Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Blivande Saab ägare, tips!

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Blivande Saab ägare, tips!

Skaffar nu mig strax en Saab 9000 CSE 2,3 T -92, import, automat(tyskland)som rullat i ca 11 år i sverige inom en saabfamilj från trollhättan. Verkar vara en trevlig, kunnig och pålitlig kille vilket jag är i behov av då jag inte är särskiljt kunning ivf på saabar. Han sitter med i saabturboklubb styrelse om jag inte fattade det fel...så jag litar på honom. Negativt om bilen; styrdon antispinn ur funktion(dyrt att byta enligt honom och inte värt pengarna på en så gammal bil), airbaglampa lyser, miltals klockan slutat fungera och givetvis lite rost(dock prickfria framskärmar ) Nu skulle jag gärna få lite råd om aktuell bil; fallgropar, glädje ämnen mm. Kanske tips på lättare trim? och annat kul och tråkigt...

MVH
    /Joel

Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004

Re: Blivande Saab ägare, tips!

Finns mycket på detta forum.
    MEN...är vxl bytt? mellan 25´ och 31´ så rasar den næstan garanterat, vid 25´skulle jag bytt bränsle pump.... sedan skadar det aldrig att ha en NY extra tändkasset i bilen ut-ifall-att.
    Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Ny tändkassett ligger i mittkonsollen, det sa han också att det var vanligt. Vet ej hur det ligger till m vxl, den kändes bra så vitt jag kan bedöma. Bränslepump har jag inte heller frågat om, men den är inga problem att byta, gjorde det på min förra saab 9000 som jag hade för ca 6-7 år sedan. Jag vet dock att va.pumpen är renoverad och multiremmen bytt + en hel del annat. Ska jag byta vxl olja kanske när jag fått den?

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Åker och jobbar nu men gärna lite fler tankeställare och tips
    /Joel

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009

Jag skulle inte köpa en äldre saab med automat. Har för mig att det är 2004 eller senare som automatväxellådorna blev bättre på saab.

Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003

Hej,

Vilka förändringar gjordes 2004 på Saab's automatlådor?

Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Men så illa kan det inte vara med vxl, antingen är den bytt eller så håller den. Kan man märka på ngt sätt om den är påväg att rasa? Märkte inget när jag provkörde. Får väl kolla med assistansförsäkring när jag försäkrar den Den går så länge den går. Jag tror inte den är stollekörd..... ivf. Ska jag byta oljan i vxl? Den är nybesiktigad u.a 110630, så jag hoppas den går ivf ett år till. Vad skulle en ny/beg vxl kosta?

Helt original
    Reg.datum
    apr 2004

Citat Ursprungligen postat av joel_b
    Ny tändkassett ligger i mittkonsollen, det sa han också att det var vanligt. Vet ej hur det ligger till m vxl, den kändes bra så vitt jag kan bedöma. Bränslepump har jag inte heller frågat om, men den är inga problem att byta, gjorde det på min förra saab 9000 som jag hade för ca 6-7 år sedan. Jag vet dock att va.pumpen är renoverad och multiremmen bytt + en hel del annat. Ska jag byta vxl olja kanske när jag fått den?
    En tändkassett (DI) får inte plats i mittkonsollen på en 9000. Med tanke på att TCS (antispinn) krånglar hade jag sprungit bort från bilen så fort som möjligt, men det är ju jag..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

DI-kassett kanske inte var det han menade då, det var nog relät till ljusen fram. Men det här med antispinnen? Varför skulle det vara ett problem? Den funkar väl inte bara. Har inte haft ngn antispinn på någon bil jag haft förut. Så det bryr jag mig inte så mycket om såvida det inte för med sig några andra jobbig problem. Det är ju en gammal bil och kostar inte särskiljt mycket, vad kan man begära för en sådan summa?

Helt original
    Reg.datum
    apr 2004

Citat Ursprungligen postat av joel_b
    DI-kassett kanske inte var det han menade då, det var nog relät till ljusen fram. Men det här med antispinnen? Varför skulle det vara ett problem? Den funkar väl inte bara. Har inte haft ngn antispinn på någon bil jag haft förut. Så det bryr jag mig inte så mycket om såvida det inte för med sig några andra jobbig problem. Det är ju en gammal bil och kostar inte särskiljt mycket, vad kan man begära för en sådan summa?
    En 9000 med antispinnkrångel (eller egentligen om den har TCS överhuvudtaget) ska man sky som pesten. Går den in i nödläge är bilen i princip okörbar, och det är inte lätt att få ordning på allting igen. Det finns många som försökt bygga bort TCS, men desto färre som har lyckats.
    Det är alltså inte bara så att den lägger av att fungera, utan bilen kommer endast gå att köra på treans växel och gaspedalen kommer bli rejält trögtrampad. Dessutom blir bilens maxhastighet starkt begränsad.
    Så, ett ärligt råd: Krånglar TCS, leta efter något annat. För min egen del gäller att jag vägrar att köpa 9000 med TCS, oavsett hur bra den fungerar.
    Sen gör du som du vill
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

OK...då blir det ingen, vågar inte pga ekonomin. Krånglar det så kan jag inte, har inte råd att fixa. Är det typ ett hjullager, länkarm, styrled, bromsar, avgassystem, mm...kan jag byta det själv juh, och inte för så mycket pengar. Förlåt Fredrik för jag krånglade, hoppas du får sålt den fort ändå. Så.....saabfantaster...vad skall jag leta efter i 10.000:-/klassen?? Av vem skall man köpa saab ifrån om inte styrelsemedlem i saabturboclub? Jag e säkert puckad som inte köper den...men jag hoppas köparen får en bra bil som håller länge, trots lysande TCS lampa.

Sååå.....kom med förslag.... Skall vara rymlig nog för två vuxna och tre barn, ligga i 8-10.000 :- klassen. Vara nybesiktigad.....

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

Åker och jobbar och hoppas på lite råd och förslag under tiden.

Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003

En 9000 med fem personer ombord blir inget vidare. Den har väl aldrig funnits med trepunktsbälte på alla platser i baksätet.

Då är en 9-5 att föredra.

/Fred
    Nu VW Passat Sportscombi GTE 218hk/400Nm 2017
    Tidigare BMW 320d Xdrive Touring Sport 184hk/380Nm 2014, BMW 320d Touring 184hk/380Nm 2011
    Ännu tidigare SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 ProPerformance 2006.

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011

hmmm...det finns nog tyvärr ingen 9-5:a i bruksskick för 10.000.....jag har inte hittat´någon ivf

Liknande ämnen

1. Köpråd: Kanske blivande 9-3 TiD 1.9 ägare
    Av Lupis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 09:44
  2. Eventuellt blivande SAAB-ägare: Köpråd och "bra att veta"
    Av iXNAY i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 12:27
  3. Blivande Saab-ägare?
    Av Cat i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6