Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Baslåda felkopplad?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    14

    Baslåda felkopplad?

    Har precis fått ett jobbigt problem med min baslåda, som inte spelar riktigt som jag vill.

    Det började med att jag kopplade in lådan, allt gick perfekt och sådär, men på höger sida fick jag använda tunnare högtalarkabel för att jag hade köpt lite för kort bit. När jag testade allt fungerade allt perfekt och det var riktigt skönt tryck i lådan. Nu när jag har köpt in mer av den tjockare högtalarkablen som jag har på vänster sidan så låter det inte lika perfekt. Nu låter ljudet mer "rått" eller vad man ska kalla det, basen låter mer nästan bara och det är inget skönt dunk i den längre

    Det jag behöver er hjälp med är att jag behöver veta om jag gjort en miss någonstans?
    Jag har kollat alla kopplingar och där verkar inte vara några problem, däremot kan jag har skiftat så vänster går till höger.
    Kan även nämna att jag tagit signalen från högtalarna i hatthyllan och kopplat in dom genom en adapter och sen till slutsteget. Kan ljudet bli så fel genom att bara ha vänt på höger och vänster? Jag har skruvat och pillat med slutsteget flera gånger men jag tror inte det är något inställningsfel.

    Behöver ni mer info är det bara att fråga, jag är väldigt mycket nybörjare på det här så jag har alldeles säkert missat att berätta något viktigt

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Baslåda felkopplad?

    Vad är det för bil?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    14

    Re: Baslåda felkopplad?

    Saab 93 -01

  4. #4

    Re: Baslåda felkopplad?

    Hej! det låter som att det är fas fel, dvs + och minus är växlade prova att byta.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    14

    Re: Baslåda felkopplad?

    Har inte pillat på det sen det fungerade så att säga, men jag sprang ut och provade ändå men fortfarande inget dunk
    Fortsätt gärna gissa, jag går ut direkt och provar!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228

    Re: Baslåda felkopplad?

    Kör du högnivåadapter så funkar det inte alls i vissa fall när du fasvänder. Testa att skifta på + och - in till adaptern...

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    14

    Re: Baslåda felkopplad?

    Är det inte bara höger och vänster till adaptern? Jag testade iaf vända på båda sidorna på alla sätt men ingen skillnad :/

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Baslåda felkopplad?

    Citat Ursprungligen postat av trrane
    Är det inte bara höger och vänster till adaptern? Jag testade iaf vända på båda sidorna på alla sätt men ingen skillnad :/
    När du bytte kabeln i lådan, du råkade inte skifta + & - kabeln på det högtalarelementet.
    Du måste ha + på + och - på - på båda högtalarna annars blir det "motjuck" fasfel beroende på iofs vilken typ av baslåda du har. Vanlig basreflex, sluten, bandpass då skall det vara så.
    Kör du sk push & pull då skall man fasvända ena elementet
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

Liknande ämnen

  1. Felkopplad laddtrycksmätare T5 ?
    Av fabbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 22:36
  2. Startmotorn felkopplad??
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 15:07
  3. Följder av felkopplad magnetventil?
    Av AddeA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-23, 22:51
  4. Är min lågniva felkopplad?
    Av j-boy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 14:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •