Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Acc-bekymmer 9-5 -07

  1. #1

    Acc-bekymmer 9-5 -07

    Har bekymmer med min Acc bilen är en 9-5 SC -07

    Till saken hör att utetempmätaren stämmer inte.. ibland visar den -15 ibland 7 osv.. visar den runt +10 fungerar kylan...

    Jag har bytt utetempgivaren till ny utan framgång, har kollat kabeln och den verkar ok.. någon som vet vilket ohmtal som den jobbar med...skulle kunna tänka mej att ju varmare det är ute ju lägre ohmtal...

    kan det vara något annat fel eller är det något fel på kabeln /kontakterna... kontakterna så väldigt fina ut..

    tacksam för svar, snart semesteresa på G

    Gunnervik
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  2. #2

    Re: Acc-bekymmer 9-5 -07

    då har man felsökt vidare..

    Mätte direkt på nya givaren och fick värdet 5,6 kohm, tog isär kopplingen som är vid höger framlyckta och satte i ett motstånd på 5,6 kohm.. bilen visar +20 grader helt okej tänkte jag.

    Sen när man börjar köra med bilen börjar graderna gå neråt tills den kommer till -10 grader...hur kan detta komma sej??

    Mätte på givaren och värmde upp den, kom fram till att ju varmare den blev ju lägre kohm.

    någon som har någon idé??

    Går kablaget rätt in i mätarehuset eller var kan jag mäta upp hela kablaget?

    Mvh Gunnervik
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  3. #3

    Re: Acc-bekymmer 9-5 -07

    då resistansen sjunker vid högre temperatur när du provade så är det en sk. NTC-motstånd.

    att du får minusgrader fast det inte är så i temperaturen indikerar att du tappar kontakten med sensorn allt mer (dvs allt högre resistans) av någon orsak.

    jag skulle gå på alla kontakter och se att kontaktytorna är tillräcklig rena och kanske spruta på vaselin för fukt och korrisionsskydd, men också försöka granska att man inte har problem med kontakternas inkripning på kablarna - att du har ett bra värde som blir allt sämre luktar lite som att någon kontakt som har salt/oxider på sin yta och när det är nymotionerat så har du kontakt men allt eftersom saltet/beläggningen polariseras så hindrar det strömmen allt mer och upplevs som allt högre resistans.



    .

  4. #4

    Re: Acc-bekymmer 9-5 -07

    Hej!

    Det är samma tankar som jag är inne på, har testat de mesta nu.
    De sista jag testade nu var att koppla bort kontaktstycket och lägga motsåndet direkt på kablarna men får samma resultat..

    Har följt upp kablarna tills de går in i kabelstammen och allt ser bra ut.

    Det är inte någon form av kalibrering av SID som är aktuell?

    Hälsningar Gunnervik
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  5. #5

    Re: Acc-bekymmer 9-5 -07

    sätt multimetern över din 5.6 kOhm motståndet och notera spänningen - om den efter ett tag sjunker i temperaturen i din instrument så borde spänningen också sjunka över motståndet då det går allt mindre ström i slingan. sedan varför strömmen (spänningen) minskar är en annan sak och förhoppningsvis är hindret i någon av alla kontakter och sladdar.

    Om spänningen över motståndet är samma fast det står -10 i din display så är felet på annat ställe och förmodligen inne i din instrumentering -> genast svårare att felsöka.

  6. #6

    Re: Acc-bekymmer 9-5 -07

    Just det, där sa du något!
    Får bli lite felsökning idag med hehe, återkommer med resultat under dagen..

    Tack för tipset!
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

  7. #7

    Re: Acc-bekymmer 9-5 -07

    Då har man varit ute och mätt, tyckte dock att jag fick lite kostiga värden... 0.46 volt ökade lite fast graderna höll sig runt -12 grader....

    Jag lossade batteripolerna och togisär kontaktstycket vid pedalerna på förarsidan och mätta upp kabeln ut till givaren och den verkar vara hel.

    När jag satte på batteripolerna igen visade SID rätt tempratur!

    körde runt lite och stängde av och på bilen.. efter 4dje gången visar den helt galet igen...

    Börjar to att SID är kass... eller kan man kalibera dessa?
    "Kör Man Fortare Blir Det Mindre Mil"

Liknande ämnen

  1. Bekymmer med ACC
    Av Thane i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-09-19, 16:01
  2. saab 9 5 ABS BEKYMMER
    Av gela i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 21:12
  3. Vindrutetorkar bekymmer
    Av nilszon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 13:06
  4. bekymmer
    Av Hunken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 17:19
  5. A/C-bekymmer og900
    Av eklund i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •