Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Check Engine-lampa 9-5 2,3t -04

  1. #1

    Check Engine-lampa 9-5 2,3t -04

    Är i Stockholm och besöker släkten, men fick just bekymmer med bilen...

    Check engine-lampan tändes efter lite stadstrafik och en del stillastående med motorn avstängd. Den känns inte konstig när man kör (det lilla jag kört sen den började lysa) och det är typ 30 grader varmt ute. När man vrider om tändningen indikerar den "check ok" och temp och turbo-mätare har inga konstigheter...

    Är inte sugen på att köra 60 mil hem imorgon om man inte har koll på vad som är tokigt...

    Tacksam för alla svar!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    129

    Re: Check Engine-lampa 9-5 2,3t -04

    hej
    Tips, kolla motorolja och vatten o glykol. Inte för det har med det o göra men det är det nödvändigaste. Lyft därefter av batteripol,plus eller minus nån halvminut. Testa bilen igen o se om felet kommer tillbaka. Varmkör bilen o lyssna att kylfläkten går igång. Inga fel då skulle jag köra hem igen utan o vara orolig men kommer service engine tillbaka så skulle jag ringa en verkstad. Nu har jag inte koll om du får larm vid tidsbestämda intervall för typ 1500mila sercice o dylikt. Det borde ju komma upp i SID men kika gärna i instruktionsboken om det också. Går ju o cleara om det skulle vara det.
    MVH

  3. #3

    Re: Check Engine-lampa 9-5 2,3t -04

    Tackar för goda råd.
    Hade redan lyft av batterikabeln när jag läste ditt meddelande och lyckades släcka lampan. Har nu kört 10 mil i lungt tempo och sedan resterande 50 i omkörningingsfilen utan bekymmer. Ingen CE-lampa tändes och bilen går som den ska.

    Vi får se om den tänds igen...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    14

    Re: Check Engine-lampa 9-5 2,3t -04

    Du har inget universal-tanklock? Jag hade det på min og 9-3:a och fick fram check engine-lampan. Ett orginaltanklock löste problemet.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    620

    Re: Check Engine-lampa 9-5 2,3t -04

    hej!
    kan va tändkassetten också som börjar bli dålig!
    i min ena 9-5 aero så tänds CE-lampan titt som tätt och när jag var inne på BIVA så var det koden för tändkassett som dom fick fram.

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

Liknande ämnen

  1. Check Engine-lampa 9-5 2,3t -98
    Av kick96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 14:54
  2. Check engine lampa
    Av PH2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 11:48
  3. Check Engine lampa?!
    Av Yamathan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •