Har nu läst på lite om krängningshämmare, visste inte om att det är fjäderstål i dom. Då kanske det ändå är bättre att förlänga Vectrans original ute i ändarna och trä över en hylsa och svetsa dit.
Idéer?
Marz
Har nu läst på lite om krängningshämmare, visste inte om att det är fjäderstål i dom. Då kanske det ändå är bättre att förlänga Vectrans original ute i ändarna och trä över en hylsa och svetsa dit.
Idéer?
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Gör som du först tänkte men använd den inte.
Skicka den istället som mall till någon som bockar till en riktig till dig.
Att skicka den till exempelvis Addco eller Whiteline kanske blir lite väl dyrt men det borde finnas nån här hemma i Sverige som skulle kunna bocka till en sådan?
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
Utan tvekan det mest nytänkande och spännande projektet på forumet
Synd bara att du inte började på lämpligare kaross från början... rost...
Fortsätt så nu
Har svetsat ihop den idag, men kapade längre ut utanför fästena ist. Gick på med bra med värme så ordentligt verkar det sitta, inte så det trillade isär iaf . Men om jag skulle köra med den så borde det väl märkas ganska fort om den går av?Ursprungligen postat av Jappmannen
Oj det tackar jag för! .Ursprungligen postat av einar59
Haha den tanken har slagit mig ett antal gånger du x( men om jag gör en till så vet jag och jag vet vad jag ska ändra på .
Har allt vart i garaget idag och har bilder men hinner inte ladda upp som idag. Har iaf kapat bort mer eller mindre av det markerade området på karossen, svetsat om krängningshämmaren och skruvat upp hela subframen i karossen 5/6 hål passade, sen vet jag inte om den ena "armen" har fått sig en smäll eller om det är lite skillnad ändå mellan 900an eller vectran. Får se om jag ska försöka bocka rätt den med värme eller om jag ska borra ett nytt hål. Bilder kommer på detta!
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Framgång i veckan:
Krängningshämmaren ihopsvetsad:
Monterad subframe med krängningshämmare:
Hålet som är "off":
Plockar ut bilen för att blästra fjädertornens insida:
Ooooooch... bilen har inte vart ute ur garaget på 3(?) år, och det börjar ösregna.. jättebra när man ska blästra:
Fjädertorn innan:
Fjädertorn efter:
Subframehålet som jag fått borra om, håller på och lägger igen:
Resultat:
Börjat montera bakvagnen:
Underredet:
MEN här kommer det bästa!!
JAPP!! Jag har fått upp karossen på hjul och rullat ut karossen ur garaget! Nu känns det väldigt bra!
Lite extra bilder på detta:
En glad Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Wow, fan vad nice! Förstår verkligen att det känns skönt att fått den på hjul, äntligen.
Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original
"Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."
Gött att den är på hjul igen
Fortsätt så
//Konrad S.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Helt underbart!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Fyfan vilket fräckt bygge! Har missat det totalt men läst ikapp hela tråden i helgen nu mkt skön läsning och kul att se all glädje i bygget även om det tar sin tid och inte alltid går som planerat! Kommer gärna upp och tittar ngn gång!
Mvh Kalle
9-3 Aero -03
Kika gärna in mitt ljudprojekt!
Jäklar va roligt! Måste kännas riktigt bra
Mvh
Magnus
Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
Röd 9-3 Aero -02
Silver 9-5 Aero -09
Grymt spännande!
Man blir riktigt glad för din skull att bygget är på väg åt rätt håll, och snart även på vägen
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Sjukt gött .Ursprungligen postat av bonecrime
Japp en del svets kvar tyvärr, men nu kan man iaf markera upp kablage, kardan, avgas osv.Ursprungligen postat av -Konrad-
Känner så medUrsprungligen postat av Eindpeng
Tack! Det kanske går att fixaUrsprungligen postat av Kalle93
Känns väldigt bra!Ursprungligen postat av Magnus84
Ja det är bra det, men inte riktigt körbar än .Ursprungligen postat av Travis
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Bör tilläggas att jag kommer behöva ha upp den i vaggan igen... men känner mig ändå jädrigt nöjd just nu
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Riktigt spännande nu! Tack för suverän underhållning Marz. Snart få han spritsa grus
9000 2.3i Cs 94
riktigt kul att se att bygget går åt rätt håll
NG900 - Steg3
Hur långt har du kommit nu med bilen?
Har tyvärr inte blivit så mycket byggt på bilen just nu, har varit så bra väder att det skulle vart fel att logga inne o meka själv än vara ute i solen med kompisarna. Men, kardanen är ihopkopplad med baxaxeln och f-lådan. Satte dock upp den på fel håll så måste ta ned den igen och montera dit den igen. Hände en annan intressant sak när jag var o mekade den dagen med, bilen gled av domkraften oh krossade en av mina mindre pallbockar, som tur var stod en av mina mer bastanta pallbockar på en nivå lägre så bilen landade på den. Och den pallade att bli landar på. Man var glad att man inte var under bilen när det hände, skulle ha upp bilen på högre höjd för att kunna krypa in under för att fixa med kardanen.
Så det är vad som har hänt, utöver att jag köpt mig en 9-3 XWD V6 manuell
Har iaf inga planer på att ge upp projektet även om det är lite stillestånd just nu
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Efter att nu ha läst igenom allting så kan man bara konstatera att detta är ett av de grymmaste projekten jag läst! Hoppas verkligen du får ut den på vägarna snart!
Saab 9-5 2003 2,3T
Tack så mycket!Ursprungligen postat av daekol
Har vart o mekat lite häromdagen, bytt håll på kardanaxeln o så. Någon som vet vad det är för krav på infästningspunkterna för en kardanaxel? Bara o svetsa dit två muttrar per fäste att skruva i?
Sen måste jag försöka göra någon fin rördragning här nedan, ganska trångt mellan f-låda och v-låda:
Håller på o preppar A-stolps-biten som jag ska byta ut:
Blästrade denna och rensat från underredsmassa och karosserikitt, tog en bra stund.
Måste staga upp inför att byta ut delar av a-stolpen innan jag sätter kapen i den :P.
Marz
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
För en 9-3 XWD står det i WIS att infästningarnas läge måste märkas upp noga om de måste demonteras. Deras läge har justerats in noga på fabriken och de bildar inte en rak linje mellan fördelningslåda och bakaxel. Kardanen går i en svag "båge" (dvs alla kardansegment ligger inte i samma linje) för att minska risken för vibrationer.Ursprungligen postat av Marz
Det står nog, av naturliga skäl, inget om detta i WIS för ng900 men någon med Opels "WIS" kanske vet vad som gäller?
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)