarna på jobbet nu under vintern, men bara det blir lite varmare så blir det att dra dom till garaget jag får låna och börja att kapa ut nå golv ur calibran,
    har du nå visa ord att ge om golv förflyttningen och förstärkningen av saab karossen innan man tar ur golvet på den??
    våga hata krom.....
    http://www.garaget.org/nossnarf

  9. #449
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 673
    Medlem#
    6850
    Hej, grymt projekt..

    Är du fortfarande igång ?
    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR,VW sharan , Hobby 720kfu, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5.5! Saab OG9-3Aero,Volvo V40, Yamaha XT1200ZE, Kawasaki VulcanS, Suzuki TL1000R.
    Medlem #6850

  10. #450
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    626
    Snubblade tillbaka in här i sökning på annat problem, men ja projektet är fortfarande aktuellt :P även om det tagit flera år. Håller just nu (fortfarande) på att rostlaga A-stolparna. Höger är snart klar och då fortsätts med vänstra sidan, den var inte riktigt lika illa. Efter det behöver jag laga hålet där tanlocket egentligen sitter. När det är klart är det hundben och balkar kvar, sen är rosten hyfsat under kontroll . Då är det "bara" infästning av kardan o avgas som måste lösas.

    Vet inte om det är aktuellt med hur jag stagade upp karossen vid "bakdels-bytet" fortfarande, men satte två stålrör i kryss mellan lågt b-stolpe - > högt c-stolpe och en sträva mellan hatthyllehögtalarna typ

    Marz

    5 användare gillar detta inlägg



  11. #451
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 013
    Medlem#
    3183
    Kul att projektet lever!!

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  12. #452
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    69
    kör du låskitet till fördelarlådan har du ihjäl växellådan på nolltid på asfalt (förutsatt att du använder Opels F28 med kardan och bakvagn från Calibra och Astra ser så ut på bilden).
    Själv är jag inne på samma spår som du och tänkte sätta igång om några veckar faktiskt, då med just detta koncept. jag sparade styrväxeln från min Calibra och skall försöka adoptera in den så det kanske skulle fungera även med överhettningsskydd som original. sen vet jag att en del använder sig ut av en separat knapp för att kunna koppla loss 4x4 för att (värma framdäcken)

  13. #453
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    626
    Okey tack för infon, då har jag kvar vanliga f-lådekonfigen. Har också styrväxel liggandes så kan nog köra på det med då . Enda som jag får trassla med är avgasdragning och fäste till generatorn.

    Marz

  14. #454
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    282
    Medlem#
    12228
    Jag trodde jag hade en Calibra Turbo kaross på G för någon vecka sedan (från Lorenssons bilskrot på Öland) som jag skulle kunna gå lös med tigersågen på för att plocka bakändan för ett liknande framtida projekt. Men dessvärre var den redan pressad. Inkom i september tydligen.
    9000 CSE "A50" 2,3T "Biopower" -97, 9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33).

  15. #455
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    626
    Astra bör gå lika bra om du inte hittar någon Calibra. Tror det var det jag tog "baken" från.

    Marz

    Rättelse, Vectra var det som fanns i 4x4.

    Marz

  16. #456
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    626
    Lite update, har idag beställt ett begagnat calibra oljetråg i aluminium, det har ju "bulan" på rätt sida, så får se om man kan svetsa ihop det med bultmönstret från en 900/9-3. Så får man avgasdragningen på rätt sida.

    Finns ett hål i oljetråget från Calibran, troligen någon sensor eller liknande som suttit där. Får se om man svetsar ihop det eller sätter dit en org sensor där bara.

    Bilder kommer när jag fått hem tråget.

    Marz
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  17. #457
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    626
    Varit i garaget idag och byggt om vaggan lite, jäkla hop-plock men ska nog fungera. Bara en sida gjord än så länge, plus att det saknas "säkerhetssprintar" och ytterligare sidostöd till "stammen". Nu kommer det bli lättare att få tyngdpunkten rätt när man snurrar den så den inte blir så jäkla tung.

    Marz

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #458
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    626
    Byggt lite till idag på vaggan, båda sidor är nu i samma skick och väntar på att få lite stag, men nästan klara. Även fått oljetråget idag, som ni ser så har det "bulan" på rätt sida, men fel bultmönster, så får försöka kapa ett saab oljetråg och svetsa ihop dessa. Ingen som har ett spräckt oljetråg liggandes hemma? .

    Har också insett att jag troligen behöver en del av kardantunneln från en vectra/calibra för att få utrymmet för ena ljuddämparen mitt undertill. Se om man kan åka ut o såga loss det från någon skrot, annars får man bygga.

    Marz

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  19. #459
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    626
    Nu är vaggan klar, igen :P. Blev lite för hög kanske, men det går precis. Skulle nog gå att kapa ned den en 10cm. Ska köpa mig en farmardomkraft, det var ingen roligare upplevelse att höja upp bilen med gängstången för hand x).

    Marz

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Motor från NG900 manuellvxllåda -> Ng900 med autovxllåda
    Av Marz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 20:59
  2. Kan man eftermontera larm från ng900 -97 på ng900 -95?
    Av Classe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 20:22
  3. Funkar ng900 2.0t '97 motor till min ng900 2.0t '95 ??
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 00:43
  4. NG900 - bytte fra ng900-fangere til aero1\se!!!
    Av ulv i forum Utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-28, 19:27
  5. Helrenovering av bromsar og9-3-99!
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 12:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •