Sidan 11 av 23 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 459

Ämne: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

  1. #201
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av bonecrime
    Kul att se att det går framåt!
    Ja det är härligt! . Man vill ju att det ska bli klart men tyvärr så tröttnar man på att laga rost gång på gång det är därför jag inte har orkat göra något det senaste. Men nu får jag hoppas jag kommer igång igen .

    Någon som har förslag på var jag ska sätta det nya tanklocket? Håller ju som sagt på att svetsa igen det gamla stället .

    Marz

  2. #202

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Haha ja, jag tröttnar på att laga rost innan jag ens börjat. Räcker med att tänka på det!
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  3. #203
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Äntligen!



    Nu passar baken på plats!





    Fick kapa ur lite i ändarna av NG900a karossen för att Opeldelen skulle komma upp ordentligt. Fick även bocka kanten, som Opeldelen har längst bak, nedåt för att det skulle passa så bra som möjligt utan att skära i Saab balken.

    Nu ska på något sätt stagas upp innan svetsning så Opeldelen slipper hänga i motorlyften, då skärmarna böjs in lite när man lyfter i dem. Sen blir det att blästra alla ställen som jag ska svetsa så jag får en bra yta för svetsen att ta i.

    Tyvärr så blir det ingen svetsning förrän löning då jag inte har någon gas alls kvar...



    Någon som har en bra idé på var jag ska sätta tanklocket nu när jag kommer ha tanken bakom hjulaxeln?

    Marz

  4. #204

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Snyggt jobbat!

    Göm tanklocket bakom nummerplåten? Eller nee det går ju inte. Går det inte att dra en slang framåt på nått vis?
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  5. #205
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av bonecrime
    Snyggt jobbat!

    Göm tanklocket bakom nummerplåten? Eller nee det går ju inte. Går det inte att dra en slang framåt på nått vis?
    Tack!

    Jag kommer ju svetsa igen std placeringen så jag kan sätta det var som helst men blir lite svårt bakom nummerplåten .

    Marz

  6. #206

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Äh du får väl ha en rejstank i bagaget! SÅ du får öppna bakluckan för att tanka..
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  7. #207
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    har sett rätt många bilar (amrikaner framförallt) där ett av bakljusena e utsvängbart och där bakom sitter tanklocket, ritkigt coolt om du frågar mig

  8. #208
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    har sett rätt många bilar (amrikaner framförallt) där ett av bakljusena e utsvängbart och där bakom sitter tanklocket, ritkigt coolt om du frågar mig
    Riktigt coolt! Hmm tål att tänkas på, lite planering behövs dock isf

    Marz

  9. #209
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Sätta bakom plastbiten under bakljuset och göra plastbiten öppningsbar?

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  10. #210
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    har sett rätt många bilar (amrikaner framförallt) där ett av bakljusena e utsvängbart och där bakom sitter tanklocket, ritkigt coolt om du frågar mig
    Riktigt coolt! Hmm tål att tänkas på, lite planering behövs dock isf

    Marz
    http://www.garaget.org/?car=260754&image=2470394 , bara att sätta igång

    Kul att det går framåt förresten
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  11. #211
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av -Konrad-
    Sätta bakom plastbiten under bakljuset och göra plastbiten öppningsbar?

    //Konrad S.
    Ja det är ju iaf lättare än lampan.


    Citat Ursprungligen postat av N.Juvakka
    Citat Ursprungligen postat av Marz

    Riktigt coolt! Hmm tål att tänkas på, lite planering behövs dock isf

    Marz
    http://www.garaget.org/?car=260754&image=2470394 , bara att sätta igång

    Kul att det går framåt förresten

    Damn I like it! Hehhe nu sätter ni griller i skallen på mig

    Marz

  12. #212
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Har varit och moddat delarna lite till idag då jag inte blev helt nöjd igår. Tyvärr så fick jag ändå kapa in lite i den bakre balken men nu sitter Opeldelen precis på rätt ställe.

    Tex, den röda linjen är var jag mätte att Saab-karossen och Opeldelen skulle mötas:



    Hålen stämmer överens med varandra på båda sidor:



    Har även mätt för att se om det har blivit någon förändring någonstans i karossen, har inte hittat något än men det visar nog sig senare :P.

    Ska försöka svetsa ihop skarven här ibak på något sätt, det borde staga upp hela konstruktionen:



    Älskar att punkta med pinnsvets... not:



    Men nu sitter Saab och Opel ihop med EN punkt på vardera skärm :P. Frågan är om man inte ska ta TIGen och smälta ihop karossdelarna istället för att köra MIG... eller vad säger ni?

    Och är det någon som har en bra idé för hur jag skulle kunna pressa ihop plåtarna för svetsning? Svetstänger fungerar ju inte liksom...

    Marz

    PS I my plasmaskärare!

  13. #213
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Har varit och moddat delarna lite till idag då jag inte blev helt nöjd igår. Tyvärr så fick jag ändå kapa in lite i den bakre balken men nu sitter Opeldelen precis på rätt ställe.

    Tex, den röda linjen är var jag mätte att Saab-karossen och Opeldelen skulle mötas:



    Hålen stämmer överens med varandra på båda sidor:



    Har även mätt för att se om det har blivit någon förändring någonstans i karossen, har inte hittat något än men det visar nog sig senare :P.

    Ska försöka svetsa ihop skarven här ibak på något sätt, det borde staga upp hela konstruktionen:



    Älskar att punkta med pinnsvets... not:



    Men nu sitter Saab och Opel ihop med EN punkt på vardera skärm :P. Frågan är om man inte ska ta TIGen och smälta ihop karossdelarna istället för att köra MIG... eller vad säger ni?

    Och är det någon som har en bra idé för hur jag skulle kunna pressa ihop plåtarna för svetsning? Svetstänger fungerar ju inte liksom...

    Marz

    PS I my plasmaskärare!
    Jag skulle punkta med mig (mag om vi ska va überpetiga ) och här kommer ett hemligt yrkesknep: självborrande plåtskruv, dra in på lämpliga hål där det tidigare funnits en punktsvets, svetsa brevid, skruva ur skruven och svetsa även den punkten.
    Fungerar kanon!

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  14. #214
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av -Konrad-

    Jag skulle punkta med mig (mag om vi ska va überpetiga ) och här kommer ett hemligt yrkesknep: självborrande plåtskruv, dra in på lämpliga hål där det tidigare funnits en punktsvets, svetsa brevid, skruva ur skruven och svetsa även den punkten.
    Fungerar kanon!

    //Konrad S.
    Det var verkligen ett mycket bra tips som kommer att användas! Tackar och bugar!

    Marz

  15. #215
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering



    Utan stöttor och remmar! .

    Självborrande plåtskruv som sagt, hittade en låda med massor av dem hemma. Dock med gummitätning, får väl akta så de inte brinner upp bara :P.





    Okey vissa ställen kanske blev lite väl många:



    Väldig skillnad mot innan om man kollar under bilen, inget som hänger ned, men betydligt mindre bagage utrymme.



    Nu ska jag bara få hem gas och så måste jag börja spåna på hur jag ska fixa till dessa kanter så det blir tätt.





    Ska också modda original balkarna som ryggstödet ligger mot i vanliga fall så de passar in mot opeldelen. Måste även förstärka kring fjädertornen då de inte har någon förstärkning alls.

    Marz

  16. #216
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    GRYMT JOBBAT!

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #217
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    GRYMT JOBBAT!

    Tack

    Marz

  18. #218
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Ska också modda original balkarna som ryggstödet ligger mot i vanliga fall så de passar in mot opeldelen. Måste även förstärka kring fjädertornen då de inte har någon förstärkning alls.

    Marz
    Bra jobbat och underbart bygge! ska bli kul att se när det är klart!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  19. #219
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Spenderat lördagskvällen med en pilsner och läst denna tråd "från pärm till pärm"! Och... WOW... vilket arbete du lägger ner, riktigt imponerande. Denna tråd kommer följas med största intresse!

    Tycker idén med tanklocket bakom plasten låter riktigt ballt. Borde vara relativt enkelt att dölja både gångjärn och öppningsmekanism!
    Mvh Christian

  20. #220
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: NG900 2.0T -95 -> NG900 2.3T 4x4 + Helrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Ska också modda original balkarna som ryggstödet ligger mot i vanliga fall så de passar in mot opeldelen. Måste även förstärka kring fjädertornen då de inte har någon förstärkning alls.

    Marz
    Bra jobbat och underbart bygge! ska bli kul att se när det är klart!
    Tackar!

    Citat Ursprungligen postat av og900driver
    Spenderat lördagskvällen med en pilsner och läst denna tråd "från pärm till pärm"! Och... WOW... vilket arbete du lägger ner, riktigt imponerande. Denna tråd kommer följas med största intresse!

    Tycker idén med tanklocket bakom plasten låter riktigt ballt. Borde vara relativt enkelt att dölja både gångjärn och öppningsmekanism!
    Tack!
    Ja det borde fungera att dölja locket där, enda problemet är att det sitter en balk bakom plasten som man får cutta lite i, men ska se om det går att göra någon lösning där.


    Nu till lite dåliga nyheter... Just nu hänger projektet mellan 1-2 fysiska cm för att inte lyckas.

    Satte ihop motorn och F28:an idag och skulle montera dit F-lådan på F28:an då det hände som inte får hända... det saknas utrymme för F-lådan, den tar i motorn så jag kan inte montera dit F-lådan på F28:an just nu. Det verkar som om det kan gå att få dit den ändå men det kommer krävas en hel del modifikationer på motorblocket och på F-lådan utan att någon av dem börjar läcka eller blir försvagade i konstruktionen. Det är så tajt det kan vara.

    Lite bilder på dagens jobb iaf:

    Har ett svänghjul från en 9000 som är lite tjockare än mitt svänghjul från NG900. Tyvärr så passade inte tryckplattan då hålen satt olika på dessa två svänghjul.. Undrar om 9000 svänghjul passar bättre ihop med F28? Måste väl göra någon distans för att få det att fungera bra?



    9000 svänghjul


    F28 längst bort och NG900 original närmst:







    Växellådan passade rätt av iaf.

    Lite bekymrad just nu..

    Marz

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •