Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Det finns otaliga trådar om Saab och jag vet inte var jag ska lägga den här, så jag skapar en ny så får en moderator gärna flytta den om det behövs.

    Jo, jag läste en artikel på dn.se, vilket inte är den första tidningen jag läser, utan jag läser alltid SvD först. Nå i alla fall, jag halkade in på där här artikeln om Bugattis nya bil i porslin, och givetvis så ska de få in lite skitsnack om Saab.
    --"Det kanske är en porslinstillverkare Saab skulle slå sig samman med, snarare än kinesiska bilnasare och -fabrikanter?"--
    Det här är knappast varken första eller sista gången som DN kör med sådana här "gliringar" mot Saab.
    Blir man inte trött så säg...
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Dock, att Spyker fört över 40 mille från Saab i "Managing fees" mitt under krisen känns inte bra (underdrift).
    Detta ska enligt Eric Geers vara ersättningar för personer i Spykers ledning som "kompensation för det arbete de har utfört kring Saab".
    Den enda person som Eric Geers vill nämna är Spykers finanschef.

    Detta känns inte bra alls! Spyker är ett litet bolag med en liten ledning.
    Spekulerar vi så är det tex finanschefen (deltid), två sekreterare (deltid. finans och bokning av resor mm), och bolagsjuristen (deltid), som arbetat för Saab. De kan inte gjort arbete åt Saab för 40 miljoner (notera även att Saab själva har jurister och, under denna tid, en finanschef). Även om vi lägger på lika många tjänster (PR etc) till och dessutom ger personerna extrema ersättningar så kommer vi inte upp i 10 miljoner (deltid!).

    Att mitt i krisen erbjuda leverantörerna 10% i betalning samtidigt som man själv tar ut extrema ersättningar är inte bra.

    Jag har inte givit upp ännu men även om jag verkligen gillar Saabs bilar så luktar det hela mycket, mycket illa! Muller har en hel del att förklara...

    Säger det igen:
    - Lyckas Muller så ska han hyllas, det ska resas statyer och jag lägger gärna ett par tusenlappar i en "prisa Muller -fond".
    - Är Muller reko men misslyckas, så, synd, bra att någon steg fram och försökte i alla fall.
    - ÄR Muller kriminell och plundrar Saab så hoppas jag att han sänks i kanalen i Trollhättan...

  3. #3
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Jodu, när saab inte betalade ut lönerna fick det 10min eller ett par sidors utrymme i alla nyhetsmedia. Men när saab återigen ordnar till det och betalar löner så blir det en notis i kvällstidningarna och nämns i förbigående på tv-nyheterna..

    Lite objektivitet kanske är väl för mycket begärt antar jag..
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    670

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Citat Ursprungligen postat av N.Juvakka
    Jodu, när saab inte betalade ut lönerna fick det 10min eller ett par sidors utrymme i alla nyhetsmedia. Men när saab återigen ordnar till det och betalar löner så blir det en notis i kvällstidningarna och nämns i förbigående på tv-nyheterna..

    Lite objektivitet kanske är väl för mycket begärt antar jag..

    Min arbetsgivare betalade ut min lön som vanligt den 25e. Blev inte ens en notis i lokaltidningen.
    Toyota Verso 1,8 -11

  5. #5
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Poängen är att media ofta lägger ner mycket tid och möda på att förklara hur dåligt det går för saab men tycker det är sällan de positiva sakerna lyfts fram, kanske bara är jag som irriterar mig på detta men so be it
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 983

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Syftet med nyhetsjournalistik är att provocera fram reaktioner som sedan föder nya nyheter. Händer det inget kan man ju alltid rapportera om "trycket från media" d.v.s. från sig själv. Extra tydligt i fallet med kungen. Tidningarna skriver och skriver och det är uppenbart att enda syftet är att provocera fram mer att skriva om. Man har lagt rätt mycket krut på att provocera kungen till att ljuga. Det skulle bli en stor "nyhet".
    Kungen skulle bara sagt att, javisst jag gick på stripklubb och det fanns kriminella i lokalen.

    Nu blev det visst kungen istället för Saab men ändå.
    Något som facinerar mig är mediarapporteringen från Saabs grindar. Man har aldrig stått utanför grinden på teknisk utveckling. Undrar varför en truckförare passar bättre i rutan än en ingenjör?
    Fredrik J

  7. #7
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Min gissning är för att få en åsikt från gemene man, folk i allmänhet kanske har svårt att relatera till en högavlönad civilare
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 983

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Citat Ursprungligen postat av N.Juvakka
    Min gissning är för att få en åsikt från gemene man, folk i allmänhet kanske har svårt att relatera till en högavlönad civilare
    Antagligen tror man från media, samma som du, att det bara är högavlönade civilare på tekniska...
    Fredrik J

  9. #9
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "N.Juvakka":24twyrzb
    Min gissning är för att få en åsikt från gemene man, folk i allmänhet kanske har svårt att relatera till en högavlönad civilare
    Antagligen tror man från media, samma som du, att det bara är högavlönade civilare på tekniska...[/quote:24twyrzb]

    Var i mitt inlägg antydde jag det, skrev från medias synsätt om det inte framgick..
    Att alla inte är civilare med 50lax/mån i lön vet jag mycket väl, har ju vart där några gånger satt säga..
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    120

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Tror inte det är något unikt för SAAB, huvuddelen av all nyhetsrapportering (egen uppfattning, ej vetenskapligt bevisad) har att göra med negativa händelser. Positiva saker hittar man på sportsidorna...

    Som jag skrev i en annan tråd, gillar man inte att läsa negativa saker om SAAB gör man nog bäst i nuläget att undvika medierna - utom möjligen detta forum eller saabsunited

  11. #11
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 696
    Medlem#
    2378

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Sånt här känns ju också "sådär". En del kommer förstås garva åt det men visst är det lite lågt att hålla på och sparka på en som redan ligger ner.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Tycker man kan märka samma resonemang bland privatpersoner som i media lite grann! Hör mycket kritik mot saab om krångliga skitbilar och bla bla bla av folk jag känner! Men om man frågar dem om de haft en saab som krånglat så har alla svarat nej hittils!

    sorry lite offtopic men stämmer lite på rubriken iaf!

    mvh jonte00
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Jag tror att mycket av skitsnacket i div kommentarsartiklar kommer från folk som aldrig kommer ha råd att köpa sig en ny Saab, eller ens de där BMW, MB osv de snackar om är bättre.

    Som en liten inflikning så hade Aftonbladet en webfråga en gång när finnanskrisen var här, om man var rädd för att förlora jobbet.
    JA: 45%
    NEJ: 30%
    Jag är redan arbetslös: 25%

    nått sådan såg siffrorna ut...
    Så då kan man ju undra om det är samma andel som sitter och kommenterar artiklar...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag tror att mycket av skitsnacket i div kommentarsartiklar kommer från folk som aldrig kommer ha råd att köpa sig en ny Saab, eller ens de där BMW, MB osv de snackar om är bättre.

    Som en liten inflikning så hade Aftonbladet en webfråga en gång när finnanskrisen var här, om man var rädd för att förlora jobbet.
    JA: 45%
    NEJ: 30%
    Jag är redan arbetslös: 25%

    nått sådan såg siffrorna ut...
    Så då kan man ju undra om det är samma andel som sitter och kommenterar artiklar...
    Om ditt resonemang stämmer så borde ju folk snacka ännu mer skit om Audi, BMW och MB då, eftersom de är ännu dyrare och ännu färre har råd med dem?

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 196
    Medlem#
    8758

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag tror att mycket av skitsnacket i div kommentarsartiklar kommer från folk som aldrig kommer ha råd att köpa sig en ny Saab, eller ens de där BMW, MB osv de snackar om är bättre.

    Som en liten inflikning så hade Aftonbladet en webfråga en gång när finnanskrisen var här, om man var rädd för att förlora jobbet.
    JA: 45%
    NEJ: 30%
    Jag är redan arbetslös: 25%

    nått sådan såg siffrorna ut...
    Så då kan man ju undra om det är samma andel som sitter och kommenterar artiklar...
    Om ditt resonemang stämmer så borde ju folk snacka ännu mer skit om Audi, BMW och MB då, eftersom de är ännu dyrare och ännu färre har råd med dem?
    Varför det? De är ju drömmen om status, inte verkligheten som de pratar om. Och dyrare bil ger mer status. Speciellt när det gäller MB är detta uppenbart, det finns en hel del ägare som absolut inte vill medge att det skulle finnas några som hel del problem med deras bilar. Reaktionen när A-klassen välte är väldigt symptomatisk (och gör att jag personligen ogärna vill kopplas till deras kundgrupp).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Varför det? De är ju drömmen om status, inte verkligheten som de pratar om. Och dyrare bil ger mer status. Speciellt när det gäller MB är detta uppenbart, det finns en hel del ägare som absolut inte vill medge att det skulle finnas några som hel del problem med deras bilar. Reaktionen när A-klassen välte är väldigt symptomatisk (och gör att jag personligen ogärna vill kopplas till deras kundgrupp).
    Du skrev att du tror att mycket av skitsnacket kommer från folk som inte har råd att köpa en Saab.

    Eftersom BMW och MB är "dyrare" bilar så blir det ju ännu fler som inte har råd med dem och det borde alltså snackas mer skit om dessa.

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 983

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Att Mercedes överlevt efter rostskandalen med E-klass är helt otroligt. Nästan nya bilar i halvmiljonklassen som rostar synligt. Och verkstan bättringslackar...
    Fredrik J

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Vem som helst med ett fast jobb kan väl gå in på en bilhandlare och köpa en ny bil på avbetalning?

    Och varför skulle man inte få kritisera Saab om man nu inte har råd att köpa en helt ny?

    Alla märken har väl sina brister och Saab-folket är väl minst lika fanatiska som alla andra.

    Med ditt resonemang så har ju du uppenbarligen inte råd att köpa en MB eftersom du "snackar skit" om dem.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Att Mercedes överlevt efter rostskandalen med E-klass är helt otroligt. Nästan nya bilar i halvmiljonklassen som rostar synligt. Och verkstan bättringslackar...
    Ja, de årsmodellerna som blev drabbade började rosta när de kördes ut ur fabriken i princip.

    Man överlevde eftersom man införde 30 års rostskyddsgaranti och bytte ut i princip hela karosserna på de drabbade bilarna.

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 983

    Re: Det här förbaskade skitsnacket om Saab!

    Om alla dom som "tappat förtroendet" för Saab i verkligheten står i begrpp att köpa ny bil har ju Saab gått miste om ett par hundratusen sålda bilar bara i sverige bara i år...
    Saab verkar helt på egen hand ha förhindrat en ökning av bilförsäljningen i landet på ett par hundra procent. De flesta som gnäller har tappat förtroendet o den stora utsträckning att man inte köpt någon ny bil alls...eller så är det bara troll...
    Fredrik J

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •