Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Check engine, felvärde katalysator 9-3 aero-02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31

    Check engine, felvärde katalysator 9-3 aero-02

    Hej,

    (9-3 aero-02, steg 1 och 3" JT halvsats)
    Jag har ett "konstigt" problem med min bil. För några veckor sedan så var jag och frugan ute och åkte, efter ett stopp så startade jag bilen igen och då lös check engine lampan, bilen gick som den skulle så jag körde till närmsta saab-verkstad för att läsa av felkoden. Det visade sig att det var katalysatorn som visade felvärden, lampan släcktes (efter att jag frågat killen på verkstaden om det var ok att köra hem för att kolla närmare på felet på en verkstad närmare hemmet) vi åkte hem utan några som helst problem. I lördags så tändes lampan igen, men bilen gick som sagt som den brukar, jag åkte ner till min saab-verkstad i måndags och dom felsökte och hittade samma felkod (problem). Dom sa till mig att det var dags för byte av katalysatorn.
    Idag, efter att jag har fått hem 3" downpipe med sportkat så slocknade lampan för mig igen?? Innan bytet...

    Till saken hör också att jag bara för ungefär en månad sen hade inne bilen på besiktning och den visade perfekta avgasvärden.....??

    Finns det någon här inne som har haft samma problem, fel? Är det katalysatorn som är sönder eller kan det vara något annat som spökar??

    Tacksam för svar.

    Mvh
    Jonas
    9-3 Aero+ -02
    #7143

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Check engine, felvärde katalysator 9-3 aero-02

    Läckage i avgasystemet, före lambda 2 ger felkod, trasig katt eller lambda 1. Kan mycket väl varit något så enkelt som läckage som orsakade felkoden, särskilt om du nyligen varit och pillat på avgassystemet.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    31

    Re: Check engine, felvärde katalysator 9-3 aero-02

    Det är det som är konstigt, jag har inte pillat på avgassystemet på längre så läckage känns det inte som att det kan vara, men det kan alltså vara antingen lamda eller kat som ger felkod?? Det behöver inte nödvändigtvis vara katalysatorn? Men en sak som jag tycker är konstigt, varför släcks check engine efter att jag har kört i ett par dagar? Felkoden borde ju alltid finnas där om det är en lamda eller katten som är sönder?
    9-3 Aero+ -02
    #7143

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Check engine, felvärde katalysator 9-3 aero-02

    Det är just det som är grejjen med läckage, det kommer och går. Själva testet körs bara under speciella förutsättningar (viss motortemp, viss last, visst gaspådrag osv) och är det inte läck just då så släcks lampan faktiskt av sig själv (eller så tänds den inte), men nästa gång testet körs så är det läck och så kommer lampan. Just läckage kan ge trista, intermittenta fel.

Liknande ämnen

  1. check engine 9-3 aero
    Av densvenske i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 10:59
  2. 9-3 aero -01 Slö/check engine
    Av Krakis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 09:26
  3. Check Engine-lampa -> katalysator?
    Av xtrem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 23:08
  4. Check Engine 9-5 aero -00
    Av Folke_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 10:50
  5. Check engine 9-5 Aero-00
    Av Hjudet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 11:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •