Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: 95, aero -02, hackar vid gaspådrag - FILM!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    95, aero -02, hackar vid gaspådrag - FILM!

    Bilmodell Saab 9-5 aero -02. 250hk. 18000mil. Man vxllåda.

    Har gradvis märkt att bilen inte är sig riktigt lik de senaste veckorna. Lite småknyckig gång vid 50-60km/h och tappat lite ork vid gaspådrag. I farter 90-120km/h har bilen skött sig. Varvtalsmätaren och laddtryck normalt vid konstant fart.

    Dock verkar det som felet blivit värre det senaste dygnet. Vi åkte från Västerås till Umeå i fredags och de ovannämnda felen blev alltmer tydliga efter några timmars körning.
    Igår kväll åkte vi hem och nu är det ännu värre. Skall försöka beskriva.

    Knycker och rycker mer vid jämn gas (50-70km/h.)
    Vid gaspådrag från 80km/h på 5.an, som inte var ngt problem tidigare, känns omöjligt. Jag måste helst växla ner för att det skall hända ngt.
    Bilen känns otroligt seg men helt plötsligt kan det ge lite bättre svar efer ca 5-10sek sekunders gaspådrag. Laddmätare kan rycka till. (Edit luftmängdmätaren)
    Jag upplever att jag tappat kanske 70-80hk och att bilen går "orent"

    Jag tycker bilen beter sig lika om den är kall eller varm. (tror jag)

    Köpte bilen i nov 2010 och är min första aero så jag har ganska dålig koll på bilmodellen.
    Ingen felsökning av ovannämnda fel har gjorts ännu mer än att jag försökt läsa liknande trådar i forum. Bilen är fullservad på Saab men jag vet inte vad som är bytt i övrigt i motorn.

    Mina egna misstankar just nu är temp/tryckgivare, vevaxelgivare, spjällhus och kanske tändkasset. Om man lämnar in bilen för felsök av felkoder kan man då få indikationer om det är ovanstående del/delar som är trasiga/defekta eller är det mer troligt att felsökningen kan ge fler alternativ? Som vanligt vill man hitta felet direkt till en sån liten kostnad som möjligt.

    Tacksam för all hjälp jag kan få!

    Mvh // Niclas
    Saab 9-5 Aero -02.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Det finns flera saker som jag inte kan svara på exakt på vad det är. Men om jag ger dig lite exempel.
    1. När du beskriver att inget händer förren 5-10 sek gällande laddtryck så låter det som en av de kända backventilerna som lagt av. Det gör att det tar längre tid för turbon att genera det rätta "trycket" det liksom mer flödar i slangarna innan turbon börjar jobba. Det kan även vara den reglerventil som sitter framme vid kylaren med tre slangar anslutna under som inte jobbar som den skall. Den kan du plocka port och spruta in en massa w-40 eller 5-56 i reglerventilen och se om den löser upp smutts, eller att den smörjer den om den har kärvat.
    2. En när du beskriver att den bara går sämre och sämre och du får misständningar på gaspådrag så undar jag inte om soppapumpen inte matar på som den skall, den får för lite bränsle och går då magert, istället för att spika reglrer systemet ner effekten. Kolla under den svarta täckkåpan vid toppen om vakuumslangen till BTR inte har lossnat, då går den också magert.
    3. Vevaxelgivaren börjar gå på versen och ger mer och mer felindikationer på vart tändläget skall vara.

    När det gäller övrigare givare för temp och tryck så känns det mer som att du borde ha fått indikation på det med form av check-engine lampa lyser konstant samt att bilen borde vara mer bråkig.

    Men det brukar vara så att om någon skriver något först så kommer andra med argument eller mot argument. Så vänta ett tag och se om någon motsäger min funderingar innan du gör något.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av Isse
    Det finns flera saker som jag inte kan svara på exakt på vad det är. Men om jag ger dig lite exempel.
    1. När du beskriver att inget händer förren 5-10 sek gällande laddtryck så låter det som en av de kända backventilerna som lagt av. Det gör att det tar längre tid för turbon att genera det rätta "trycket" det liksom mer flödar i slangarna innan turbon börjar jobba. Det kan även vara den reglerventil som sitter framme vid kylaren med tre slangar anslutna under som inte jobbar som den skall. Den kan du plocka port och spruta in en massa w-40 eller 5-56 i reglerventilen och se om den löser upp smutts, eller att den smörjer den om den har kärvat.
    2. En när du beskriver att den bara går sämre och sämre och du får misständningar på gaspådrag så undar jag inte om soppapumpen inte matar på som den skall, den får för lite bränsle och går då magert, istället för att spika reglrer systemet ner effekten. Kolla under den svarta täckkåpan vid toppen om vakuumslangen till BTR inte har lossnat, då går den också magert.
    3. Vevaxelgivaren börjar gå på versen och ger mer och mer felindikationer på vart tändläget skall vara.

    När det gäller övrigare givare för temp och tryck så känns det mer som att du borde ha fått indikation på det med form av check-engine lampa lyser konstant samt att bilen borde vara mer bråkig.

    Men det brukar vara så att om någon skriver något först så kommer andra med argument eller mot argument. Så vänta ett tag och se om någon motsäger min funderingar innan du gör något.
    Tack så mycket! Jag avfärdar ingenting i detta läge så ditt inlägg är guld värt för mig. Får se om jag kan kika på några av de saker du nämner.

    Jag var ute under eftermiddagen och provocerade turbon lite. Idag gick den betydligt bättre fast då inte helt genomvarmkörd som bilen hann bli igår under 60-milaresan. Om det nu har ngn betydelse eller kan hjälpa till med att hitta ngn orsak?

    Jag körde i ca 80-90km/h på 5:an och växlade ner till 3:an och tryckte på. Laddmätaren svarade hyfsat (inget fladder) men den kommer bara upp till max 1/3-del av det röda fältet. Normalt eller inte?
    Saab 9-5 Aero -02.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Såg ngt nytt under huven idag. Det fuktiga på det svarta plaströret (inringat)
    Ngt läckage ngnstans ifrån och kunde inte avgöra vad det luktade som. Möjlig felkälla?
    Eller bara ännu ett fel?

    Det satt ngt som jag tyckte verkade som en vacumslang på undersidan. Den går till vad jag tror är dumpventilen (inringad) och är i dåligt skick. Väldigt torr.

    Hoppas ni kan ladda upp bilden. Första gången jag använder programmet.

    http://img193.imageshack.us/img193/4130/fukt.jpg

    En annan sak kopplat till laddtrycket? När man gasar på i tomgång upp till en 4-5000rpm borde inte laddmätaren gå upp på rött eller åtminstone orange? Hos mig stannar den mellan vit och orange. Inget jag reflekterat över tidigare om vad som är normalt eller inte.
    Saab 9-5 Aero -02.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av niclas73a

    http://img193.imageshack.us/img193/4130/fukt.jpg

    En annan sak kopplat till laddtrycket? När man gasar på i tomgång upp till en 4-5000rpm borde inte laddmätaren gå upp på rött eller åtminstone orange? Hos mig stannar den mellan vit och orange. Inget jag reflekterat över tidigare om vad som är normalt eller inte.
    Kan ngn vänlig själ ringa in var de berömda blå backventilerna sitter på en aero -02.a?
    Saab 9-5 Aero -02.

  6. #6

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Hej!

    Sök på "EVAP" i FAQ så får du hjälp med det.

    Dock skulle jag absolut börja med att byta den dåliga vacuumslangen till bypassventilen som du redan har konstaterat är dålig. Den kan mycket väl ge de symptom du beskriver. kolla även de andra vacuumslangarna samtidigt.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Tack Jesper!

    Jo jag bytte den sumpiga vacuumslangen som går till bypassventilen + en till kort rackare som satt i ett vitt T-kors. Hade gärna bytt de andra 2st också i samma anslutning men vågade inte ge mig på att riva loss när det var så trångt och regnet hopade sig.
    Köpte iaf 4mm vanlig vacuumslang på mekonomen. (ej armerad eller så)

    Tog en provtur till närmaste mack (ca 1,5km) och tyckte bilen gick riktigt bra. Hyfsat klipp på 2.an och 3:an. Kunde inte gasa så mkt mer då det var 50-väg men kände mig nöjd över den korta provturen. (kall bil)

    Checkade lufttryck i däcken och stack vidare ut på E18 för lite mer test. Gick fint upp till 80km/h med lite påfrestning. Inget anmärkningsvärt. Efter ett par km (bilen är nu varm) övergick 80 till 100 så jag provade att trampa nästan full gas från 5:ans vxl och efter bara några sek fick jag 2st tokknyck inom loppet av 0,5sek och bestämde mig för att åka hem i lugn takt.
    Vad f-n var det som hände? Hann inte se så mkt då händelseförloppet gick så snabbt men tyckte mig se laddmätaren rycka till.

    Väl hemma lyssnade jag efter konstigheter (som om jag skulle kunna lista ut ngt ;D) men iaf tycker jag bilen tickar väldigt högfrekvent. Fel bränsleblandning?

    Någon som känner igen detta och kan hjälpa till?


    Kollade även denna backventil men den verkade vara okey. Är det ngn av de ventiler som brukar bråka?

    http://img94.imageshack.us/img94/1580/backventil.jpg
    Saab 9-5 Aero -02.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av niclas73a
    Jag körde i ca 80-90km/h på 5:an och växlade ner till 3:an och tryckte på. Laddmätaren svarade hyfsat (inget fladder) men den kommer bara upp till max 1/3-del av det röda fältet. Normalt eller inte?
    Det är inte laddtryck utan en indikation på begärdluftmängd. Vissa trimfirmor ställer den i max utslag för att de skall se ballt ut men på en icke trimmad så är det normalt att det är så anser jag.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av niclas73a
    Citat Ursprungligen postat av niclas73a

    http://img193.imageshack.us/img193/4130/fukt.jpg

    En annan sak kopplat till laddtrycket? När man gasar på i tomgång upp till en 4-5000rpm borde inte laddmätaren gå upp på rött eller åtminstone orange? Hos mig stannar den mellan vit och orange. Inget jag reflekterat över tidigare om vad som är normalt eller inte.
    Kan ngn vänlig själ ringa in var de berömda blå backventilerna sitter på en aero -02.a?
    Den ena sitter typ bakom höger framljus under luftmassmätaren och den andra typ vid servopumpsbehållaren (jämför mot min 2000). De kan vara inlindade i skumslang.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av niclas73a
    Citat Ursprungligen postat av niclas73a

    http://img193.imageshack.us/img193/4130/fukt.jpg

    En annan sak kopplat till laddtrycket? När man gasar på i tomgång upp till en 4-5000rpm borde inte laddmätaren gå upp på rött eller åtminstone orange? Hos mig stannar den mellan vit och orange. Inget jag reflekterat över tidigare om vad som är normalt eller inte.
    Kolla så röret inte är sprucket i skarven för det ser ut som en typisk sådant fenomen vid en sådan skada... Annars kommer det ifrån nippeln på bromscylindern, men det har jag mkt svårt att tro.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    En annan sak som jag reflekterar över. Det "silvriga" röret som går mellan "turbon" och dump-ventlien på det svarta plaströret. Vid foten av det röret mot turbon sitter det som en liten mäla och en skruv på min bil -00 som alltså låser röret på plats. Kolla om det skall vara så på din -02 eller om det är något som SAAB tagit bort.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Kolla så röret inte är sprucket i skarven för det ser ut som en typisk sådant fenomen vid en sådan skada... Annars kommer det ifrån nippeln på bromscylindern, men det har jag mkt svårt att tro.[/quote]


    Jag har iaf inte hittat ngn vettig förklaring till varför röret ser ut som det gör. Ser å andra sidan inte ngn spricka men det kan ju vara lätt att missa.

    Vad kallas röret? Kan man köpa det nytt ngn annanstans än hos Saab, tro?

    Om det nu är en spricka kan detta ge dom symptom bilen har? För det luft till spjällhuset eller är jag ute och cyklar?
    Saab 9-5 Aero -02.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av Isse
    En annan sak som jag reflekterar över. Det "silvriga" röret som går mellan "turbon" och dump-ventlien på det svarta plaströret. Vid foten av det röret mot turbon sitter det som en liten mäla och en skruv på min bil -00 som alltså låser röret på plats. Kolla om det skall vara så på din -02 eller om det är något som SAAB tagit bort.
    Jag har ingen aning. Ngn annan med 02.a som kan svara?
    Saab 9-5 Aero -02.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av Isse
    Citat Ursprungligen postat av niclas73a

    Kan ngn vänlig själ ringa in var de berömda blå backventilerna sitter på en aero -02.a?
    Den ena sitter typ bakom höger framljus under luftmassmätaren och den andra typ vid servopumpsbehållaren (jämför mot min 2000). De kan vara inlindade i skumslang.

    Jag har hittat den vid framlyset. Den andra får jag leta vidare på. Tack för tipset.

    Jag tror aldrig jag varit med om så mkt slangar och grejer under en huv
    Saab 9-5 Aero -02.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    9-5 aero -02 - Slö, tickar och tokknycker vid fullgas.

    Ingen som vet det svarta plaströret heter? På bilden är den fuktad, troligtvis sprucken.
    Går från spjällhus och vidare till...eh..intercooler?

    http://img193.imageshack.us/img193/4130/fukt.jpg

    Vad kostar ett sådant och får man tag på det annanstans än på Saab?

    Edit: Tryckrör?
    Saab 9-5 Aero -02.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Eller en skrot. Men tvätta av röret först och gör rent det. Kör ett tag och kolla om det blir det samma på nytt. Om det blir så, kanske du kan fylla skraven med epoxy runt om och se om det tätar. Men var noga med att höra rent i så fall då att limmet biter.. Flera varv vävtejp kanske blir lika bra??
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av Isse
    En annan sak som jag reflekterar över. Det "silvriga" röret som går mellan "turbon" och dump-ventlien på det svarta plaströret. Vid foten av det röret mot turbon sitter det som en liten mäla och en skruv på min bil -00 som alltså låser röret på plats. Kolla om det skall vara så på din -02 eller om det är något som SAAB tagit bort.
    Var förbi Saabverkstaden nu på morgonen för kontroll och mycket riktigt saknas denna klämma som håller röret på plats. Den skall trycka ner röret med o-ring för att täta. Glapp där påverkar luftmassemätaren.

    Där är en trolig felkälla till mina problem! (kanske bara en i raden ;D)

    Får ny klämma imorgon bitti. Skarpögt Isse, tack!

    Tryckröret med "fukten" på är troligen ngn som spillt ngt vid service. Hittade inget fel på det och enligt verkstaden "har aldrig hänt tidigare"
    Saab 9-5 Aero -02.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Se till att få dit en ny skruv och ett fäste till avlastningsröret pronto!

    Har haft inne bilar med samma problem, fast att röret glidit ur inloppsröret som medfört att tätningen, o-ringen sugits in i inloppsröret för att därefter strimlas sönder i turbons kompressorhjul = tvärrasad turbo

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Se till att få dit en ny skruv och ett fäste till avlastningsröret pronto!

    Har haft inne bilar med samma problem, fast att röret glidit ur inloppsröret som medfört att tätningen, o-ringen sugits in i inloppsröret för att därefter strimlas sönder i turbons kompressorhjul = tvärrasad turbo
    Ouch! Jag får grejerna imorgon bitti så det monteras dit imorgon kväll.
    Får köra väldigt lugnt fram tills dess känner jag. Tack för varningen!
    Saab 9-5 Aero -02.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: 95, 9-5 aero -02 - ojämn och orkeslös

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Se till att få dit en ny skruv och ett fäste till avlastningsröret pronto!

    Har haft inne bilar med samma problem, fast att röret glidit ur inloppsröret som medfört att tätningen, o-ringen sugits in i inloppsröret för att därefter strimlas sönder i turbons kompressorhjul = tvärrasad turbo
    Jag tycker att mitt rör sitter lite smålöst också (går att vicka fram och tillbaka)
    Kan man alltså köpa en ny o-ring och klämma? Kanske detta som gör att min också är lite orkeslös. Jag har bytt vaccumslangar, ny backventil, ny magnetventil, nya stift, ny dumpventil.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

Liknande ämnen

  1. Vibrationer vid gaspådrag [FILM] 9-5 aero-02
    Av zimm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 23:04
  2. saab 9-5 aero -01 hackar nu med FILM
    Av LinusE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-07-02, 14:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •