Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ojämt laddtryck

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    13

    Ojämt laddtryck

    Har hämtat bilen från verkstan. De fick inga felkoder med tech2, magnetventil - slanganslutning - kontaktstycken och WG:n har dom testat men finner inga fel.

    De vet inte vad felet är, dom säger att det kan vara spjället till wastegaten inne i turbon, och måste då byta turbon. Vill helst inte betala över 10k när de inte vet om det är felet.

    Vad tror ni?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Ojämt laddtryck

    Vad är det för bil det gäller ?

    Vanligtvis går det ju att byta wastegate dosan.. Kostar väl 100-200:- på en skrot.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    13

    Re: Ojämt laddtryck

    Det är en 9-3 Aero -01. De sa att det inte gick att få tag i delar till turbon därför var jag tvungen att byta ut hela.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Ojämt laddtryck

    Då har du alltså en TD04L Turbo.. Givetvis går det att byta wastegatedosan på denna !
    Om mekanismen till själva Wastegaten i turbo kärvar går det ju att smörja upp denna med någons slags industrifett

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Ojämt laddtryck

    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    13

    Re: Ojämt laddtryck

    Tack för alla svar. På papperet står det "kontroll waste-gate ventilmekanism + smörjning inga fel funna" så WG-klockan verkar ju då funka. Men vad är det för WG inne i turbon dom menar, bild på det?

    När jag gasar på 5:ans växel (runt 120km/h) så laddar den halva gula 0.5, släpper jag gasen och gasar igen så kan den ladda 1.0 för att snabbt återgå till 0.5. Det händer var 3/4:e gång. Det är svårare att få till samma beteende om jag ligger under 100km/h.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Ojämt laddtryck

    Vart i Sverige bor du?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    13

    Re: Ojämt laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Vart i Sverige bor du?

    Mvh
    Lycksele

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Ojämt laddtryck

    Hmm har en idé. Är inte så duktig med det skulle väll kunna vara:

    Var det varmt väder ute när detta sker?
    Om det var det kan det vara för att din bil borde ha tronik7 som söker luftmassa och inte laddtryck. Så vid varmt väder kan bilen ha svårt att kyla laddluften tillräckligt.


    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    13

    Re: Ojämt laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Hmm har en idé. Är inte så duktig med det skulle väll kunna vara:

    Var det varmt väder ute när detta sker?
    Om det var det kan det vara för att din bil borde ha tronik7 som söker luftmassa och inte laddtryck. Så vid varmt väder kan bilen ha svårt att kyla laddluften tillräckligt.


    MVH
    Fredrik
    Den har betett sig så sen jag monterade sommardäcken.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    13

    Re: Ojämt laddtryck

    Har impuls beställt en turbo TD04HL-15 för 3k, antog att det var billigt för en testad turbo.. så nu kan man byta den under semestern om det är den det är fel på. Men skulle gärna vilja ha fler gissningar på vad det kan vara för fel så man kan kolla själv. Har en eftermonterad laddmätare i bilen och enligt den laddar den över 0.5 som jag tidigare sa, den visar 0,7 ungefär, kanske inte säger så mycket men orginal mätaren ligger lite över mitten gula iaf.

    Kan katalysatorn/avgassystemet ha något med det att göra...
    Kan man utesluta motorn när bilen går bra annars....tänkte då på stift, tändkasett osv

    Ingen som har en översikts bild på alla vitala delar som berör turbon som man kan kolla skulle behöva det.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Ojämt laddtryck

    Du kan rycka C Slangen på magnetventilen och se om turbon laddar fullt.. Var dock försiktig när du gör detta och inte mata fullgas.. För turbon kommer då ladda fullt ut vad den kan tills laddtrycksbegränsningen slår i = Huvudet i ratten om man inte vet om det.

    Somsagt.. Gasa tills du ser att laddet går över det du kommit till hittills !

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Ojämt laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Du kan rycka C Slangen på magnetventilen och se om turbon laddar fullt.. Var dock försiktig när du gör detta och inte mata fullgas.. För turbon kommer då ladda fullt ut vad den kan tills laddtrycksbegränsningen slår i = Huvudet i ratten om man inte vet om det.

    Somsagt.. Gasa tills du ser att laddet går över det du kommit till hittills !
    W slangen skall du dra om du vill koppla ur laddtrycksregleringen.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    13

    Re: Ojämt laddtryck

    Har inte verkstan kollat detta när dom testade magnetventilen och fann inga fel...?

    Så här står det:

    Felsökning: överladdning ojämn
    Avläsning: felkoder med tech2
    inga felkoder funna i systemet
    Demont/mont: magnetventil för test
    kontroll slanganslutningar och kontaktstycken
    kontroll waste-gateventilmekanism + smörjning
    Inga fel funna
    Kan vara spjället till wastegaten inné i turbon
    som kärvar och då blir det förm. turbobyte.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    13

    Re: Ojämt laddtryck

    Den "nya" turbon ser ut så här.

    http://www.geting.se/viewimage/image/31 ... AG0028.jpg

    http://www.geting.se/viewimage/image/31 ... AG0024.jpg

    http://www.geting.se/viewimage/image/31 ... AG0031.jpg

    Den glappar inget, men ser inte bladen lite slitna ut, och vilket rör är svetsat?

  16. #16
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Ojämt laddtryck

    Det är oljereturen från turbon till oljetråget som är svetsat. Hur långt har turbon rullat med tanke på hur bladen ser ut. Kan bero på att det suttit öppet sportfilter på bilen den kommer ifrån.
    //B
    Via Tapatalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #17
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Ojämt laddtryck

    Den där snurran skulle ja inte montera på min bil iaf.. ser ju sjukt sliten ut.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    13

    Re: Ojämt laddtryck

    Gör det något att den ser ut så där när den inte glappar? Kan det bli problem längre fram..

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    13

    Re: Ojämt laddtryck

    Åkte 10mil imorse för att lämna bilen på en verkstad som är bra att ha att göra med. Hade med mig turbon jag köpte för jag var inställd på att den var problemet...första verkstan antog ju det. Efter halva dagen ringde de och sa att de hade fixat problemet...typ. Åkte dit och de sa att bilen laddade som den skulle 0.7b...och att turbo mätaren kunde vara trasig så den visade bara halva gula. De trodde inte att turbon orsakade problemet som första verkstan sa. Jag åkte iväg för att testa och jag tyckte att den var lite piggare men den laddade inte som den brukade, slö på 4an och 5an som vanligt. De hade bytt MV. Vi diskuterade mer vad som kunde vara problemet och jag lånade en ny tändkassett som jag provade. Ingen skillnad. Gav upp hoppet om att fixa bilen så jag åkte tillbaka för att betala för mig. Monterade bort den nya kassetten och gick in. Farsan hade skjutsat mig så han stod och inspekterade motorrummet, när jag kommer ut så säger han att han kanske vet vad felet är. En slang hade spruckigt och lossnat.

    http://www.geting.se/viewimage/image/313464-IMAG00.jpg

    Klippte slangen och monterade den där vi trodde den skulle sitta. Bilen går som ett spjut . Testade att sätta tillbaka min gamla MV och den laddade fullt.

    Köpte en yttertemperatur mätare eftersom min sid hade slutat visa tempen. Verkstan tog bara betalt för den. 170:-, inget för felsökning, lånade grejor eller tiden jag tog av dom.

    När jag kommer hem för att byta tempgivaren (visste inte riktigt vart den sitter) så tar jag bort grillen och ser att givaren ligger lös på intercoolern, sladden ser jag nedanför. Kopplar in den gamla och den funkar

    En bra dag alltså!

Liknande ämnen

  1. ojämt laddtryck
    Av fiisken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 01:58
  2. ojämt laddtryck
    Av d_l84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 08:57
  3. Ojämt laddtryck........
    Av Samuelsson_123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 16:24
  4. ojämt laddtryck....
    Av kvistarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •