Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Mäta oljetrycket via Biltema -adaptern?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 545

    Mäta oljetrycket via Biltema -adaptern?

    Har i en annan tråd skrivit om ett svagt knackande ljud vid driftvarm motor. Knacket följer exakt varvtalet på motorn och tenderar att minska vid högre varvtal. För att "utesluta" vevlagerknack anskaffade jag en adapter från Biltema som monteras bakom oljefiltret - gäller bilen i signaturen.

    Har idag kopplat in en manometer och kontrollerat oljetrycket via adaptern. Vid kall motor och tomgångsvarvtal (900rpm) visar manometern(SMF: 0-6 bar) 4 bar. Vid varmkörd motor, 900 rpm, sjunker trycket till 2,5 bar. (Olja: Biltema helsyntet 5W-50)
    Detta uppmätt med 2 olika manometrar. Min slutsats är att båda manometrarna kan inte rimligtvis visa lika mycket fel åt samma håll. Oljetryckslampan slocknar omedelbart och varken tänds eller glimmar vid normal körning.

    Trycket enligt norm skall mätt i stamkanalen i uttaget på baksidan av motorn vid 2000 rpm vara 2,7 bar vid driftvarm motor. Någon som vet vad det motsvarar framme vid filtret?

    Jag drar därför slutsatsen att oljetrycket är fullt tillräckligt och att knacket härstammar från en ventiltryckare där kulventilen hängt sig och inte förmår täta vid driftsvarm olja.

    Jag vill gärna ha lite feedback på mina iaktagelser och funderingar. Var på skroten igår och inhandlade 16 tryckare från en 9-5a -98. Ska slänga i dem i helgen. Lär väl återkomma med resultatet. Har konstaterat att dessa tryckare xxxx 073 EJ går att plocka isär.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Mäta oljetrycket via Biltema -adaptern?

    Hej

    Låter inte som att oljetrycket är problemet,och tickandet från ev ventiltryckare brukar man höra lätt...( låter ju väldigt högt upp i motorn )

    Mvh Robban
    Bygger Corsaab b204 t

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 545

    Re: Mäta oljetrycket via Biltema -adaptern?

    Citat Ursprungligen postat av RCM
    Hej

    Låter inte som att oljetrycket är problemet,och tickandet från ev ventiltryckare brukar man höra lätt...( låter ju väldigt högt upp i motorn )

    Mvh Robban
    "Problemet" är att knacket hörs bara på tomgång innifrån bilen med stängda dörrar och fönster samt avslagen ACC.
    Går jag ut och lyfter på locket och ställer mig att lyssna hör jag inget knack. Har även investerat i ett motorstetoskop och inte ens med det kan jag lokalisera något knack från motorn.

    Om det nu inte är lagerknack eller knack från tryckarna - vad skulle det då kunna vara som framkallar det här ljudet?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Mäta oljetrycket via Biltema -adaptern?

    Hmmm...

    Lyssnat under till när motor går ??( vid oljetråg), kan det vara "pulsationer" från bränslesystemet du hör ??
    Vet inte om jag missade,men är det en 9k 2,3:a vi talar om ??(långmotor)

    Robban
    Bygger Corsaab b204 t

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 545

    Re: Mäta oljetrycket via Biltema -adaptern?

    Citat Ursprungligen postat av RCM
    Hmmm...

    Lyssnat under till när motor går ??( vid oljetråg), kan det vara "pulsationer" från bränslesystemet du hör ??
    Vet inte om jag missade,men är det en 9k 2,3:a vi talar om ??(långmotor)

    Robban
    Svar JA! det är en 9000 2,3i långmotor från -92.

    Pulsationer från bränslesystemet? Det där får du förklara. Det här knackandet har dykt upp de senaste 2-3 månaderna. Jag har kört bilen de senaste 3 åren (~3000 mil). Bilen har totalt rullat 33800 mil. Vid kall motor hörs inget knack. Först när oljan/motorn kommer upp i drifttemp kommer knacket krypande. Jag får det intrycket att det fortplantar sig via chassiet.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Mäta oljetrycket via Biltema -adaptern?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av RCM
    Hmmm...

    Lyssnat under till när motor går ??( vid oljetråg), kan det vara "pulsationer" från bränslesystemet du hör ??
    Vet inte om jag missade,men är det en 9k 2,3:a vi talar om ??(långmotor)

    Robban
    Svar JA! det är en 9000 2,3i långmotor från -92.

    Pulsationer från bränslesystemet? Det där får du förklara. Det här knackandet har dykt upp de senaste 2-3 månaderna. Jag har kört bilen de senaste 3 åren (~3000 mil). Bilen har totalt rullat 33800 mil. Vid kall motor hörs inget knack. Först när oljan/motorn kommer upp i drifttemp kommer knacket krypande. Jag får det intrycket att det fortplantar sig via chassiet.
    Ok,oljud från bränsle systemet var vanligt på dessa motorer,nu låter det inte som att det är detta ljud du hör heller.....( låter som en gammal fiskebåt..(: ),annat vanligt fel på dessa motorer är ju att kuggarna går ner sig på balansaxeldreven och då sedan sätter igen oljereduceringen........som då leder till lågt oljetryck/inget oljetryck ,även drivklacken till oljepumpen kan glappa upp sig och till slut sluta driva pumpen men mig veteligen så blir det inga oljud av detta...!
    Har du provat att hänga av poly-v-remmen när motorn är varm för att se om ljudet är kvar/borta ??

    Robban

    Robban
    Bygger Corsaab b204 t

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-12-16, 01:36
  2. tappar oljetrycket!...
    Av Jocke86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •