Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    [quote=Agent Cooper]
    Citat Ursprungligen postat av "Nikola_Tesla":3lwjc5uq
    Sedan finns det de som påstår att att vi bara tagit upp några procent av all olja som finns och att reserverna räcker i minst hundra år till.

    Hur som helst, även om oljan tar slut inom några dagar - vad spelar det för roll om svenskarna kör "miljöbilar" - som per vår lokala definition är en bil som släpper ut 119g/co2 per kilometer, relativt om vi köper tunga premiumdieslar som typ...släpper ut 140g? Om hela världen bytte till Saabs miljöbilar så skulle vi ju knappast stå inför en långsiktigt hållbar lösning heller - även om ni syftade på etanolen.
    Att oljan räcker i 100 år till -Det finns galenpannor som påstår vadsomhelst... Till och med IEA erkänner nu Peak Oil.

    Nej, det spelar knappt någon roll om du kör miljöbil eller inte, eller om hela Sverige gör det. Men då behöver du inte oroa dig för kineserna heller -vad spelar det för roll om en kines köper en bil? Eller om alla i nån liten provins köper bil? Bara man tänker i tillräckligt liten skala så finns knappt några problem i det stora hela.

    Och det exemplet du tar: Om hela världen körde saabs miljöbilar... Tex etanolbilar som släpper ut typ 60g CO2/km. Vad ska man tro att snittet är på världens bilpark, minst 180g iaf? Att kapa 2/3 av utsläppen, är det dåligt? Om alla istället bytte till miljödiesel så skulle då utsläppen minska med 1/3. Är det lite? Multiplicera på totalen så blir det fler nollor än du kan räkna. Är det ingen idé att göra något överhuvudtaget om man inte kan minska utsläppen till noll direkt?
    Detta exempel är dock grovt förenklat och etanolen räcker inte till alla världens bilar. Men till en del iaf. En annan del kan täckas av biogas och så småningom kommer elen. Sen får framtiden visa om bättre alternativ dyker upp, kanske biodiesel. Men vi kan inte sitta och vänta på att det kommer en perfekt lösning helt plötsligt, man måste börja nånstans. Och sen allteftersom fossilbränslena fasas ut kommer utsläppen att sjunka till noll då även processer och bränsletransporter görs med förnybar energi.

    Det enda som kan kasta omkull detta som jag ser det är dieselproduktion från kol. Ett riktigt ruggigt scenario eftersom det finns mycket kol i världen. Vi kan bara hoppas på att det inte blir för billigt så att det konkurrerar ut förnybara bränslen i framtiden.[/quote:3lwjc5uq]

    Om vi säger så här. Mitt huvudsakliga transportmedel är specat till 209 g CO2/km. Tycker du jag borde köpa en helt ny bil som släpper ut 119 g/km? Ge mig då en spec på hur många mil jag måste köra för att nytillverkningen av denna bil ska väga upp besparingen av Co2 i drift.

    Köper du nya kläder eller second hand?
    Hur ofta byter du mobil och annan hemelektronik?
    Köper du nya möbler vart sjunde år som Ikea tycker att du ska?
    Använder du fryspåsar?
    Äter du kött?
    Och värst av allt, har du någon gång flugit?

    Konsumtion och miljö handlar om betydligt mer än drivmedel. Det är inte ens den största biten för medelsvensson. Slit-och-slängsamhället, vår matproduktion och våra utlandsresor är inte "klimatsmarta". En xc90 under 2000 mil släpper ut lika mycket som en flygstol till Thailand. Fan vad lack jag blir på duktiga Greta 40 år som är så god mot Moder jord med sin äckliga Prius och sedan tar familjen på Thailandsresa. Skenheliga as! (Eller helt enkelt obeskrivligt dumma som inte fattar bättre)
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  2. #22

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Hej!
    Konkurrensen i detta segment har inte hängt med alls hittills men börjar komma nu: Förra året kom Audi A4 med 180 hk (etanol). Volvo kan erbjuda mycket effekt i V70 med etanol. Men inte i V50 som enligt mig är mer lagom i både storlek och pris.
    Men saab ligger fortfarande på topp med 220hk biopower.
    V70 2.5FT - 235hk...

    och saab har varit väldigt duktiga med att trycka ut effekt kontra miljömedvetenhet i sina reklamer.
    Ja effekten i V70'n e inte fy skam.
    Jo, för några år sen såg jag en reklambild i nån bilblaska med en turbomätare med granar på. Men det har ändå inte riktigt gått fram till många tror jag. Beror väl iofs mycket på bristande intresse för miljöbilar att döma av inläggen i denna tråd...
    Jag skulle till exempel vilja höra saab påstå att de har världens snabbaste miljöbilar (undantaget extrembilar för 1 miljon, typ tesla) -det måste väl vara 9-3 biopower om man tittar tex på tid 0-100 km/h? Det skulle vara kul att se en topp-5 lista, jag tror saab skulle knipa minst 3 av platserna
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  3. #23

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Varför inte ta en sväng runt talladega och slå några världsrekord med några BioPower

  4. #24

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn

    Om vi säger så här. Mitt huvudsakliga transportmedel är specat till 209 g CO2/km. Tycker du jag borde köpa en helt ny bil som släpper ut 119 g/km? Ge mig då en spec på hur många mil jag måste köra för att nytillverkningen av denna bil ska väga upp besparingen av Co2 i drift.
    Du lär ju byta bil någon gång antingen för att du vill ha en ny bil eller för att din gamla är slut. Och då tycker jag du ska välja en miljöbil. Då slipper du belasta miljöaspekten med energiförbrukning vid tillverkning

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Köper du nya kläder eller second hand?
    Hur ofta byter du mobil och annan hemelektronik?
    Köper du nya möbler vart sjunde år som Ikea tycker att du ska?
    Använder du fryspåsar?
    Äter du kött?
    Och värst av allt, har du någon gång flugit?

    Konsumtion och miljö handlar om betydligt mer än drivmedel. Det är inte ens den största biten för medelsvensson. Slit-och-slängsamhället, vår matproduktion och våra utlandsresor är inte "klimatsmarta". En xc90 under 2000 mil släpper ut lika mycket som en flygstol till Thailand. Fan vad lack jag blir på duktiga Greta 40 år som är så god mot Moder jord med sin äckliga Prius och sedan tar familjen på Thailandsresa. Skenheliga as! (Eller helt enkelt obeskrivligt dumma som inte fattar bättre)
    Jag håller absolut med om att det finns en massa saker som påverkar miljön och som borde uppmärksammas mer. Och du är en mycket "bättre miljövän" än mig om du är vegetarian och aldrig flyger.
    Men jag tycker du gör en tankevurpa när du sågar duktiga Greta. Varför måste det vara allt eller inget? Visserligen ser priusen förjävlig ut men den släpper ut typ hälften så mycket co2 som din bil och det är väl bra oavsett om Greta åker till Thailand eller inte? Det fina med miljöbilar är ju att man inte behöver offra något, man kan göra precis det man gjorde innan, dvs transportera sig, men ändå släppa ut mindre co2 samtidigt som nyttan/livskvaliten bibehålls. De andra exemplen du gör är nog så viktiga men är lite svårare eftersom de kräver en uppoffring från konsumenten (sluta flyg och äta kött) som jag tror många är tveksamma till. Men -när det finns "miljöflyg" kommer det i en annan dager och då kommer jag hävda att man ska välja det precis som att man ska välja miljöbilar idag.
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn

    Om vi säger så här. Mitt huvudsakliga transportmedel är specat till 209 g CO2/km. Tycker du jag borde köpa en helt ny bil som släpper ut 119 g/km? Ge mig då en spec på hur många mil jag måste köra för att nytillverkningen av denna bil ska väga upp besparingen av Co2 i drift.
    Du lär ju byta bil någon gång antingen för att du vill ha en ny bil eller för att din gamla är slut. Och då tycker jag du ska välja en miljöbil. Då slipper du belasta miljöaspekten med energiförbrukning vid tillverkning

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Köper du nya kläder eller second hand?
    Hur ofta byter du mobil och annan hemelektronik?
    Köper du nya möbler vart sjunde år som Ikea tycker att du ska?
    Använder du fryspåsar?
    Äter du kött?
    Och värst av allt, har du någon gång flugit?

    Konsumtion och miljö handlar om betydligt mer än drivmedel. Det är inte ens den största biten för medelsvensson. Slit-och-slängsamhället, vår matproduktion och våra utlandsresor är inte "klimatsmarta". En xc90 under 2000 mil släpper ut lika mycket som en flygstol till Thailand. Fan vad lack jag blir på duktiga Greta 40 år som är så god mot Moder jord med sin äckliga Prius och sedan tar familjen på Thailandsresa. Skenheliga as! (Eller helt enkelt obeskrivligt dumma som inte fattar bättre)
    Jag håller absolut med om att det finns en massa saker som påverkar miljön och som borde uppmärksammas mer. Och du är en mycket "bättre miljövän" än mig om du är vegetarian och aldrig flyger.
    Men jag tycker du gör en tankevurpa när du sågar duktiga Greta. Varför måste det vara allt eller inget? Visserligen ser priusen förjävlig ut men den släpper ut typ hälften så mycket co2 som din bil och det är väl bra oavsett om Greta åker till Thailand eller inte? Det fina med miljöbilar är ju att man inte behöver offra något, man kan göra precis det man gjorde innan, dvs transportera sig, men ändå släppa ut mindre co2 samtidigt som nyttan/livskvaliten bibehålls. De andra exemplen du gör är nog så viktiga men är lite svårare eftersom de kräver en uppoffring från konsumenten (sluta flyg och äta kött) som jag tror många är tveksamma till. Men -när det finns "miljöflyg" kommer det i en annan dager och då kommer jag hävda att man ska välja det precis som att man ska välja miljöbilar idag.
    Nej, jag anser att det är bättre att Greta behåller sin V70 2,4 och struntar i Thailandsresan som en markering istället. Jag sade aldrig att jag gjort dessa uppoffringar. Men slår man sig för bröstet som miljövän borde man själv göra det också. Flyger gör jag dock inte.

    När min bil är sopslut är det väl bättre jag köper en 10 år gammal bil än en ny? Den 10 år gamla bilen är redan tillverkad och jag slipper belasta miljön med en nytillverkning. Oavsett om det är en BMW 540 V12 jag köper istället för en Prius med inte speciellt koldioxidneutrala batterier tjänar miljön på det.

    Omfattar ditt korståg bara bilforum eller har du tänkt försöka påverka i länder där det gör någon skillnad? Du vet väl att Sveriges totala CO2-andel av världsutsläppen är 0,2% varav all trafik både privat och yrkesmässig står för hälften?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  6. #26

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Du lär ju byta bil någon gång antingen för att du vill ha en ny bil eller för att din gamla är slut. Och då tycker jag du ska välja en miljöbil. Då slipper du belasta miljöaspekten med energiförbrukning vid tillverkning



    Jag håller absolut med om att det finns en massa saker som påverkar miljön och som borde uppmärksammas mer. Och du är en mycket "bättre miljövän" än mig om du är vegetarian och aldrig flyger.
    Men jag tycker du gör en tankevurpa när du sågar duktiga Greta. Varför måste det vara allt eller inget? Visserligen ser priusen förjävlig ut men den släpper ut typ hälften så mycket co2 som din bil och det är väl bra oavsett om Greta åker till Thailand eller inte? Det fina med miljöbilar är ju att man inte behöver offra något, man kan göra precis det man gjorde innan, dvs transportera sig, men ändå släppa ut mindre co2 samtidigt som nyttan/livskvaliten bibehålls. De andra exemplen du gör är nog så viktiga men är lite svårare eftersom de kräver en uppoffring från konsumenten (sluta flyg och äta kött) som jag tror många är tveksamma till. Men -när det finns "miljöflyg" kommer det i en annan dager och då kommer jag hävda att man ska välja det precis som att man ska välja miljöbilar idag.
    Nej, jag anser att det är bättre att Greta behåller sin V70 2,4 och struntar i Thailandsresan som en markering istället. Jag sade aldrig att jag gjort dessa uppoffringar. Men slår man sig för bröstet som miljövän borde man själv göra det också. Flyger gör jag dock inte.

    När min bil är sopslut är det väl bättre jag köper en 10 år gammal bil än en ny? Den 10 år gamla bilen är redan tillverkad och jag slipper belasta miljön med en nytillverkning. Oavsett om det är en BMW 540 V12 jag köper istället för en Prius med inte speciellt koldioxidneutrala batterier tjänar miljön på det.

    Omfattar ditt korståg bara bilforum eller har du tänkt försöka påverka i länder där det gör någon skillnad? Du vet väl att Sveriges totala CO2-andel av världsutsläppen är 0,2% varav all trafik både privat och yrkesmässig står för hälften?
    Jag begriper inte hur du tänker. Tycker du man ska göra allt man kan för miljön utom att köra miljöbil? Din logik haltar... Och mitt syfte är inte att prångla på dig en miljöbil. Men bara för att du frågar så: Om du köper en 10 år gammal bil så tycker jag att du ska köpa en 10 år gammal miljöbil

    Och syftet med denna tråd var inte att predika om miljö utan om att spåna på hur saab kan förbättra sin marknadsföring och sälja fler bilar inom det segmentet där jag tycker de är starkast. Och det var tydligen jädrigt provocerande för ett antal personer som av någon anledning ogillar miljöbilar. Jag försökte föra diskussionen bort från miljö till framtida oljebrist men det funkade inte heller. Ordet miljö verkar slå an någonting negativt hos många. Man kanske borde säga "alternativ-bilar" eller "framtidsbilar" eller nåt istället?
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  7. #27

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Nej då, vi bara diskuterade vidare framtida brist på etanol och el, i synnerhet när ni miljömänniskor stängt ner de sista kärnkraftverken. Om oljan ändå ska ta slut så är det väl lika bra att köra upp den? Spelar väl ingen roll om vi skjuter upp det oundvikliga i fem år genom att välja "miljöbilar".

  8. #28

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Nej då, vi bara diskuterade vidare framtida brist på etanol och el, i synnerhet när ni miljömänniskor stängt ner de sista kärnkraftverken. Om oljan ändå ska ta slut så är det väl lika bra att köra upp den? Spelar väl ingen roll om vi skjuter upp det oundvikliga i fem år genom att välja "miljöbilar".
    Jag utgår ifrån att du tror att växthuseffekten är en bluff så då är väl det enda argumentet ekonomi och trygghet för framtiden. Liknande som när Sverige jobbade för att bli kvitt oljeberoendet för uppvärmning efter oljekrisen på 70-talet.
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  9. #29

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Klart jag tror på växthuseffekten. Jag har varit genuint oroad över klimatet ända sedan 2006 när Aftonbladet påbörjade sin artikelserie om "Klimathotet" och dödsgasen koldioxid. Samma år blev jag expert på geologi, klimat och började läxa upp min omgivning i frågan.

    Det är inte bara att jag tror på växthuseffekten - jag upplever den mest hela tiden. Varje gång vi har en mild vinter skriver jag insändare om hur påtagligt och akut klimathotet är, och hur rätt jag haft i frågan hela tiden. De senaste två vintrarna var förvisso osedvanligt kalla men då kom jag och mina klimatkompisar på att man kan skylla även det på dödsklimatdöden, som gör att vädret blir mer extremt åt bådera hållen. Varje år drabbas dessutom någon region någonstans i världen av extrema oväder - de värsta på flera årtionden. Exempelvis, byn Ling-Long i Kina upplever sina värsta översvämningar på 40 år - då sprider jag nyheten för att påvisa det jag sagt hela tiden om bilar som släpper ut mer än 119g koldioxid.

    Som person är jag rätt tillbakadragen och upplever vissa problem med att efterhålla min hygien. Jag jobbar inte och har ingen bil. När andra vuxna frågar mig varför jag inte införskaffar en bil, eller ens ett busskort, så styr jag bort diskussionen från mina yrkesmässiga misslyckanden och hänvisar till miljön istället. Jag hade kört en Cayenne, om vi inte hade haft problem med klimatet, typ. Jag väljer även bort dyr mat och rättfärdigar min smakfattiga svältdiet med vegeterianism - det är synd om djur.

    Jag har inte heller råd att....eller oj, jag menar - jag reser inte heller för det är miljöfarligt. Jag fördriver därför min tid med mycket annat i väntan på den stora oljekatastrofen. Den inträffar mycket snart. Bland annat så vaccinerar jag mig mot fågel- och fiskinfluensor hela tiden. Jag debatterar även Förbifart Stockholm - ett uruselt projekt som inte behövs och kostar massa pengar som man kunde spenderat på cykelbanor istället. Eller bidrag, till fattiga barn då barnfattigdomen ökar så extremt mycket i Sverige att det är ohållbart (blev expert på barnfattigdom år 2011 efter artikelserien Dödsbarnfattigdomshotet). Jag har många andra lösningar på trängselproblematiken istället - bland annat bör man stimulera folk till att välja alternativa lösningar. Smart va? Stimulera och filosofiera bort köerna liksom. Det är vad man borde göra. Jag brukar även skriva att företag som inte tillverkar vindkraftverk kommer gå under, för i sådant fall tillverkar man inte produkter som folk vill ha.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Spott on
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Klart jag tror på växthuseffekten...

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Fel
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Klart jag tror på växthuseffekten. Jag har varit genuint oroad över klimatet ända sedan 2006 när Aftonbladet påbörjade sin artikelserie om "Klimathotet" och dödsgasen koldioxid. Samma år blev jag expert på geologi, klimat och började läxa upp min omgivning i frågan.

    Det är inte bara att jag tror på växthuseffekten - jag upplever den mest hela tiden. Varje gång vi har en mild vinter skriver jag insändare om hur påtagligt och akut klimathotet är, och hur rätt jag haft i frågan hela tiden. De senaste två vintrarna var förvisso osedvanligt kalla men då kom jag och mina klimatkompisar på att man kan skylla även det på dödsklimatdöden, som gör att vädret blir mer extremt åt bådera hållen. Varje år drabbas dessutom någon region någonstans i världen av extrema oväder - de värsta på flera årtionden. Exempelvis, byn Ling-Long i Kina upplever sina värsta översvämningar på 40 år - då sprider jag nyheten för att påvisa det jag sagt hela tiden om bilar som släpper ut mer än 119g koldioxid.

    Som person är jag rätt tillbakadragen och upplever vissa problem med att efterhålla min hygien. Jag jobbar inte och har ingen bil. När andra vuxna frågar mig varför jag inte införskaffar en bil, eller ens ett busskort, så styr jag bort diskussionen från mina yrkesmässiga misslyckanden och hänvisar till miljön istället. Jag hade kört en Cayenne, om vi inte hade haft problem med klimatet, typ. Jag väljer även bort dyr mat och rättfärdigar min smakfattiga svältdiet med vegeterianism - det är synd om djur.

    Jag har inte heller råd att....eller oj, jag menar - jag reser inte heller för det är miljöfarligt. Jag fördriver därför min tid med mycket annat i väntan på den stora oljekatastrofen. Den inträffar mycket snart. Bland annat så vaccinerar jag mig mot fågel- och fiskinfluensor hela tiden. Jag debatterar även Förbifart Stockholm - ett uruselt projekt som inte behövs och kostar massa pengar som man kunde spenderat på cykelbanor istället. Eller bidrag, till fattiga barn då barnfattigdomen ökar så extremt mycket i Sverige att det är ohållbart (blev expert på barnfattigdom år 2011 efter artikelserien Dödsbarnfattigdomshotet). Jag har många andra lösningar på trängselproblematiken istället - bland annat bör man stimulera folk till att välja alternativa lösningar. Smart va? Stimulera och filosofiera bort köerna liksom. Det är vad man borde göra. Jag brukar även skriva att företag som inte tillverkar vindkraftverk kommer gå under, för i sådant fall tillverkar man inte produkter som folk vill ha.
    Otroligt bra beskrivning av 98% av Sveriges "miljömuppar"
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Fast de har ju aldrig varit på precis samma nivå om vi pratar Premium! Det har man dock påstått flera gånger, felaktigt eller ej att så har varit målet.
    Och värre än så kan det inte bli. Det måste du väl förstå?
    Självklart så måste man bygga dyra bilar som man kan ta betalt för, det förstår jag verkligen men inte samtidigt stå och skryta om premium när tydligen många inte håller med och därefter "sågar" resultatet som ett misslyckande!
    Bilarna ÄR behäftade av små tabbar som verkligen drar ner och då ska man hålla fullständigt käft om ord som premium om man vill komma lindrigt undan.
    Jag har inte sett att Saab blivit "sågade" av någon seriös testare. Däremot så får man ju acceptera att ex. en 10 år gammal bilmodell som borde ha ersatts för länge sedan inte hänger med jämfört med de senaste modellerna från de andra tillverkarna.

    Sedan finns det förstås buttra typer som klagar oavsett...

    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Att kineserna bygger många bilar är ju ytterligare en anledning att se sig om efter alternativa bränslen. Efterfrågan på fossilt bränsle ökar samtidigt som produktionen minskar. ”Peak-oil” är redan här, eller så kommer den om ett fåtal år (beroende på vem du frågar).
    Hur tror ni detta kommer påverka bränslepriserna?
    Tror ni inte att de länder som byter ut sin bilpark och infrastruktur för att klara sig med förnybara bränslen kommer att ha fördel av detta i framtiden? Och att de biltillverkare som kommit längst i teknikutvecklingen för alternativa bränslen kommer att klara sig bäst?
    Kan någon på fullaste allvar tycka att det är en bra idé att fortsätta köra bensin och dieselbilar? Oavsett om man tror att växthuseffekten är en bluff eller inte.

    Denna tråd spårade ur lite och blev en strid mellan miljödårar och bakåtsträvare. Men, jag tror att om man lyfter blicken lite borde man inse att det i framtiden bara kommer att finnas miljöbilar. Dessutom så har Sverige som mål att år 2030 ha en fordonsflotta som är helt oberoende av fossil energi. Så vi kan nog förvänta oss diverse åtgärder för att uppnå detta framöver –därför borde det vara en bra idé för bilköpare att köpa miljöbil med tanke på andrahandsvärde och bränslepris. Och det borde vara en bra idé för biltillverkare att satsa på miljöbilar.

    Hur som helst, det jag egentligen ville med denna tråd var att belysa detta segment som kanske är det enda som saab är överlägset inom –redan idag. Och att man bör kunna ta tillvara på detta bättre och profilera sig mer som ett märke som gör roliga miljöbilar. Att öka saabs försäljning av miljöbilar borde väl vara angeläget även för er som är stolta över att skita i miljön, men gillar saab som märke?
    Att tillverka bilar som går på icke fossila bränslen är lätt, det svåra är att få dessa bränslen att tillgodose det enorma behovet. Av den anledningen så är det mycket viktigt att bilar precis som mycket annat utnyttjar energin på ett så effektivt sätt som möjligt - val av energibärare är mindre viktigt. Hela den svenska fordonsflottan kan redan idag drivas på icke fossila bränslen, vad vi däremot inte kan är producera dessa drivmedel i de volymer som är nödvändigt. Skulle man ex. försörja alla inrikes vägtransporter med etanol så skulle det krävas mer än 6 ggr Sveriges totala jordbruksmark för att producera detta bränsle. Etanol är således mest en tillfällig lösning där man kan ersätta kanske 10% av drivmedelsbehovet. Ska man producera de stora volymer bränsle som man kommer att behöva så måste man ta till annan teknik som ex. förgasning av biomassa. Enligt Svebio så ligger den tekniska och hållbara svenska biomassapotentialen på ungefär 240 TWh/år till 2020. Om man förgasade alltihop och producerade bränsle med en verkningsgrad på ungefär 50% så skulle det täcka Sveriges behov av biodrivmedel. Det ger en bild på omfattningen av förändringen som krävs.

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Sedan finns det de som påstår att att vi bara tagit upp några procent av all olja som finns och att reserverna räcker i minst hundra år till.

    Hur som helst, även om oljan tar slut inom några dagar - vad spelar det för roll om svenskarna kör "miljöbilar" - som per vår lokala definition är en bil som släpper ut 119g/co2 per kilometer, relativt om vi köper tunga premiumdieslar som typ...släpper ut 140g? Om hela världen bytte till Saabs miljöbilar så skulle vi ju knappast stå inför en långsiktigt hållbar lösning heller - även om ni syftade på etanolen.
    Enligt IEA så peakade den konventionella oljeproduktionen 2006, dvs vi har förbrukat ungefär hälften av den konventionella olja som fanns från början. Även om detta har tagit över 100 år så kommer det att få betydligt fortare på nedvägen. De ekonomiska effekterna kommer också att börjas även om det finns olja att köpa då den blir allt dyrare vilket drar upp priserna på i stort sett allt. För att minska de ekonomiska effekterna så måste man i god tid börja anpassa sig, annars så kommer man med full fart köra rakt in i väggen.

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Nej då, vi bara diskuterade vidare framtida brist på etanol och el, i synnerhet när ni miljömänniskor stängt ner de sista kärnkraftverken. Om oljan ändå ska ta slut så är det väl lika bra att köra upp den? Spelar väl ingen roll om vi skjuter upp det oundvikliga i fem år genom att välja "miljöbilar".
    Ska man ersätta oljan med icke fossila alternativ så måste man börja med att minska energianvändningen kraftigt.

  15. #35

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Ska man ersätta oljan med icke fossila alternativ så måste man börja med att minska energianvändningen kraftigt.
    Det stämmer. Vi i väst skulle nog tvingas regridera sisådär 100 år och återgå till jordbrukshushållet. Jag kollar just nu ungefär hur det hade sett ut, och det verkar vara bättre än vi har det idag;

    http://www.youtube.com/watch?v=141NaoUL5KI

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Fast de har ju aldrig varit på precis samma nivå om vi pratar Premium! Det har man dock påstått flera gånger, felaktigt eller ej att så har varit målet.
    Och värre än så kan det inte bli. Det måste du väl förstå?
    Självklart så måste man bygga dyra bilar som man kan ta betalt för, det förstår jag verkligen men inte samtidigt stå och skryta om premium när tydligen många inte håller med och därefter "sågar" resultatet som ett misslyckande!
    Bilarna ÄR behäftade av små tabbar som verkligen drar ner och då ska man hålla fullständigt käft om ord som premium om man vill komma lindrigt undan.
    Jag har inte sett att Saab blivit "sågade" av någon seriös testare. Däremot så får man ju acceptera att ex. en 10 år gammal bilmodell som borde ha ersatts för länge sedan inte hänger med jämfört med de senaste modellerna från de andra tillverkarna.

    Sedan finns det förstås buttra typer som klagar oavsett...
    Ok, sågade kanske var att ta i men det låter nästan som att du aldrig har läst ett test av Saab i Teknikens Värld, Auto motor Sport, Vi bilägare alla dagstidningar mfl på 15år..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Konstig marknadsföring
    Av Idlewild i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 12:27
  2. Snabba up Win Xp Pro?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 19:04
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 14:57
  4. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 11:48
  5. 2 snabba frågor om edu
    Av lutte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •