Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ryckte till på motorväg, vägrade sen starta OG9-5 B2x5

  1. #1

    Ryckte till på motorväg, vägrade sen starta OG9-5 B2x5

    Var ute och körde med min 9-5 Aero - 00 idag. På motorvägen kände jag helt plötsligt att det ryckte till några gånger men det gick bra att köra hem till pizzerian och köpa en kebab. När jag skulle köra hem bilen till parkeringen så startade den inte alls, helt stendöd. Efter att ha gjort några startförsök gav jag upp och käkade upp kebaben i bilen. Efter ca 10min gjorde jag ett nytt försök och då startade den och gick hur fint som helst hem till parkeringen. Efter det har jag inte kört den. För några dagar sedan körde jag och en kompis en rekond på bilen inkl motortvätt. Tror ni det kan ha något samband med bilens dåliga uppförande eller är det tändkassetten som håller på att ge sig? Den är inte ett dugg orkeslös och tidigare idag har den gått hur fint som helst.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    Vad menar du med stendöd? Att den inte tände eller att det bara klickade när du vred om nyckeln?

    Jag gissar på vevaxelgivaren. Den kan få spelet när motorn är varm och göra den svårstartad.

    Men det kan även vara tändkasett eller bränslepump som börjar trixa.

    Ingen utav dessa 3 saker behöver sätta felkod heller. tyvärr..
    Men testa att söka på vevaxelgivare på forumet så får du se... Den är inte så krånglig att byta som jag förstått det och kostar runt 6-800 på Saab.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  3. #3

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    Med stendöd menar jag att startmotorn drar runt motorn men den ger inte minsta antydan till att vilja tända

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    Byt vevaxellägesgivare!
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  5. #5

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    Var nere och vred på nyckeln nyss och den startade o gick hur fint som helst. Får se om den fortsätter bråka isf får jag väl ta o byta vevaxelgivare.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    Anting har du fått ner vatten vid tändstiften och när motor blir varma så vill vattnet lyfta bort hatten från stiften... Men jag ser detta som en mkt mkt liten sannolikhet, men jag vet ju inte hur vild du var med vattenslangen när du gjorde mototvätt.

    Annars säger jag som de andra att det är Vevaxelgivaren. Dess lindningar pallar inte av värmen på äldre dar och därför pajar de oftare på sommaren än på vintern. Men jag skulle kolla upp det omgående. Jag köpte en givare idag på mekonomen innan SAAB köper upp dem då de har slut på dem på sina lager för närvarande...
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    Citat Ursprungligen postat av Isse
    Anting har du fått ner vatten vid tändstiften och när motor blir varma så vill vattnet lyfta bort hatten från stiften... Men jag ser detta som en mkt mkt liten sannolikhet, men jag vet ju inte hur vild du var med vattenslangen när du gjorde mototvätt.

    Annars säger jag som de andra att det är Vevaxelgivaren. Dess lindningar pallar inte av värmen på äldre dar och därför pajar de oftare på sommaren än på vintern. Men jag skulle kolla upp det omgående. Jag köpte en givare idag på mekonomen innan SAAB köper upp dem då de har slut på dem på sina lager för närvarande...
    ahha de var därför alla vevaxelgivare var sålda när jag komm till ana begnade bildelar. fanns flera på söndag kväll och var sålda på måndag innan lunch hehe.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  8. #8

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    Körde ett antal mil igår med flera start/stopp och har även kört idag utan att bilen har strulat. Får hoppas att det bara var lite fukt från motortvätten som ställde till det. Tvättade ganska seriöst/mycket då det var grymt skitigt innan.

  9. #9

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    Problemen kom tillbaka härom dan så nu har jag bytt vevaxelgivare. Satan så trångt och bökigt det var så får hoppas det hjälper.

  10. #10

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    Du kan beställa vevaxelgivare på speedparts. där är det billigast (vad jag kunde hitta online)

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    Vääääänta lite här nu.

    Vevaxelgivaren brukar ju oftast ge nån förvarning innan den tvärdör.

    Jag skulle nog gissa på bränslepumpen i detta fall.

    Vrid på tändningen, lyssna om pumpen går. Låter det som att den surrar, lossa den lilla svarta ventilhatten som sitter mitt på fuel-railen. Tryck in en penna eller liknande i ventilen så bör det komma en strimma soppa därifrån, då har du i alla fall soppatryck.

    Finns där soppa så de räcker och blir över så kan man kika på vevaxelgivaren.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    Man brukar kunna lukta på tändkassetten (kanske bara gäller den röda?) . Är den paj så luktar den bränd plast helt enkelt. Säger inte att det är tankassetten och jag kan inte 9-5 , bara lite om 9000.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    16

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    vevaxelgivaren är trasig mest troligt.

  14. #14

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    Tjangade den på mekonomen. Har fungerat bra sen jag bytte den.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Re: Saab 9-5 ryckte till på motorväg, vägrade sen starta

    Vevaxelgivare ger inga felsymtom innann den pajjar. Jag vet. Körde min 9-5 aero den gick hur bra som helst men den bara stannade när jag skulle handla. Väntade 10 min startade och kom hem.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2023-10-15, 20:29
  2. 9-3 2,0t '99 ryckte till och tvärdog.
    Av -Larsson- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 23:42
  3. Påfart till motorväg!
    Av Turbo_Danne i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 14:31
  4. [LÖST] Bilen vägrade starta 9000 B204
    Av Danneh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 13:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •