Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

  1. #1

    Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Hej!
    Jag är 80-talist, tycker om att köra bil och vill ha hyffsat mycket motoreffekt i bilen. Dessutom är miljöbil ett måste. Jag har upptäckt att Saab är absolut överlägsen i denna nisch. I ett antal år har man kunnat köpa saab miljöbilar med 200+ hk. Nu finns dessutom 180hk miljödiesel för dom som inte vill köra förnybart.

    Jag tycker dock att saab har misslyckats med att kommunicera detta till konsumenterna. Men det kanske inte är för sent än. Jag tycker att målgruppen ”personer som vill åka snabb miljöbil” borde växa alltmer när ”min generation” kommer upp i karriären och får tjänstebil. Jag är inte där än men om några år när jag ska köpa nästa bil kanske jag får tjänstebil –och då kommer jag välja en miljöbil som är så snabb och snygg och praktisk som möjligt –dvs en saab biopower eller om det har dykt upp nån gasbil med ordentlig motor.

    Konkurrensen i detta segment har inte hängt med alls hittills men börjar komma nu: Förra året kom Audi A4 med 180 hk (etanol). Volvo kan erbjuda mycket effekt i V70 med etanol. Men inte i V50 som enligt mig är mer lagom i både storlek och pris.
    Men saab ligger fortfarande på topp med 220hk biopower.

    Kontentan av detta är att jag tycker saab borde rikta sin marknadsföring mot unga miljömedvetna människor och trycka på att saabs miljöbilar är kvicka och roliga att köra. Istället för att försöka fånga premiumbil-konsumenter som oftast ändå väljer BMW eller audi. Jag är rätt less på att läsa biltester där det står att saab ”inte riktigt når ända fram” när den jämförs med tyskarna.

    Vad tror ni om detta? Finns det någon här som jobbar med marknadsföring eller kanske på nån bil-blaska som kan belysa detta i nån artikel om ”prestanda-miljöbilar”. Håller ni med om att saab fyller denna nisch som många inte känner till?
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Kan bara hålla med!
    Speciellt borde de skippa premiumsträvan. Måste man vara 100% premium för att sälja?
    Alla kanske inte tycker att de behöver en lyxig audi-interiör men vill för den sakens skull inte ha en pappig inredning utan desig!

    De borde för länge sedan uttalat att de inte strävar efter att slå någon annan vad det gäller sånt utan att man går sin igen väg.
    Saab ska inte bygga lyxbilar men däremot väldigt bra bilar som är roliga att köra och har alla de världen en Saab ska ha.

    Saabs marknadsavdelning har man ju undrat ett flertal gånger vad de håller på med..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Marknadsförde de inte "Miljö" 9-3:an när den kom, på något visst sätt, som de fick dra tillbaka?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Ska man ta bra betalt för sina bilar så blir det BMW, Audi m.fl. som är måttstocken oavsett om man vill det eller ej och ska man gå runt på små volymer så kan man inte sälja billiga bilar.

    När det gäller miljö så har många biltillverkare gjort misstaget att kalla sina bilar miljövänliga. En bil är inte miljövänlig och får således inte marknadsföras som det.

  5. #5

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Dom klistrade ju upp massvis med reklam på varenda Stockholms-infart om nya miljö-9-3an häromveckan - och även på andra håll i landet. Det torde ju ha varit mer effektivt än TV-reklam exempelvis, eftersom detta nådde ut direkt till målgruppen.

    Annars tror jag att du har fel angående 80-talisterna. De som bekymrar sig om miljön är samma lågpresterare som cyklar/åker buss och studerar konst på universitet fram till sin 40-årsdag. Andelen unga som tar körkort är idag på de lägsta nivåerna sedan 1600-talet.

    Jag är själv 80-talist och uppväxt i en stockholmsförort, och jag talar inte om Danderyd/Täby eller motsvarande. Mina jämnåriga vänner och bekanta är väldigt bilintresserade allihop och prioriterar bilägande framför boende, mat och luft - och ingen är det minsta intresserad av miljöbilar.

    Miljöbilar enligt svensk definition är något som bara i viss mån tilltalar inhemska företag på grund av en marginell kostnadsbesparning och likaledes marginell imageförbättrning - men att Saab skulle styra om hela sin produktion och globala marknadsföring till småbilar som drivs av solceller och kärlek - det hade nog varit vansinne. Producera hellre sådant som säljs - dvs stora, snygga bilar.

    Annars vet jag inte vad som menas med lyxig Audi-interiör. Audi har ca 4-6 gånger tråkigare, mer omodern och plastig inredning än min NG 9-5a. Åkte med min Saab till en Audi-handlare häromdagen, och när jag hoppade ur den och in i deras bilar kändes det som en tidsresa ett decennium bakåt i historien.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Andelen unga som tar körkort är idag på de lägsta nivåerna sedan 1600-talet.
    Hade dem ens häst och vagn på den tiden?

    Nja miljöbil vettifan om folk egentligen är så intresserade av.

    Tar du 2 identiska bilar sånär som att en är ren bensinare och andra E85 miljöbil och så sätter man priset 15000kr billigare på bensinare så kommer typ nästan alla köpa bensinbilen.

    När jag hör folk prata om sina bilar de köpt så verkar en stor faktor vara hur billig bilen var, fast det kanske bara är min bekantskapskrets som diskuterar hur bra pris det fick framför hur bra bilen är...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Ska man ta bra betalt för sina bilar så blir det BMW, Audi m.fl. som är måttstocken oavsett om man vill det eller ej och ska man gå runt på små volymer så kan man inte sälja billiga bilar.

    När det gäller miljö så har många biltillverkare gjort misstaget att kalla sina bilar miljövänliga. En bil är inte miljövänlig och får således inte marknadsföras som det.
    Fast de har ju aldrig varit på precis samma nivå om vi pratar Premium! Det har man dock påstått flera gånger, felaktigt eller ej att så har varit målet.
    Och värre än så kan det inte bli. Det måste du väl förstå?
    Självklart så måste man bygga dyra bilar som man kan ta betalt för, det förstår jag verkligen men inte samtidigt stå och skryta om premium när tydligen många inte håller med och därefter "sågar" resultatet som ett misslyckande!
    Bilarna ÄR behäftade av små tabbar som verkligen drar ner och då ska man hålla fullständigt käft om ord som premium om man vill komma lindrigt undan.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Det finns inget mer premium på marknaden än Saabs nya modellprogram. 9-5an, kombin, 9-4x...de nya Saabarna har förstört min bilåskådning, jag tycker numera allt annat är tråkigt skräp, hur tyskt det än är.

    Var på Saabs vårsalong i Nacka Strand - besökte diverse andra premiumbilhallar efteråt, och allt kändes bara så simpelt, grått, gammalt...mitt sällskap för dagen höll också med på den punkten.

    Saab tar ett stormkliv förbi alla andra känns det som. Synd att det kanske tar slut här.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Det finns inget mer premium på marknaden än Saabs nya modellprogram. 9-5an, kombin, 9-4x...de nya Saabarna har förstört min bilåskådning, jag tycker numera allt annat är tråkigt skräp, hur tyskt det än är.

    Var på Saabs vårsalong i Nacka Strand - besökte diverse andra premiumbilhallar efteråt, och allt kändes bara så simpelt, grått, gammalt...mitt sällskap för dagen höll också med på den punkten.

    Saab tar ett stormkliv förbi alla andra känns det som. Synd att det kanske tar slut här.
    Jag håller med om att nya 9-5:an faktiskt är ett steg i rätt riktning, kanske inte Mercedes-känsla, men ändå genomtänkt och exklusiv. Första gången på länge som jag fick lite premiumkänsla i en Saab.

    Dessutom håller jag med dig i ditt resonemang kring miljöbilar, jag och mitt umgänge är väldigt bilintresserade och jag vet ingen som överhuvudtaget bryr sig om miljöbilsaspekten när man ska välja ny bil.

    När det gäller privatpersoner så tror jag inte att Saab säljer så många bilar enbart tack vare att de är "miljöbilar". Vid tjänstebilsförsäljning kan det nog ha inverkan.

    De personer som jag vet har varit ute efter en "miljöbil" har samtliga köpt sig en liten korean, japan eller ännu värre en kines, förmodligen p.g.a. ett lågt inköpspris och ett obefintligt bilintresse.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    ...jag och mitt umgänge är väldigt bilintresserade och jag vet ingen som överhuvudtaget bryr sig om miljöbilsaspekten när man ska välja ny bil.
    Du låter nästan lite stolt med din "jag bryr mig inte"-mentalitet...

  11. #11

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Jag är stolt över att inte bry mig om miljön när jag kör bil. Stolt över att umgås med folk som inte heller gör det.

    I Kina säljs 20 bilar i sekunden, dygnet runt, året runt och deras målsättning är att flerdubbla detta tills de konsumerar bilar i samma takt som amerikanerna, vilka fortsättningsvis kör med åttacylindriga bensinare i allt.

    Sedan ska jag vara hela världens samvete och räkna enskilda gram koldioxid när jag köper bil, och väljer meny på Max Hamburgare, för annars kommer vi alla kokas levande när våra oceaner svämmar över...

    Klimathysterin har redan lagt sig, liksom annat trams vi oroar oss för - ozonhål, regnskogar, feminism osv. Konsumenterna på den globala bilmarknaden har tydligt visat att de är helt ointresserade av miljöbilar såvida inte subventioneras - och även då är de ett obetydligt inslag på vägarna.

  12. #12

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Att kineserna bygger många bilar är ju ytterligare en anledning att se sig om efter alternativa bränslen. Efterfrågan på fossilt bränsle ökar samtidigt som produktionen minskar. ”Peak-oil” är redan här, eller så kommer den om ett fåtal år (beroende på vem du frågar).
    Hur tror ni detta kommer påverka bränslepriserna?
    Tror ni inte att de länder som byter ut sin bilpark och infrastruktur för att klara sig med förnybara bränslen kommer att ha fördel av detta i framtiden? Och att de biltillverkare som kommit längst i teknikutvecklingen för alternativa bränslen kommer att klara sig bäst?
    Kan någon på fullaste allvar tycka att det är en bra idé att fortsätta köra bensin och dieselbilar? Oavsett om man tror att växthuseffekten är en bluff eller inte.

    Denna tråd spårade ur lite och blev en strid mellan miljödårar och bakåtsträvare. Men, jag tror att om man lyfter blicken lite borde man inse att det i framtiden bara kommer att finnas miljöbilar. Dessutom så har Sverige som mål att år 2030 ha en fordonsflotta som är helt oberoende av fossil energi. Så vi kan nog förvänta oss diverse åtgärder för att uppnå detta framöver –därför borde det vara en bra idé för bilköpare att köpa miljöbil med tanke på andrahandsvärde och bränslepris. Och det borde vara en bra idé för biltillverkare att satsa på miljöbilar.

    Hur som helst, det jag egentligen ville med denna tråd var att belysa detta segment som kanske är det enda som saab är överlägset inom –redan idag. Och att man bör kunna ta tillvara på detta bättre och profilera sig mer som ett märke som gör roliga miljöbilar. Att öka saabs försäljning av miljöbilar borde väl vara angeläget även för er som är stolta över att skita i miljön, men gillar saab som märke?
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Jag längtar efter den dagen då våra ändliga resurser är slut och alla gruvor är tömda, oljefälten torra, skogarna skövlade och pälsar runt halsen på äldre damer är allt vi har kvar i djurväg. Då kommer alla blinda dagdrömmare med sina materilaistiska, monetära synsätt äntligen förstå vad vi andra har varnat er för i årtionden.

    Oljan gav oss en tillväxt vi aldrig kunnat ana, och rikedommar man aldrig kunnat drömma om. Men beviset på att vi nu ser slutet på oljans era är att vi filtrerar sand, bearbetar oljeskiffer och öppnar återigen stända oljekällor för att pressa ut de sista små dropparna. Vi är nära nu.

    Jag pratar inte om växthuseffekter och annat trams nu, jag pratar om vad som händer när dem snabba pengarna blir svårare att nå. Vårt samhälle är baserat på politik som bygger på pengar. Den senaste lågkonjukturen är bara början på en lång, lång nedåtgående spiral som inte kommer gå att hejda.

    Diesel, etanol? Vilken tramsig debatt, vi kommer ha långt mycket värre problem.

  14. #14

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Sedan finns det de som påstår att att vi bara tagit upp några procent av all olja som finns och att reserverna räcker i minst hundra år till.

    Hur som helst, även om oljan tar slut inom några dagar - vad spelar det för roll om svenskarna kör "miljöbilar" - som per vår lokala definition är en bil som släpper ut 119g/co2 per kilometer, relativt om vi köper tunga premiumdieslar som typ...släpper ut 140g? Om hela världen bytte till Saabs miljöbilar så skulle vi ju knappast stå inför en långsiktigt hållbar lösning heller - även om ni syftade på etanolen.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Brynar
    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    ...jag och mitt umgänge är väldigt bilintresserade och jag vet ingen som överhuvudtaget bryr sig om miljöbilsaspekten när man ska välja ny bil.
    Du låter nästan lite stolt med din "jag bryr mig inte"-mentalitet...
    Stolt vet jag inte, det jag ville poängtera var att jag inte tror att så många bilintresserade personer som är ute efter "premium"-bilar lägger någon större vikt vid om det är en miljöbil eller inte, och dessa personer är väl en stor del av Saabs målgrupp.

    Sen känner jag mig lite stolt för att jag inte har svalt miljöhysterin med hull och hår. Visst finns det många fördelar med att samhället blir mindre beroende av fossila bränslen, men som vanligt ska Sverige vara världens samvete och dra detta alldeles för långt.

    Det är ju ofattbara summor som privatpersoner och företag betalar i miljöskatter och miljöavgifter, självklart sänker detta livskvaliteten och hämnar tillväxten på många sätt.

    Detta utan att man har facit i hand, vem vet hur energisituationen ser ut om 100 år? Absolut ingen.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Sedan finns det de som påstår att att vi bara tagit upp några procent av all olja som finns och att reserverna räcker i minst hundra år till.

    Hur som helst, även om oljan tar slut inom några dagar - vad spelar det för roll om svenskarna kör "miljöbilar" - som per vår lokala definition är en bil som släpper ut 119g/co2 per kilometer, relativt om vi köper tunga premiumdieslar som typ...släpper ut 140g? Om hela världen bytte till Saabs miljöbilar så skulle vi ju knappast stå inför en långsiktigt hållbar lösning heller - även om ni syftade på etanolen.
    Jag är med dig när det gäller 119g-biten. Det är knappast något som gör en skillnad. Men det funkar för vardagssvensson som tror att man gör en stor insats för miljön som köper en "miljöbil". Vad som behövs är antingen en revolution inom drivmedel eller den stundande kraschen för persontransporter.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Jag längtar efter den dagen då våra ändliga resurser är slut och alla gruvor är tömda, oljefälten torra, skogarna skövlade och pälsar runt halsen på äldre damer är allt vi har kvar i djurväg. Då kommer alla blinda dagdrömmare med sina materilaistiska, monetära synsätt äntligen förstå vad vi andra har varnat er för i årtionden.

    Oljan gav oss en tillväxt vi aldrig kunnat ana, och rikedommar man aldrig kunnat drömma om. Men beviset på att vi nu ser slutet på oljans era är att vi filtrerar sand, bearbetar oljeskiffer och öppnar återigen stända oljekällor för att pressa ut de sista små dropparna. Vi är nära nu.

    Jag pratar inte om växthuseffekter och annat trams nu, jag pratar om vad som händer när dem snabba pengarna blir svårare att nå. Vårt samhälle är baserat på politik som bygger på pengar. Den senaste lågkonjukturen är bara början på en lång, lång nedåtgående spiral som inte kommer gå att hejda.

    Diesel, etanol? Vilken tramsig debatt, vi kommer ha långt mycket värre problem.
    Är du seriös? Du vet att när ditt scenario har inträffat så har maskinerna redan tagit över världen och människorna är slavar, så du har rätt i att vi kommer att ha värre problem.

  18. #18

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Sedan finns det de som påstår att att vi bara tagit upp några procent av all olja som finns och att reserverna räcker i minst hundra år till.

    Hur som helst, även om oljan tar slut inom några dagar - vad spelar det för roll om svenskarna kör "miljöbilar" - som per vår lokala definition är en bil som släpper ut 119g/co2 per kilometer, relativt om vi köper tunga premiumdieslar som typ...släpper ut 140g? Om hela världen bytte till Saabs miljöbilar så skulle vi ju knappast stå inför en långsiktigt hållbar lösning heller - även om ni syftade på etanolen.
    Att oljan räcker i 100 år till -Det finns galenpannor som påstår vadsomhelst... Till och med IEA erkänner nu Peak Oil.

    Nej, det spelar knappt någon roll om du kör miljöbil eller inte, eller om hela Sverige gör det. Men då behöver du inte oroa dig för kineserna heller -vad spelar det för roll om en kines köper en bil? Eller om alla i nån liten provins köper bil? Bara man tänker i tillräckligt liten skala så finns knappt några problem i det stora hela.

    Och det exemplet du tar: Om hela världen körde saabs miljöbilar... Tex etanolbilar som släpper ut typ 60g CO2/km. Vad ska man tro att snittet är på världens bilpark, minst 180g iaf? Att kapa 2/3 av utsläppen, är det dåligt? Om alla istället bytte till miljödiesel så skulle då utsläppen minska med 1/3. Är det lite? Multiplicera på totalen så blir det fler nollor än du kan räkna. Är det ingen idé att göra något överhuvudtaget om man inte kan minska utsläppen till noll direkt?
    Detta exempel är dock grovt förenklat och etanolen räcker inte till alla världens bilar. Men till en del iaf. En annan del kan täckas av biogas och så småningom kommer elen. Sen får framtiden visa om bättre alternativ dyker upp, kanske biodiesel. Men vi kan inte sitta och vänta på att det kommer en perfekt lösning helt plötsligt, man måste börja nånstans. Och sen allteftersom fossilbränslena fasas ut kommer utsläppen att sjunka till noll då även processer och bränsletransporter görs med förnybar energi.

    Det enda som kan kasta omkull detta som jag ser det är dieselproduktion från kol. Ett riktigt ruggigt scenario eftersom det finns mycket kol i världen. Vi kan bara hoppas på att det inte blir för billigt så att det konkurrerar ut förnybara bränslen i framtiden.
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Är du seriös? Du vet att när ditt scenario har inträffat så har maskinerna redan tagit över världen och människorna är slavar, så du har rätt i att vi kommer att ha värre problem.
    Det värsta med det du säger är att det inte är omöjligt, snarare väldigt möjligt. Nu pratar jag inte om scenario ala Terminator, utan mer om att vi blir fler och fler människor samtidigt som vi ersätter människohanden med en robot. Det är oundvikligt att robotar konkurerar ut oss inom snar framtid. Det händer ju redan nu.

    Nu har jag sprunigt lång bort från topic med mina domedagsprofetior.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar

    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Hej!
    Konkurrensen i detta segment har inte hängt med alls hittills men börjar komma nu: Förra året kom Audi A4 med 180 hk (etanol). Volvo kan erbjuda mycket effekt i V70 med etanol. Men inte i V50 som enligt mig är mer lagom i både storlek och pris.
    Men saab ligger fortfarande på topp med 220hk biopower.
    V70 2.5FT - 235hk...

    och saab har varit väldigt duktiga med att trycka ut effekt kontra miljömedvetenhet i sina reklamer.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

Liknande ämnen

  1. Konstig marknadsföring
    Av Idlewild i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 12:27
  2. Snabba up Win Xp Pro?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 19:04
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 14:57
  4. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 11:48
  5. 2 snabba frågor om edu
    Av lutte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •